Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_billboard_onlyonce_overfunding
Medium_thumb_onlyonce_beeldmerk_klein
Secretariaat Only Once team 15
Secretariaat Only Once Houten, NL

No longer in business Only Once 2e Investmentronde

Only Once is het platform voor veilig, snel en gecontroleerd uitwisselen van persoons- en/of bedrijfsgegevens. Nooit meer dezelfde gegevens opnieuw invoeren.

$349.326 gefinancierd
100%
$349.326
Minimum doelbedrag
6,98%
Aandelen
Small_thumb_onlyonce_beeldmerk_klein No longer in business Only Once 2e Investmentronde
INNER CIRCLE

Only Once is een platform voor het veilig, snel en gecontroleerd uitwisselen van persoons- en/of bedrijfsgegevens. Only Once komt beschikbaar voor desktop en via de OO-App op smartphones en tablets. Door middel van een open API kunnen bedrijven gekoppeld worden aan Only Once.


Met Only Once:

1. Hou je zelf controle over al je gegevens

2. Heb je al je belangrijke informatie overzichtelijk bij de hand

3. Hoef je nooit meer te zoeken naar iemands actuele contactgegevens of lijstjes van adressen

4. Hoef je niet meer steeds opnieuw al je gegevens opnieuw te invoeren, bij elke communicatie

5. Hoef je niet langer gebruikersnamen en wachtwoorden te bedenken en op te slaan 

6. Worden elektronische formulieren altijd correct ingevuld. 

7. Kun je heel eenvoudig informatie updaten, mobiel, waar je ook bent

8. Kun je heel eenvoudig contactgegevens uitwisselen

9. Kun je heel eenvoudig informatie opvragen

10. Weet je zeker dat de persoon of organisatie met wie je zaken doet ook is wie hij zegt dat hij is (validatie).


Hoe werkt het

Only Once biedt een uiterst veilige Personal Data Store. Een veilige plaats van waaruit je steeds zelf bepaalt wie er toegang heeft tot welke gegevens. Zo kun je een leverancier toegang geven tot je naam, adres, woonplaats, e-mail en eventueel credit card-gegevens. Precies zolang jij wilt. Ben je bijvoorbeeld klaar met die leverancier, dan sluit je de toegang weer af. Tot je het weer nodig hebt. Jij houdt zo maximale controle over je eigen gegevens. 

Met Only Once hoef je je gegevens maar één keer in te voeren. Vervolgens ‘deel’ je de betreffende velden afhankelijk van de situatie en de specifieke behoefte. Anderen doen dat ook met jou. Zodra een van die gegevens wordt gewijzigd, betekent dit dat automatisch iedereen die toegang heeft tot die gegevens direct de juiste actuele nieuwe informatie heeft. Zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.


Verdienmodellen & Pricing

Voor de particulier is de pricing van Only Once gebaseerd op het bekende Freemium-model. Hierbij zijn de belangrijke en meest gebruikte functionaliteiten gratis. Meer functionaliteit, betekent meer betalen. Net als bij LinkedIn of de Telegraaf. Abonnementen zullen varieren van 5,- /mnd tot max 50,- /mnd incl BTW voor zakelijke power-users met meerdere banen, een groot zakelijk netwerk, veel naamkaartjes, en veel gegevensopslag.


Voor bedrijven is een simpele basisregistratie eveneens kosteloos, maar het toegang hebben tot, en het gebruiken van data door middel van een gegevens-feed, Apps en API's zal tegen betaling gaan. De kern is wederom freemium met 3 betaalde abonnementen. Kleine bedrijven zullen circa 250 euro/jr OO fee hebben, grote tot 2500,-/jr


Bedrijven die gaag alle bedrijfsapplicaties altijd up2date met Only Once willen houden, moeten gegevens-feed bundels kopen. Het kost circa EUR 200,-  per 2000 relaties per maand, om gegevens vanuit Only Once in bedrijfsapplicaties te krijgen. Een interim bureau met 16.000 ZZP-ers heeft dus voor EUR 8.000,- all-in per jaar een altijd (1) actuele (2) volledige en (3) betrouwbare relatiedatabase.


*Op persoonlijk verzoek delen wij onze vertrouwelijke pricing-plannen met u (particulier- en zakelijk) waarin alle details vermeld staan.

*note: genoemde prijzen kunnen nog sterk variëren. Only Once test op dit moment de pricing-modellen met interimbureaus.


Wat is er tot op heden bereikt?


  1. Allereerst staat er nu een gedegen organisatie met een sterk team van gedreven professionals, ondersteund door een tweehoofdige hoogwaardige adviesraad. 
  2. Dit team is in staat om van idee tot een concreet produkt te komen.

  3. Er staat een doordachte en goed opgezette juridische structuur waar nieuwe investeerder gemakkelijk in toe kunnen treden.
  4. Only Once is intern helemaal ingericht: backoffice, CRM, mailsystemen, etc.

  5. Only Once heeft een kwalitatief hoogwaardige website
  6. Only Once heeft de eerste brochures, flyers en artikelen
  7. Er is een compleet getoetst marketingplan
  8. Only Once spreekt met heel veel prospects in Nederland en krijgt niet anders dan positieve feedback over het idee, de concepten en onze architectuur. OO zit "overal aan tafel"

  9. Only Once heeft honderden gesprekken met leveranciers gevoerd: Dit is klaar, het team en partners waarmee Only Once live is bekend.

  10. We beschikken nu al over diverse klanten- met name in de interim- en detacheringsmarkt - die meteen bij lancering van de Bètaversie willen meedoen.
  11. Ten opzichte van de eerste bedrijfswaardering en de eerste interne financieringsronde is het bedrijf nu al 2,5 keer zoveel waard.
  12. Het platform is t/m release 4 ontworpen en volledig demonstreerbaar. Alle concepten zijn uitgedacht, alle mechanismen van datasharing 
  13. Het eerste klantentestpanel is gehouden met goeie reacties op user experience en gebruiksvriendelijkheid

  14. Het Only Once team heeft YTD exact 5227 uur zelf in Only Once geïnvesteerd.
  15. Het Only Once personeel heeft zelf ook nog eens EUR 128.000 in OO geïnvesteerd.

  16. Only Once is tot op heden een van de grootste en meest succesvolle crowdfunding-rondes die ooit door Symbid is gefaciliteerd met bijna EUR 200.000,­ aan startkapitaal en met totaal 85 investeerders. Na deze ronde staat Only Once op Symbid positie nr 1.
  17. En tot slot, heel belangrijk voor investeerders: Only Once is nu al volledig internationaal opgezet om ook een internationale, multi currency en multi language uitrol mogelijk te maken.


Rendementsprognose: High risk / high gain.
Only Once is een start-up met een daarbij passend risicoprofiel. Ons vertrouwen in Only Once is zeer hoog. 

Dit vertrouwen wordt weerspiegeld in de prijs die het eigen Only Once-team in mei 2014 heeft betaald per aandeel, zijnde EUR 1,25. In augustus 2013 was de prijs van de crowdfunding nog EUR 0,80 per aandeel.

De aandeelhouders van het eerste uur hebben dus al een rendement gehaald van ruim 50%. Bij een succesvolle financieringsronde van fase 2 bedraagt het beoogd rendement voor de aandeelhouders van het eerste uur al 250%.

Het Only Once platform is makkelijk schaalbaar. Wij willen miljoenen mensen en honderdduizenden bedrijven nationaal maar ook internationaal laten deelnemen aan ons platform. Indien Only Once een groot succes wordt (wat wij stellig verwachten), is de potentiële waardeontwikkeling enorm.

Dit gezien de prijzen die per user in de afgelopen jaren betaald zijn in de markt voor vergelijkbare internetactiviteiten. Zie hier voor een overzicht van betaalde prijs per users.


Maxime Bakker
Officemanager

De essentie van Only Once

De basis van Only Once wordt gevormd door de Personal Data Kluis (afgekort PDK). Particulieren slaan hierin hun persoonlijke gegevens op. Only Once is ook in staat voor de gebruiker de meest belangrijke documenten op te slaan. Zoals kopieën van paspoorten of ID-bewijzen, kopie VAR-verklaringen, KvK-gegevens, CV’s of diploma’s. Die documenten die je constant moet delen tezamen met je persoonsgegevens. Documenten uitwisselen is echter niet de kern van het systeem. Only Once is geen Dropbox of online storage-dienst. De kern van Only Once is het uitwisselen van gegevens.

Voor bedrijven is er de Bedrijfs Data Kluis (afgekort BDK). Hier slaan bedrijven al hun relevante bedrijfsgegevens op inzake hun dochterondernemingen, medewerkers, partners en organisatieonderdelen. 

Niemand kan bij je kluis, dus ook Only Once niet. De opbouw van de kluis is een van de slimste en meest vooruitstrevende in de markt. Voorgeconfigureerd voor gemak, met een overzichtelijke hiërarchie en logische interne koppelmechanismen, picklists, automatische validaties en - indien gewenst - koppelingen naar externe partijen. Zoals bv de KvK, Kadaster, RDW, postcodedatabase, etc.

Vervolgens heeft Only Once op die kluizen slimme gegevens-uitwisselmechanismen gebouwd. Slim, snel en veilig. Feitelijk verleen jij je relaties een ‘toegang tot jouw persoons- en/of bedrijfsgegevens, tot wanneer jij dit toestaat ’. Only Once onthoudt alles voor je, zodat jij in control kunt blijven: 


Personen en bedrijven kunnen met Only Once gegevens met elkaar delen op meerdere manieren:

• Je kunt een willekeurige set van gegevens uit je kluis kiezen en iemand hier toegang tot geven

• Je kunt toegang vragen tot een bepaalde set van gegevens

• Iedereen kan business cards uitwisselen Je kunt via Only Once volledig automatisch formulieren invullen

• Je kunt zelf gegevenscombinaties (sets) maken, opslaan en die delen. Bijvoorbeeld alles met betrekking tot je auto of je eigen bedrijf.

Onze ontwerpers hebben hun uiterste best gedaan om Only Once zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Nadat je jezelf hebt geregistreerd is Only Once direct klaar voor gebruik, want Only Once heeft alle groepen, categorieën, naamkaartjes en de meest voorkomende gegevenssets al voor de gebruikers voorgedefinieerd. Aanpassen kan vanzelfsprekend altijd. 

Only Once wil een soort ‘Databook’ zijn. Een platform waarin je met je digitale identiteit al je formele regelzaken op Internet veilig en met gemak uitvoert. Waarmee je moeiteloos adresgegevens uitwisselt en altijd actuele adreslijstjes bij de hand hebt. 

Niet alleen lost Only Once direct de heel concrete en herkenbare problematiek op rondom digitale identiteit, ook maakt het versneld de nieuwe businessmodellen van de toekomst mogelijk. We spelen immers perfect in op de vele belangrijke lange termijn trends die nu al volop zichtbaar zijn: peer-to-peer, personal internet advisory, co-makership en broadcastshopping. Daarbij ondersteund door de Europese en Nederlandse overheid.


Only Once API Integratie en de OO app Store

Personen, bedrijven en applicatie/websitebouwers kunnen het Only Once-platform koppelen aan privé adresboeken of applicaties (Outlook, Google). Bedrijven kunnen hun financiële, personeels- en klantsystemen en/of commerciële oplossingen koppelen.

Only Once stuurt dan op contractbasis alle gemuteerde gegevens door vanuit Only Once naar de gewenste applicatie of device. Zo blijft de relationele informatie van alle relaties overal en altijd in elk systeem up-to-date. En, heel belangrijk: zonder dat een medewerker daar ook maar iets handmatigs voor hoeft te doen.

De essentie
Particulieren, kleine bedrijven en zelfstandigen kunnen Only Once gratis gebruiken, de basis van onze inkomstenstromen is een Freemium-model. Iedereen kan direct met het platform aan de slag. Echter, meer gebruik maken van Only Once (meer volume, meer functionaliteiten, meer opslag, het hebben van een verified ID) betekent een andere abonnementsvorm.

Koppeling van apps aan Only Once, zowel privé als zakelijk, kost altijd geld. De gegevensfeeds naar Outlook, Google of naar legacy apps gaat tegen een vergoeding. Particulieren betalen dan een kleine synchronisatie-fee per maand, bedrijven kopen datafeeds (betaling voor automatische actualisatie van gegevensvelden uit kluizen van aangesloten deelnemers naar de bedrijfskluis en corporate CRM) met staffelkortingen.

Betaalconditie zal altijd betaling vooraf zijn, per creditcard of per automatische incasso. Behalve bij corporate accounts met grotere volumes en speciale maatwerkcontracten.

Doelgroepen

Only Once richt zich enerzijds op particulieren, consumenten en professionals. In principe is elke Nederlander (17 miljoen) een potentiële gebruiker, maar binnen de eerste jaren verwachten we een totale markt van circa 6 miljoen potentiële Only Once gebruikers.

Daarnaast richten we ons op alle verenigingen, stichtingen, bedrijven en overheidsorganisaties van Nederland. Hoe groter de relationele databases, hoe meer applicaties die afhankelijk zijn van accurate relationele gegevens, hoe groter de besparingen die Only Once kan realiseren.

Binnen die organisaties richt Only Once zich bij voorkeur op de volgende doelgroepen:

• Executive management en sales 

• Gegevensbeheerafdelingen 

• ICT/CRM afdelingen 

• Contractmanagement-afdelingen 

• Recruitment- en HRM-afdelingen 

• Customerservices en klantcontactcenters


Verdienmodellen

Het verdienmodel van Only Once is gebaseerd op het vragen van een vergoeding aan bedrijven (en deels particulieren) voor de besparingen die men gaat realiseren op datamanagement en transacties middels het aanschaffen van datafeed-bundels.

Daarnaast kan additionele omzet worden gerealiseerd door: 


  1. koppelingen van het Only Once-platform aan app-bouwers die allerhande toepassingen ontwikkelen op basis van het Only Once platform.

  2. maatwerk en support voor koppeling Only Once aan legacy-systemen en softwarepakketten van grote bedrijven.

  3. ‘whitelabel’ verkoop van Only Once-platform voor specifieke deelmarkt 

Concurrentie

Persoonlijke data is hot. Er zijn derhalve al diverse partijen die in het personal datadomein een oplossing willen bieden. Deze leveren echter nagenoeg allemaal deeloplossingen voor kleinere problemen en geen integrale ­ en flexibele oplossing. Deze partijen lossen het kernprobleem niet op, maar bestrijden feitelijk alleen symptomen.

Only Once is de enige integrale oplossing omdat deze is gebaseerd op een allround datakluis met hele sterke sharing­ en security/privacy­principes, waardoor oneindig veel toepassingsmogelijkheden ontstaan nu én in de toekomst.

Deeloplossingen vinden we onder meer bij Plaxo, Bump, Linkedin, Roboform, Lastpass, Keypass, IDchecker, Datacoup, Handshake, Mydex, Personal.com en Ownyourinfo.com. Geen is zo volledig en gebruiksvriendelijk als Only Once. 

Ook kunnen de hedendaagse browsers formulieren vullen. Only Once doet dit echter vele malen beter en efficiënter omdat formulieren worden ontworpen vanuit het Only Once platform zelf en dus 100% aansluiten op de gegevensvelden uit de Only Once kluizen. Daarmee haalt Only Once een gegarandeerde 100% ‘matching­ en fillrate’ en kan elk formulier moeiteloos invullen.


Introductiemarkt

De eerste concrete markt waar Only Once zich op richt is de interim- en recruitmentmarkt (interim- en vast personeel). Deze markt kennen we niet alleen heel goed, we weten ook dat er een urgente behoefte bestaat aan de oplossing van Only Once (800.000 freelancers, 704.000 werkzoekenden en 4000 bureaus). 

Dit blijkt uit de gesprekken die wij met het management van een groot aantal interimbureaus hebben gevoerd waarbij zij te kennen hebben gegeven Only Once in te willen gaan zetten bij hun ‘matchingproces’ van opdrachten aan professionals.

De tweede concrete markt is de charity-markt. Er zijn rond de 140 grote goede doelen in Nederland die allemaal zitten te springen om accurate donateurgegevens.

De derde markt is de automotive markt, met o.a. schadeherstelbedrijven. Deze markt kenmerkt zich door complexere gegevens zoals chassisnummer, kentekennummers en polisnummers. Deze gegevens moeten allemaal worden verstrekt bij de intake van een voertuig. Only Once kan hier een oplossing bieden om wachttijden aan de balie sterk te reduceren.

Overige markten zijn Verzekeringen, Opleidingen, Centrale- en Lokale overheid, etc...


Marktbenadering

Only Once benadert en bedient de particuliere klanten direct en online. De zakelijke markt wordt bediend via onze verkopers en onze solutions partners.

Website / Portal

Onze website, (www.onlyonce.com) wordt ons belangrijkste loket voor particulieren, bedrijven, investeerders, partners en appilcatie-ontwikkelaars. Potentiële klanten worden bereikt via PR, social media en word-of-mouth reclame.

Crowdfunding

De financiering via crowdfunding generereert naast investeerders ook veel belangstelling van potentiële klanten.

PR
Voor een nieuwe high tech startup als Only Once is PR cruciaal. Gezien de actualiteit van het onderwerp en het feit dat wij de eerste aanbieder zijn van een complete brede dienst op dit gebied, verwachten we veel aandacht van media. PR zal een blijvend speerpunt blijven. De communicatiemanager is afkomstig uit de PR en eigenaar van een adviesbureau gericht op content marketing en PR. Daarnaast zal ook met een PR-bureau worden samengewerkt.

Strategische samenwerkingen

Wij zullen strategische samenwerking en/of partnerships aangaan met derden zoals applicatie-ontwikkelaars en brancheverenigingen.



Solide organisatie

Only Once kent een solide juridische structuur en financiële onderbouwing. Het bedrijf kan niet gezien worden als een reguliere start-up. Het bedrijf wordt immers bestuurd door een team van ondernemers met een ‘proven track record’. 

Er is bewust gekozen om gedurende de ontwikkelingsfase te werken vanuit een ‘lean and mean’ organisatie, met het potentieel snel te kunnen groeien en te internationaliseren zodra het product live gaat. De directie van Only Once stuurt sterk op het laag houden van de dagelijkse exploitatiekosten om maximaal te investeren in de bouw van het platform.

Waardering

Only Once heeft in mei 2013 een financieel rekenmodel ontwikkeld op basis waarvan de financieringsbehoefte, financiële ratio’s en de waarde van Only Once zijn berekend. De waarde van Only Once is uiteraard afhankelijk van de ontwikkelingsfase van het platform en de ontwikkeling van de (potentiële) omzet. In juli 2013 is Only Once gewaardeerd op EUR 1,6 miljoen. De huidige waarde van het platform is circa EUR 4,5 miljoen.

Deze waarde is berekend op basis van verschillende waarderingsmethoden, zoals een discount cashflow methode en een kwalitatieve waardering. De waardering bepaalt de uiteindelijke uitgifteprijs van het aandeel. (zie bijlagen voor meer waarderingsinformatie)

Financieringsronde fase 1

Voor de eerste fase is in juli/augustus 2013 een succesvolle crowdfunding campagne uitgevoerd via dit Symbid platform.
In deze campagne is in een paar weken EUR 191.400,- startkapitaal opgehaald. Only Once was hiermee de meest succesvolle campagne van Symbid tot dat moment. Er zijn circa 240.000 aandelen verkocht tegen EUR 0,80 per aandeel.

In mei 2014 zijn aan de directe medewerkers van Only Once 102.800 aandelen verkocht tegen EUR 1,25 per aandeel. Hiermee kwam de totale opbrengst voor de eerste fase op EUR 319.900,-. Naast deze geldelijke inbreng heeft het Only Once-team zo’n 5.000 uur aan de ontwikkeling van het platform besteed, wat een waarde van circa EUR 600.000 vertegenwoordigt. 

Al het opgehaalde kapitaal is besteed aan ontwerp en ontwikkeling van het platform, de website, marketing, juristen, notaris en accountant. De Only Once-teamleden worden op dit moment nog niet betaald. Al deze professionals hebben zo'n groot vertrouwen in het toekomstige Only Once platform dat zij bereid zijn deze uren te investeren.


Nieuwe financieringsronde fase 2

Only Once is gereed om de tweede fase in te gaan. Hiervoor is extra kapitaal nodig voor de volgende kostenposten (‘Use of Funds’):


  1. Afbouw platform tot productierijpe omgeving (circa 70%)

  2. Hosting & Exploitatie (circa 10%)

  3. Juridische ondersteuning (gebruikersvoorwaarden, privacy statements, cookie policies), sales, marketing en financiering (circa 20%) 

Hiervoor is ongeveer EUR 250.000,- aan additioneel kapitaal nodig. Daartoe wordt 5,8% van de aandelen (125.000 stuks) aangeboden tegen EUR 2,- per aandeel. 


Geplande financiering fase 3

Eind 2014 is Only Once volgens de huidige planning en inzichten gereed om daadwerkelijk de markt op te gaan. Voor marketing, verkoop en de opbouw van de organisatie is dan nieuwe financiering benodigd van naar schatting EUR 2 miljoen euro over 3 jaar. De Only Once directie is hiervoor in gesprek met verschillende investeringsfondsen en Venture Capitalists. De verkoopprijs per aandeel voor deze fase is nog niet vastgesteld, maar zal substantieel hoger ligger dan de huidige uitgiftekoers.

P&L, Cashflow, balans en breakeven prognose
Zie bijlagen voor alle financiële prognoses. We verwachten met huidige inzichten eind 2016 break-even te gaan draaien, mogelijk echter eerder.

Het break-even moment wordt namelijk sterk beïnvloed door:

  1. Eisen en wensen van een eventuele large Investor (VC/PE): gaat deze voor zo snel mogelijk break-even en dus zo snel mogelijk doorbelasten van kosten, of gaat deze voor groei van aantallen users. Deze elementen zijn onderling conflicterend.
  2. Tijd van proefperiode: 1 maand, 3 mnd of (vgl. whatsapp) een periode van 1 jaar ?

  3. Tegenvallers met betrekking tot bouwkosten.



Rendement investering

Only Once is een start-up met een daarbij passend risicoprofiel. Ons vertrouwen in Only Once is zeer hoog. 

Dit vertrouwen wordt weerspiegeld in de prijs die het eigen Only Once-team in mei 2014 heeft betaald per aandeel, zijnde EUR 1,25. In augustus 2013 was de prijs van de crowdfunding nog EUR 0,80 per aandeel.

De aandeelhouders van het eerste uur hebben dus al een rendement gehaald van ruim 50%. Bij een succesvolle financieringsronde van fase 2 bedraagt het rendement voor de aandeelhouders van het eerste uur al 250%.

Het Only Once platform is makkelijk schaalbaar. Wij willen miljoenen mensen en honderdduizenden bedrijven nationaal maar ook internationaal laten deelnemen aan ons platform. Indien Only Once een groot succes wordt (wat wij stellig verwachten), is de potentiële waardeontwikkeling enorm. Dit gezien de prijzen die per user in de afgelopen jaren betaald zijn in de markt voor vergelijkbare internetactiviteiten.



-- einde --