Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_spiazzo_bankrupt Play
Medium_thumb_terras_pc
Niels en Suzanne Wijtmans, Jasper Deelen team 5
Niels en Suzanne Wijtmans, Jasper Deelen Amsterdam, NL

No longer in business - Realisatie van Spiazzo BV

Spiazzo is gevestigd op IJburg (Steigereiland).
Wij staan voor vers en smakelijk in combinatie met goede service op een mooie locatie.

$69.865 gefinancierd
100%
$69.865
Minimum doelbedrag
20%
Aandelen
Small_thumb_terras_pc No longer in business - Realisatie van Spiazzo BV
INNER CIRCLE
Product

Spiazzo is gevestigd op IJburg (Steigereiland).

Wij staan voor vers en smakelijkheid in combinatie met persoonlijke aandacht van vakkundig personeel in een prettige,inspirerende en kindvriendelijke omgeving.

Kantoor, buurtbewoner of bezoeker van Design020, zij kunnen allen service op maat verwachten. Naast de gebruikelijke a la carte lunch en diner, zijn er talloze vormen van catering mogelijk zoals faciliteren van vergaderingen/workshops tot het organiseren van de vrijdagmiddagborrel.

Onze gerechten zijn seizoensgebonden en gebruiken wij duurzame producten die begeleid worden door zorgvuldig geselecteerde wijnen.

Door onze gunstige ligging waar rust, water en stedelijk gebied gecombineerd worden evenals de goede bereikbaarheid en parkeergelegenheid is het een uitstekende plek om het hele jaar door verwelkomd te worden.

Mede door het maritieme karakter van de omgeving en de trend die zich voortzet willen wij visgerechten tot een van onze speerpunten maken.

Buiten de kaart om zullen er een wekelijks wisselend aanbod zijn zodat de gasten die vaker komen ook steeds iets nieuws kunnen proberen.


Wat hebben we nodig.

- Mensen die in ons en in ons product geloven.
- Mensen die willen investeren in een mooie nieuwe horeca gelegenheid     op Ijburg
- Een totaalbedrag van 60.000 euro.

Unique Selling Points

USP'S:


Gratis parkeren (eigen terrein)

Groot terras met altijd zon

Gelegen aan het water (uitzicht)

Bereikbaar vanaf het water en weg

Kindvriendelijk en Gelegen naast speeltuin

Goed zichtbaar vanaf ring A10


Tot nu toe bereikt

Spiazzo heeft zich als Lunchzaak de afgelopen 4 jaar bewezen rendabel en stabiel te zijn. Ook hebben wij het voordeel al een vaste gasten bestand te hebben opgebouwd. Enkele recensies van gasten staan op Iens vermeld.



Benodigde investering en gebruik van het geld

Wij zullen de investering aanwenden om de uitbreiding van Spiazzo BV te bekostigen. Wij bezitten al een aardige inventaris, maar aangezien het terras veel groter word en we ook in de avond open willen gaan moeten er een aantal zaken worden verbouwd. Zo word het terras 168m2 en gaat een deel van de investering naar de nieuwe inventaris om om ook ´savonds open te gaan.



Verbouwingen                                    € 19.500


Personeel lonen en overige kosten   €   9.100

Machines en installaties inventaris    € 24.250

Totaal vaste activa                             € 52.850


Voorraad grondstoffen                       €   3.150

Totaal vlottende activa                       €   3.150


Openings-en aanloopkosten              €   4.000

Totaal openingskosten                       €   4.000


Totaal investeringen                           € 60.000


Voor de investeerder


  1. Investeerders die tussen de € 1.000 en € 2.500 euro investeren krijgen een gratis diner voor 2 personen.
  2. Investeerders die tussen de € 2.500 en € 5.000 euro investeren krijgen een gratis diner voor 3 personen en een fles wijn.
  3. Investeerders die meer dan € 5.000 euro investeren krijgen een gratis diner voor 4 personen en een fles wijn.

An het eind van het jaar bieden wij de investeerder de jaarlijkse dividend uitbetaling over de winst. Indien er het eerste jaar geen winst word gemaakt word dat gecompenseerd met dezelfde voorwaarde als hierboven.

Update_thumb_foto__5_
Jasper Deelen
Mede eigenaar

In 2000 de hotelschool met succes afgerond samen met Niels Wijtmans. Veel horeca ervaring opgedaan door de jaren. Van het hotelwezen in Australie tot verschillende soorten horecazaken in Nederland. Daarna ben ik werkzaam geweest in commerciële functies van accountmanager bij Madame Tussauds tot vertegenwoordiger bij Beverage concepts Benelux. Nu is de tijd aangekomen om te doen wat mijn droom is.

Update_thumb_imag0443_2_1_
Suzanne Wijtmans-de Ruijter
Oprichter/mede eigenaar

Van mijn 18e tot mijn 24e heb ik met veel plezier in de Horeca in Amsterdam gewerkt. Toen ben ik SPH gaan studeren aan de Hogeschool van Amsterdam en in 2008 met succes afgerond. Tijdens mijn studie ben ik altijd blijven werken in de Horeca. In 2009 ontmoette ik Niels Wijtmans en vrij snel daarna kwam Spiazzo op ons pad en dat voelde goed. Nu is het tijd voor de volgende stap.

Update_thumb_534
Niels Wijtmans
Oprichter/mede eigenaar

Van onder aan de ladder praktisch iedere horecafunctie met plezier bekleed. Nu is de tijd rijp om al mijn ervaringen, ideeën en energie in een mooi concept tot zijn recht te laten komen!

Het product

In de eerste instantie draait het natuurlijk om het aanbieden van dranken en eten. Wij zullen echter niet onderschatten dat ook service en zeker kwaliteit een onderdeel is van ons product.

Wij willen zoveel mogelijk producten aanbieden van lokale ondernemers, dit om de samenwerking te stimuleren en een eigen stijl te ontwikkelen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een samenwerking met een kleine ‘lokale ’bierbrouwerij in plaats van de standaard Heineken, kip van een poelier uit de buurt, groenten van de Turkse winkel en vis van de visboer om de hoek. Het voordeel hiervan is dat je beter weet waar je producten vandaan komen en dat de prijs lager is. Een nadeel kan zijn dat de inkoop via diverse kanalen loopt waardoor het onoverzichtelijk kan worden. Voor producten van non-food zal gebruik gemaakt worden van de service van een groothandel. Koffie serveren wij van het merk Lavazza omdat de uitstraling van dit merk goed aansluit bij ons bedrijf en daarnaast speelt Lavazza actief mee om onze koffie-omzet te vergroten. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door het aanbieden van trainingen en stimuleren van verkoop door wisselende koffiespecials aan te bieden.

Graag willen wij inspelen op de trend van het supergezonde. Naast onze half gist, half zuurdesembrood zullen wij ook speltbrood, sojamelk en waar mogelijk biologische en verantwoorde producten aanbieden. Bij deze trend past ook het steeds meer ‘vleesvrije’ eten en een logische keuze lijkt dan ook om ons vooral te richten op visgerechten.Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan ‘Fruits de mer’. Bij deze trend is het vegetarische natuurlijk niet uit te vlakken en willen wij waar mogelijk voor vlees een vervanger aanbieden. Bijvoorbeeld naast de klassieke hamburger ook een vegetarische variant van bijvoorbeeld de Vegetarische Slager.

Qua drankaanbod zal dit supergezonde zich uiten in verse sappen, a la minute gemaakt en seizoensgebonden, ook de gezondere frisdrank zoals Bionade zal niet ontbreken.

Omdat wij willen staan voor verantwoord en gezond is het belangrijk dat we weten wat er precies in onze gerechten zit. Dit betekend dat, waar mogelijk, alle producten zelf gemaakt zijn. Hierbij kan ook gedacht worden aan taarten, mayonaise en sauzen. Kortom, geen gekook uit pakjes en zakjes. Herkomst van producten zal worden vermeld op de kaart. 

Voor de levering van de wijnen maakt Spiazzo nu gebruik van Vindict wijn, een bevriend bedrijf met een passie voor wijn. De positieve samenwerking maakt dat Spiazzo graag met dit bedrijf zaken blijft doen en de wijnkaart zal uitbreiden bij een avondopening.

Uit de demografische gegevens is gebleken dat Steigereiland kinderrijk is. Hierom zal er ook goed gezorgd worden voor de kleintjes door niet de standaard kroket of kipnugget met friet te serveren maar juist de smaakontwikkeling stimuleren door bijvoorbeeld een aantal gerechten in kleinere versies aan te bieden. Ook hier zal het gezonde voorop staan en dit zal voor de kinderen aantrekkelijk gemaakt worden door er bijvoorbeeld grappige benamingen aan gerechten te geven en een speciale kindermenukaart samen te stellen. Hierdoor zullen kinderen het gevoel hebben bij het eten betrokken te worden. De keuken zal om deze reden dan ook elke dag vanaf 17:00 uur open zijn. Vroeg uit eten met het gezin is zeker mogelijk. 


Voor de kinderen zal er een kinderhoek komen. Voor jong en iets ouder. In drukke periodes of wanneer wij zien dat er steeds meer vraag naar zal  komen zal er een nanny/oppas komen die op de kinderen zal letten. Ook hier houden wij rekening met de kinderhoek en het restaurant aan de andere kant.



Uniek

Zoals beschreven bij de USP's. Spiazzo is uniek vooral op 4 punten.


  • Spiazzo is het enige bedrijf op Ijburg met een eigen parkeertrein met plek voor 30 auto's. Uiteraard gratis parkeren.
  • Kindvriendelijk horecabedrijf met de daarbij horende faciliteiten en kindermenu's. In een gebied waar bijna 40% van de stellen kinderen heeft is dit een belangrijk punt. Naast Spiazzo ligt ook een speeltuin.
  • Groot terras aan het water waar de hele dag zon aanwezig is.

  • Zichtbaar vanaf de ring vanaf Amsterdam A10

Verdienmodel

Spiazzo is een horecagelegenheid in segment 5, dit wil zeggen dat er hoge eisen gesteld worden aan de te bereiden gerechten. Natuurlijk willen wij onze gerechten een luxe uitstraling geven maar dit hoeft zeker niet ten koste te gaan van een goede prijs/kwaliteit verhouding. De kaartprijs wordt bepaald door een marge van 2,8 tot 3 op de inkoopprijs te hanteren. Spiazzo probeert de kaartprijs in verhouding te krijgen met het budget van een uiteenlopendlopend publiek: bezoekers Design020, buurtbewoners en kantoorpersoneel van de Designstrip. Naast luxe broodjes en diner bieden wij naast de kaart ook simpelere broodjes en diner gerechten aan om het laagdrempelig te houden voor de vaste bewoners in de buurt. Duur uit eten is niet meer het soort wat er in 2014 van horeca wordt verwacht. Goed en lekker eten, voor niet veel geld, met veel keuze op een mooie plek in combinatie met goede service en het huiskamergevoel.

Berekeningen voor menukaart vinden plaats door kostprijsberekening in Excel. 

Doelgroep

Het huidige Spiazzo is gericht op winkelend publiek dat Design020 bezoekt, de omliggende kantoren op de zogenoemde (toekomstige) ‘Designstrip’ en de buurtbewoners van Steigereiland. Dit gebeurt nu hoofdzakelijk in de lunchuren.

Naast de reguliere functie van lunchcafé vervult Spiazzo ook de rol van cateraar voor de diverse kantoren in de buurt (Londen en van Holland, BR-ND, Totems). Grootste afnemers van catering zijn de ondernemers die in Design020 werkzaam zijn. Zij bestellen vaak lunch, drinken wat na het werk even wat of vieren een verjaardag. Zij zorgen maandelijks voor een zeker bedrag aan inkomsten.

Na de verhuizing is er ook de mogelijkheid om ’s avonds Spiazzo te bezoeken, wat betekent dat er nog een rol vervuld kan worden, namelijk die van restaurant/wijnbar. Hierbij zal Spiazzo zich richten op de bewoners van Steigereiland die graag even een hapje buiten de deur willen eten (met of zonder kinderen), personeel van de omliggende kantoren die nog even een biertje drinken na het werk, het winkelend publiek dat na 18:00 een aankoop wil vieren of overdenken onder het genot van een hapje en een drankje. Ook de ondernemers binnen het pand kunnen natuurlijk nog steeds terecht voor een versnapering na een dag hard werken.

Daarnaast wil Spiazzo zich gaan richten op het geven van de vrijdagmiddagborrel voor de werknemers van de verschillende kantoren en de mogelijkheid bieden aan gasten om een verjaardag of feestje te vieren waarbij Spiazzo eventueel geheel of gedeeltelijk afgehuurd kan worden. Bovenstaande gegevens zijn gebaseerd op de vraag die wij regelmatig krijgen van het huidige publiek van Spiazzo. Ook hebben zij bij een aantal van de vaste gasten geïnformeerd naar hun interesse naar een uitbreiding en avondopening van Spiazzo. De ondervraagden gaven aan dit een positief geluid te vinden en zeer zeker gebruik te gaan maken van de mogelijkheid.

Een belangrijke ontwikkeling die het afgelopen jaar heeft plaatsgevonden is de oprichting van deondernemersvereniging ‘Designstrip’. Iedere ondernemer die langs de waterkant gevestigd is kan hier aan deelnemen, ieder ander is uitgesloten. Het is gebleken dat een groot aantal ondernemers de meerwaarde inziet van het oprichten van de ondernemersvereniging van de Designstrip, binnen enkele weken was dit een feit. De bedoeling van de Designstrip is om de krachten van de verschillende ondernemers (die allemaal iets met Design te maken hebben) te bundelen en daardoor hogere bezoekers aantallen te genereren. Door de grote deelname van de ondernemers wordt het makkelijker om zaken voor elkaar te krijgen bij de gemeente. Zij hebben al fiat gegeven om van de Designstrip een feit te maken, door de recessie is het project echter tijdelijk stilgelegd. Deze ontwikkeling heeft Spiazzo doen realiseren dat er in de nabije toekomst de · · mogelijkheid ligt dat de Designstrip drukbezocht gaat worden. Het huidige café beslaat · ongeveer 100 m2 dat wat aan de kleine kant is voor de te verwachten bezoekers aantallen in de toekomst. Een logische stap dus voor een herpositionering.


Steigereiland is één van de buurten van IJburg. Net als het overige deel van IJburg is kenmerkend aan Steigereiland dat het op kunstmatige eilanden is gebouwd en een zeer rechthoekig stratenpatroon kent. De Enneüs


Bewoners

Veel (grote) gezinnen met kinderen

Begin 2013 telt Steigereiland 1.552 huishoudens. Dat is een toename van 60% ten opzichte van 2010.

Het aandeel stellen met kinderen is met 37,9% hoog (Oost 19%, Amsterdam 16,2%). Ook het aandeel eenoudergezinnen is hoger dan gemiddeld (13,7%, Oost 9%, Amsterdam 9,1%).

Het aandeel eenpersoonshuishoudens ligt met 32,3% lager dan gemiddeld (Oost 51,5%; Amsterdam 53,4%). Het aandeel stellen zonder kinderen ligt lager dan gemiddeld (15,7%, Oost 19,4%, Amsterdam 19,9%). Op Steigereiland wonen 130 gezinnen van 5 of meer personen. Dit is 11% van alle huishoudens (Oost: 5%).

Veel kinderen in de basisschoolleeftijd

Steigereiland heeft 1.596 inwoners die jonger zijn dan 23. Het gaat om 371 kinderen tot en met 3 jaar, 829 kinderen in de basisschoolleeftijd en 396 jongeren van 13 tot en met 22 jaar. In procenten gaat het om respectievelijk 9,3%; 20,8% en 10,0% van de bevolking. In Oost gaat het om 5,8%; 10,5% en 11,4% en in Amsterdam om 5,1%; 8,8% en 11,1%. Vooral het aandeel kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar is dus hoog op Steigereiland.


Veel hoogopgeleiden

# Ruim de helft van de gezinshoofden op Steigereiland

(54%) is hoogopgeleid (Oost 36%, Amsterdam 32%).

# De buurt telt relatief weinig laag opgeleiden (10%, Oost

33%, Amsterdam 38%). 

 Besteedbaar huishoudinkomen hoger dan gemiddeld

# In 2010 is het gemiddeld besteedbaar huishoudinkomen in buurtcombinatie IJburg-West € 42.600 (Oost € 31.900 en Amsterdam € 30.700).

Bijna geen overlast door jongeren

Het aandeel inwoners van Steigereiland dat vindt dat er in de buurt vaak sprake is van jongerenoverlast is sinds 2009 sterk afgenomen van 12% naar 4% in 2012. Het gemiddelde voor Oost en Amsterdam is 17%. 

Bewoners positief over de buurt

Bewoners van Steigereiland geven hun buurt met een 7,6 een hoog cijfer

Bron: WIA

Samengevat

Op Steigereiland staan voornamelijk ruime koopwoningen. -In de buurt wonen veel (hoger opgeleide) gezinnen met kinderen in de basisschoolleeftijd. Sinds de oplevering van de eerste woningen in 2005 is het aantal banen, bedrijven en voorzieningen toegenomen. De sociaal economische positie van de bewoners is gunstiger dan gemiddeld in Oost. Wel waren er in 2011

meer minimahuishoudens en minimajongeren dan het jaar ervoor. De gemiddelde Citoscore ligt in 2012 beduidend lager dan in voorgaande jaren en kwam hiermee onder het gemiddelde. IJburg als geheel scoort ongunstiger op (het risico op) jeugdcriminaliteit. De leefbaarheid van de wijk is goed: de scores op veiligheid, buurtwaardering, verloedering en sociale cohesie zijn gunstig.

Marktomvang

Amsterdam en omstreken. In eerste instantie zal onze doelgroep zich bevinden op Ijburg ( 16.000 inwoners). 

Concurrentie

Op Steigereiland is relatief weinig horeca (1) gevestigd wat onze positie natuurlijk ten goede komt. Naast de fietsbrug naar Diemen ligt cafe Vrijburght, dit is tevens een woonvoorziening en theater. Zij serveren geen lunch maar wel diner, terras ligt net als Spiazzo heerlijk aan het water. Wij hopen in de toekomst op een fijne samenwerking.

Huidige klanten

Het huidige Spiazzo heeft als vaste gasten het  winkelend publiek dat Design020 bezoekt, de omliggende kantoren op de zogenoemde (toekomstige) ‘Designstrip’ en de buurtbewoners van Steigereiland.

Feedback van klanten

Aangezien Spiazzo als lunchzaak al 4 jaar bestaat hebben wij de nodig feedback op Iens staan:


`Ik kwam hier alleen maar om te eten. Een designinrichting is beslist niet mijn ding, al is het maar vanwege het prijskaartje dat er aanhangt. De prijzen van de lunchgerechten zijn hier echter alleszins betaalbaar. Ik had een verse muntthee met een meer dan gemiddelde hoeveelheid munt, een mosterdsoepje met bacon en Turks brood, en een bruin broodje makreelsalade. De broden waren vers, warm en knapperig en de gerechten waren prima op smaak. De bediening was uitstekend. Zeker voor herhaling vatbaar`


`Spiazzo is mijn favoriete tent op Ijburg. Je zit heel mooi tussen de design meubels van design 020 of op het fantastische terras aan het water. De broodjes zijn top. Mijn persoonlijke favoriet is het broodje makreelsalade. Enthousiaste bediening, goede koffie`


`Het is alles design wat de klok slaat in dit moderne café. Hoewel het woord café eigenlijk niet op zijn plaats is, want het is een niet afgeschermd hoekje van een woonwarenhuis. Je zit er midden tussen de meubels op echte Vitra-stoeltjes. Zelfs het uitzicht is design: door de grote ramen kijk je naar de Enneüs Heermabrug, de mooi vormgegeven brug die IJburg met de rest van Amsterdam verbindt.
Het café wordt gerund door twee mannen die duidelijk plezier hebben in hun werk. Ze maken de lunchgerechten en doen ook de bediening. Uit de open keuken, die zo simpel is ingericht dat je nauwelijks van een keuken kunt spreken, komen de heerlijkste geuren. Die zijn zo eetlustopwekkend dat je iets gaat bestellen, zelfs als je dat niet van plan was. Op de kaart staan vooral mediterrane broodjes en salades. Maar voor de mensen die dat niks vinden, is er ook oude kaas of een uitsmijter. Wij nemen een broodje met (echte) buffelmozzarella en gegrilde aubergine en Turks gegrild brood met gerookte kip, quacamole en rode peper. Alles smaakt zoals het ruikt: heel lekker. Dat geldt ook voor de koffie en de verse jus d’orange.
Wij vinden Spiazzo een prima lunchadres, ook voor mensen die geen meubels gaan kijken.`


Bron: www.iens.nl/restaurant/30864/amsterdam-designcafe-by-spiazzo



Nieuwe klanten

Omdat het huidige Spiazzo niet makkelijk toegangkelijk is en er veel kansen liggen op het gebied van Marketing verwachten wij een groot aantal nieuwe gasten te mogen verwelkomen in het nieuwe Spiazzo. Zeker vanwege de unieke ligging en de mogelijkheid om er ook savonds te kunnen dineren of wat te drinken.

Marketing & sales kanalen

Voor Spiazzo is mond-tot-mondreclame de belangrijkste marketing tool. Daarnaast zullen wij Facebook en Twitter zeker gaan gebruiken. 


Adverteren doen wij in de Brugkrant en het Parool. Deze twee kranten worden in dit gebied goed gelezen. Ludieke acties en flyeren behoort ook tot de optie's. Gezien de ligging moet er vooral het eerste jaar goed worden geïnvesteerd in marketing activiteiten.

Marketing doel

We zullen deze marketing tools inzetten voor en vanaf de opening van Spiazzo. 

Omzet tot nu toe

De omzet die Spiazzo nu als lunchzaak realissert is gemmiddeld 60.000 euro op jaarbasis. Onze verwachting is dat op de nieuwe locatie deze omzet zal verhogen naar rond de 90.000 euro. De verwachting van de omzet m.b.t het cafe zal rond de 30.000 euro. De restantomzet zal op 261.000 euro uitkomen

Verwachte omzet


1e jaar


Omzet

€ 377.000 

Inkoop   

      € 105.000                            

Personeel

€ 143.000                     

Exploitatie kosten

€ 88.000

Winst

€ 41.000


2e jaar


Omzet

€ 426.000

Inkoop

€ 119.000

Personeel

€ 154.000

Exploitatie kosten

€ 92.000

Winst 

€ 61.000


3e jaar


Omzet

€ 504.000

Inkoop

€ 141.000

Personeel

€ 176.000

Exploitatie kosten

€ 108.000

Winst

€ 79.000

Investeringsbehoefte

De benodigde investering zal uitkomen op een bedrag van 60.000 euro in ruil voor 20% van het bedrijf.

Gebruik van de opgehaalde gelden

De benodigde investering zal worde gebruikt voor de verhuizing/verbouwing van het nieuwe Spiazzo.

Risico's

  1. Nihil. Er is weinig tot geen horeca in ons gebied. Wij vinden dat Spiazzo de mooiste locatie aan het water heeft met de hele dag zon en met een gratis parkeerterrein. Mocht de omzet om wat voor reden niet worden gehaald dan gaat Spiazzo door in afgeslankte versie. Kans om faiiet te gaan is daarom nihill.