Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_untitled_design-22 Play
Medium_thumb_paulien2_edited-1
Sportivation bv team 10
Sportivation bv Drunen, NL

No longer in business Fantastick; stick with a smile

De Fantastick® is een innovatieve hockeystick speciaal gemaakt voor jonge kinderen. Help jij mee dit unieke vrolijke kinderproduct te laten groeien?

$46.576 gefinancierd
100%
$46.576
Minimum doelbedrag
8%
Aandelen
Small_thumb_paulien2_edited-1 No longer in business Fantastick; stick with a smile
INNER CIRCLE
Product

Alle kinderen hebben recht op het ontdekken en ontwikkelen van hun talent. Sportivation wil met behulp van innovatie daar een bijdrage aan leveren. In een tijd waar inactiviteit een steeds grotere rol speelt is het belangrijk juist jonge kinderen vroeg met Sport en Bewegen in aanraking te laten komen. Een innovatie ontwikkeld door Sportivation is de Fantastick; stick with a smile. De basistechnieken van hockey zijn moeilijk aan te leren vooral voor jonge kinderen. En juist die jonge kinderen staan te popelen om te beginnen. Om die redenen ontwikkelde Sportivation, samen met oa Marc Lammers (voormalig coach Nederlands Olympisch gouden Dames elftal), Sjoerd Marijne (Bondscoach Oranje Dames) en diverse kennisinstellingen, een bijzondere hockeystick: de Fantastick®. De Fantastick® is speciaal gemaakt voor kinderen tussen 4 en 7 jaar. 


Marc Lammers (voormalig KNHB dames bondscoach): “Plezier motiveert. Innovaties zoals de Fantastick zijn geweldig om jonge kinderen te leren hockeyen.”


Deze stick kan zowel thuis, op scholen, BSO als binnen verenigingen gebruikt worden. Doordat met deze stick de succesbeleving groter is, is de Fantastick® ideaal om kinderen kennis te laten maken met het hockeyen! Voor dit product is een Europees octrooi in aanvraag.


Sjoerd Marijne (bondscoach Oranje vrouwen hockey) “De Fantastick is een ideale hockeystick om sneller de basistechnieken bij kinderen aan te leren en te verbeteren"

Unique Selling Points

Wat is er zo speciaal aan de Fantastick®?

  • Deze Innovatieve hockeystick (patent pending) is specifiek ontworpen voor een jonge (nieuwe) doelgroep. 
  • De basisgreep van hockey is gemakkelijker aan te leren door speciale vormen en tekens van de Fantastick. 
    • Uitholling in de haak
    • Verdikking in de steel
    • Driehoekjes op de grip
    • Dribble grip die geplaatst kan worden op de stick tijdens het oefenen van de indian dribble (zogenaamde WC rolletje).
  • De Fantastick is een two tube composiet stick gemaakt van glasfiber en carbon. Deze constructie komt nog niet in deze hele kleine maten voor omdat hiervoor meestal hout gebruikt wordt. Een houten hockeystick slijt en breekt sneller. 
  • Deze innovatie is meer dan alleen een product, het is een tool. Met behulp van een instructiefilm, een uniek parcours en Fantastick clinics wordt getoond aan de trainers dan wel basisschool (vak) leerkrachten hoe de basistechnieken op een uitdagende en leuke manier aangeleerd kunnen worden.
  • Omdat met de Fantastick de succesbeleving groter is, is het een ideale stick om kinderen kennis te laten maken met hockey.

Verdienmodel

Sportivation is een social enterprise en onderscheidt zich van een traditioneel commercieel bedrijf omdat zij haar maatschappelijke missie voorop stelt en tevens een duurzaam gezond financieel model nastreeft. Ons verdienmodel bestaat uit:

  • Verkoop van Fantasticks
  • Verkoop van Pingelplaten en Fantastick funkousen
  • Verkoop van clinic materialen
  • Inkomsten van Fantastick clinics
  • Licentie verkoop van de tool in de toekomst

Floris Jan Bovelander, Ambassadeur Right to Play: "De Fantastick helpt de kleintjes bij het hockeyen en wat het voor mij extra mooi maakt is dat een deel van de opbrengst naar Right To Play gaat"

Tot nu toe bereikt

Sinds februari 2014 is de Fantastick® op de markt. Inmiddels gebruiken ruim 10 hockeyverenigingen de Fantastick bij het trainen van hun allerjongste jeugd, is de stick te koop bij 6 hockeyspeciaalzaken, via onze webshop en is Nijha B.V. distributeur voor de basisscholen.


Met de Fantastick® zijn wij trots finalist van de Nationale Sport Innovatie Prijs voor 2014! 


Sportivation heeft veel potentie om verder te groeien met de Fantastick®. Niet alleen qua verkoop in Nederland maar ook naar andere (internationale) markten. Met jouw investering maak je dit mede mogelijk.

Benodigde investering en gebruik van het geld

We hebben een financiering nodig van €40.000, dat is 8% van onze aandelen. Dit kapitaal willen we inzetten om zoveel mogelijk kinderen op een leuke manier kennis laten maken met hockey via de Fantastick. Dit doen we door:

  1. Uitbreiding sales binnen Nederland; uitbreiden van het huidige team met een sales manager voor verkoop aan retail en verenigingen
  2. Verbreding van de markt:

  • Internationalisering; eerst Duitsland, Engeland en België. Daarnaast ook andere (hockey)landen (Zuid-Afrika, Canada, US, Argentinië, Australië, India).
  • Vergroten Fantastick® naar 36,5 inch voor middelbare scholen en aangepast hockey.
  • Voorzetting bescherming: De Fantastick®  is een unieke stick waarop patent is aangevraagd (patent pending ingediend op 15 november 2012 no 12192733.9). Voorzetting van de aanvraag brengt kosten met zich mee.

Voor de investeerder

Wij verwelkomen iedereen als investeerder. Je kunt al aandeelhouder worden vanaf €20! 

Wanneer je investeert in de Fantastick ontvang je dividend en het volgende: 

Investeer €20 of meer:

  • aandeelhouder in een veelbelovende, innovatieve startup met groeipotentie en 
  • vermelding naam/logo op de speciale Wall of Fans op www.fantastick-hockey.nl 

Investeer €60 of meer:

  • aandeelhouder in een veelbelovende, innovatieve startup met groeipotentie en 
  • 20% korting op maximaal 3 producten via de Fantastick webshop  

Investeer €100 of meer:

  • aandeelhouder in een veelbelovende, innovatieve startup met groeipotentie en 
  • 30% korting op maximaal 3 producten via de Fantastick webshop

Investeer €200 of meer:

  • aandeelhouder in een veelbelovende, innovatieve startup met groeipotentie en 
  • 50% korting op maximaal 3 producten via Fantastick webshop

Investeer €3000 of meer:

  • aandeelhouder in een veelbelovende, innovatieve startup met groeipotentie en 
  • Jouw investering zorgt ervoor dat er een pakket Fantasticks (t.w.v. €450) gaat naar een Right To Play project. Daar waar kinderen niet zo snel de mogelijkheid hebben om kennis te maken met hockey.

Hoe werkt het?

Je stort jouw investering op een veilige derden rekening. Mocht de crowdfunding niet succesvol zijn, betaalt Intersolve (Stichting Feet) je investering voor 100% terug. Alleen de administratiekosten (2,5% excl. BTW, 1% excl BTW als je boven €5000 investeert) en transactiekosten (afhankelijk van betaalmethode) zijn voor eigen rekening. 

Meer informatie is te vinden op: http://symbid.nl/pages/model

Update_thumb_portret
Paulien Kok
Manager

Paulien is entrepreneur, projectmanager en bewegingswetenschapper. Naast haar eenmanszaak gericht op advies en projectmanagement, heeft Paulien in 2013 vanuit haar passie, expertise en ideaal Sportivation b.v. opgericht. Sportivation wil met innovatie kinderen motiveren hun talenten te ontdekken en ontwikkelen.

Update_thumb_jelle
Jelle van Ewijk
Projectmanager HMP

Jelle is projectmanager bij HMP, ontwikkelaar van de matrijzen en producent van Dribble grip. HMP is onderdeel van Hendrikx Matrijzen groep. De Hendrikx matrijzen groep is een industriële onderneming die zich al meer dan 25 jaar toelegt in de ontwikkeling, productie, onderhoud en verkoop van matrijzen.

Update_thumb_sander
Sander Minnoye
Product ontwikkelaar DIDID.eu

Sander is eigenaar en product ontwikkelaar bij DIDID.eu
Sander is verantwoordelijk voor het (technisch) ontwerp van de Fantastick en van de Dribble grip. Specialismen van Sander zijn technische product ontwikkeling en materialisatie, product ontwikkeling voor sport en gehandicapten sport. Daarnaast is Sander sinds 2008 docent aan de Technische Universiteit van Delft.

Update_thumb_joop
Joop van Orsouw
Grafisch ontwerper Van Orsouw Design

Joop is grafisch ontwerper en eigenaar van Van Orsouw design. Hij is de grafisch ontwerper van de Fantastick communicatie uitingen en van de Pingelplaat.

Update_thumb_sytze
Sytze van der Aa
Trainer bij ML Hockey Support

Sytze is coördinator van de Fantastick clinics. Hij is trainer en trainerscoördinator bij ML Hockey Support. ML Hockey Support is in 2010 door Marc Lammers, Raoul Ehren en Sjoerd Marijne gestart met als primair doel de trainers, coaches en spelers van hockeyclubs naar een hoger niveau te tillen. Inmiddels organiseren zij hockeyscholen, kampen, clinics en coördinatie en cursussen in het hele land.

Update_thumb_alitra2
Alitrading
Ali-Trading Sialkot Pakistan

Alitrading is de producent van de Fantastick. Ali-Trading is een familiebedrijf opgericht in 1919 en heeft jarenlange ervaring met het produceren van hockeysticks en andere sportartikelen. Ali trading produceert volgens een kwaliteit systeem met oa SA 800, ISO 14001, Fair Trade label en is deelnemer van het IMAC child labor elimination program under Atlanta agreement.

Update_thumb_mlsup
Samenwerkingspartners

De Fantastick ambassadeurs zijn oa Marc Lammers (voormalig bondscoach hockey Dames) en Sjoerd Marijne (huidige bondscoach hockey Dames). Sportivation is deelnemer van Starterslift. Wij hebben een samenwerking met Right To Play; een gedeelte van de opbrengst van stickverkoop gaat naar Right To Play. Sportivation heeft een uitgebreid (inter)nationaal netwerk op het gebied van Sport en Innovatie.

Het product

Wat is speciaal aan de Fantastick?

De Fantastick® is een unieke stick waarop patent is aangevraagd.

De Fantastick® maakt het aanleren van de hockey basistechnieken gemakkelijker en leuker en daarmee het spel spannender en uitdagender. De basisgrip, de positie handen (rechter hand onder en linker hand boven), en de V grip zijn sneller en beter aan te leren. De zogenaamde dribble grip is speciaal bedoeld om tijdens de trainingen en lessen de indian dribble makkelijker en leuker aan te leren. Verder zijn de sticks zowel ergonomisch als voor de belevingswereld afgestemd op de leeftijd van de kinderen.
 


Hockeyen met de Fantastick®  daagt de kinderen nog meer uit om te leren hockeyen; het leren hockeyen wordt meer FUN!


De Fantastick®  is er in meerdere maten, kleuren en designs speciaal afgestemd op kinderen van 4 tot 7 jaar oud. De meeste hockeysticks in deze kleine maten zijn van hout, maar de Fantastick is van glassfiber met carbon en is daarom slijtvaster.

Uniek

De Fantastick®  is meer dan een uniek product!

De Fantastick®  is meer is dan alleen een product, het is een complete tool. Met behulp van een instructiefilm, een uniek parcours en Fantastick clinics wordt getoond aan de trainers dan wel basisschool (vak) leerkrachten hoe de basistechnieken met een uitdagende en leuke aanpak aangeleerd kunnen worden.


Ook hebben wij materialen ontwikkeld zoals de Pingelplaat, een mat van vinyl van 1m X 1m,  waarop de kinderen hockeytechnieken kunnen oefenen in een speelse en uitdagende vorm.


Tevens worden ter introductie van de stick clinics gegeven op hockeyverenigingen en basisscholen. Hoofdthema van een Fantastick clinic is plezierbeleving. Tijdens de clinic worden de basistechnieken van het hockey spelenderwijs geoefend met de Fantastick. De spelletjes zijn gebaseerd op de basisgrip grip tijdens drijven, dribbelen en pushen (mikken). De clinic wordt gegeven door professionele trainers van ML Hockey Support.

Verdienmodel

Sportivation is een social enterprise en onderscheidt zich van een traditioneel commercieel bedrijf omdat zij haar maatschappelijke missie voorop stelt en tevens een duurzaam gezond financieel model nastreeft. 

Ons verdienmodel bestaat uit:

  • Verkoop van Fantasticks
  • Verkoop van Pingelplaten en Fantastick funkousen
  • Verkoop van clinic materialen
  • Inkomsten van Fantastick clinics
  • Licentie verkoop van de tool in de toekomst

Schaalbaarheid

Inmiddels gebruiken ruim 10 hockeyverenigingen de Fantastick bij het training geven aan hun allerjongste jeugd, is de stick te koop bij 6 hockeyspeciaalzaken en is Nijha B.V. distributeur voor de basisscholen. In Nederland zijn ruim 300 Hockeyverenigingen en 100 hockeyspeciaalzaken. Het streven is om in 2017 25% van deze markt te bestrijken.


Momenteel komen er aanvragen uit het buitenland. Er vinden reeds vergevorderde gesprekken plaats met mogelijk distribiteurs voor België, Engeland, Duitsland en Canada/USA. In 2016 en 2017 willen wij ook uitbreiden naar andere (hockey)landen als Zuid-Afrika, Argentinië, Australië en India en Pakistan.

Verdere ontwikkelingen

De gedachte achter het makkelijker en leuker aanleren van hockey , namelijk het vergroten van de succesbeleving is niet allen toe te passen bij jonge kinderen. Dit is voor andere doelgroepen zeker ook interessant. Om op deze vraag vanuit de markt in te spelen gaan wij in 2015 de Fantastick vergroten naar 36,5 inch voor middelbare scholen en aangepast hockey. Tevens worden de instructies (film en leskaarten) en de Fantastick clinic op deze nieuwe doelgroepen aangepast. Middelbare-scholieren en hockeyers met een beperking kunnen dan ook laagdrempeliger kennis maken met hockey en sneller plezier aan het spel beleven.

Doelgroep

De eindgebruiker van de Fantastick zijn op dit moment kinderen tussen 4-7 jaar. Er zijn steeds meer kinderen in Nederland met bewegingsarmoede en overgewicht. Dit brengt een grote ziekte- en sterftelast met zich mee. Om kinderen gezonde en fitte volwassenen te laten worden, is het van belang hen te stimuleren meer te bewegen. Het is belangrijk dat kinderen plezier hebben in bewegen. Dat is de basis voor een leven lang sporten en bewegen. 


Eindgebruikers van het concept zijn: 

  • Kinderen (j/m) van 4 t/m 6 jaar.
  • Hockey trainers verenigingen 
  • (vak)leerkrachten basisscholen
  • begeleiders kinderdagverblijven

Klant segmenten zijn:

  • Hockeyverenigingen
  • Ouders
  • Basisscholen
  • Kinderdagopvangbedrijven en Buitenschoolse opvang
  • Sportbedrijven
  • Hockeyscholen

Marktomvang

In Nederland zijn 767.000 4-7 jarigen (in 2011) en 6848 basisscholen. Bij de KNHB zijn 320 verenigingen aangesloten met in totaal 231.035 leden waarvan 20.000 6-7 jarigen (Fjes). De doelgroep 4-5 jarigen kunnen echter nu ook lid worden. Deze groep leert spelenderwijs het hockey aan.

Concurrentie

Er bestaat op dit moment geen vergelijkbaar product in de markt. Er zijn wel hockeysticks voor deze doelgroep echter deze zijn niet zo uniek als de Fantastick.

Huidige klanten

Sinds februari 2014 is deze tool op de markt. Inmiddels gebruiken ruim 10 hockeyverenigingen de Fantastick bij het training geven aan hun allerjongste jeugd, is de stick te koop bij 6 hockeyspeciaalzaken, via onze webshop en is Nijha b.v. distributeur voor de basisscholen. We hebben het eerste jaar ruim 1000 sticks verkocht.

Feedback van klanten

De reacties van onze klanten zijn zeer positief, zowel van de ouders, kinderen als de hockeyverenigingen. Zie voor een aantal reacties onze Website en Facebook pagina:  

Fantastick facebook pagina

De Fantastick in het nieuws

Nieuwe klanten

In Nederland zijn ruim 300 Hockeyverenigingen en 100 hockeyspeciaalzaken. Het streven is om in 2017 25% van deze markt te bestrijken.

Verkoopverhaal

Onze missie is om zoveel mogelijk kinderen op een leuke en speelse wijze kennis te laten maken met hockey door middel van de Fantastick.

Deze stick kan thuis, op scholen, buitenschoolse opvang en verenigingen gebruikt worden. Doordat met deze stick de succesbeleving groter is, is de Fantastick ideaal om kinderen kennis te laten maken met het hockeyen!

Marketing & sales kanalen

Sales kanalen:

  • Retail: Hockeyspeciaalzaken
  • Webshop www.fantastick-hockey.nl
  • Nijha b.v. (basisscholen Nederland)
  • Distribiteurs buitenland

Marketing kanalen:

  • Twitter @Fantastick4
  • Facebook 
  • Website www.fantastick-hockey.nl www.sportivation.nl
  • Fantastick clinics op scholen en verenigingen
  • Fantastick nieuwsbrief
  • (Internationale) Sport beurzen en congressen (bv ISPO en Nationale Sport Innovatie congres) 
  • Free publicity
  • Websites voor ouders (hockey ouders, Tym etc)
  • Via samenwerkingspartners bv Right To Play
  • Youtube 
  • LinkedIn

Partnerships

Sportivation heeft een partnership met:

  • Ali-trading; producent van de Fantastick www.alitradingco.com
  • HMP Hendrikx; producent Dribble Grip www.hendrikxmatrijzen.nl
  • Nijha BV; distributie Basisscholen Nederland www.nijha.nl
  • ML Hockey Support, inhuur professionele trainers voor Fantastick clinics www.MLHockeysupport.nl
  • InnoSportLab Sport en Beweeg!, validatie van onze innovaties www.innosportlabsportenbeweeg.nl
  • Right To Play, een deel van de opbrengst van elke verkochte Fantastick gaat naar Right To Play. Op deze manier kunnen niet alleen kinderen hier in Nederland sporten en spelen, maar ook in de meest achtergestelde gebieden van de wereld. Bijvoorbeeld in Pakistan, waar deze sticks worden gemaakt. www.righttoplay.nl
  • Starterslift; Sportivation is deelnemer van Starterslift www.starterslift.nl

Omzet tot nu toe

De omzet in 2014 wordt geschat op €30.000. 

Verwachte omzet

De verwachte omzet:

  • 2015: €130.000
  • 2016: €215.000
  • 2017: €343.000

Aannames

  • 2015: uitbreiding verkoop retail, webshop en verengingen Nederland, tevens Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Canada, Duitsland, België. Verbreding door verkoop middelbare scholen en  Aangepast hockey door ontwikkeling grotere Fantastick
  • 2016: Uitbreiding naar Spanje. Zuid Afrika, Australië
  • 2017: Vervanging sticks aankoop 2014. uitbreiding naar India en Pakistan, China

Tot nu toe geinvesteerd

Tot nu toe hebben wij €50.000 geïnvesteerd in ontwikkeling en marketing van de Fantastick.

Investeringsbehoefte

We hebben een Investeringskapitaal nodig van €40.000 dit is 8% van de aandelen.

Gebruik van de opgehaalde gelden

Productontwikkeling en eerste serie grotere Fantastick: €9.000

Patent: €5.000

Werkkapitaal: €7.350

Sales: €8.000

Marketing: €10.650

Rendement

Dividend uitkering:

In de eerste jaren zal de vrije cashflow vooral gebruikt worden voor groei van de onderneming en voor nieuwe innovaties. Volgens onze gemiddelde case prognose zal er pas in 2017 op z’n vroegst financiële ruimte zijn om dividend uit te keren. Vanaf die tijd zal het management dividend voorstellen doen aan de aandeelhouders. Naast dividend uitkering zullen aandeelhouders profiteren van een mogelijke waardestijging van hun investering doordat de vrije cashflow zal worden geherinvesteerd en de onderneming zal groeien.

Exit strategie:

Sportivation wil in eerste instantie als zelfstandige onderneming opereren, maar mochten er zich in de nabije toekomst serieuze proposities voor (gedeeltelijke) verkoop voordoen zal zij deze zeker evalueren en in overweging nemen. Op dat moment profiteren alle aandeelhouders daarvan mee.