Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_cervinomarketing_symbid_crowdfunding-investeren Play
Medium_thumb_linkedin_acc9e84930
Erik van Dorp ✔ team 8
Erik van Dorp ✔ Rotterdam, NL

Big Data dashboards

Dashboards & applicaties die eenvoudig inzicht geven in big data. We hebben al grote klanten (oa. Coolcat en Pickwick) en zijn op zoek naar groeikapitaal.

$81.509 gefinancierd
100%
$81.509
Minimum doelbedrag
7%
Aandelen
Product

Binnen 1 dag hebben we het doelbedrag van 30.000 euro opgehaald! Dank aan alle investeerders van het eerste uur. Vanwege de grote belangstelling hebben we de campagne weer open gezet (nu voor 10 dagen) waardoor we kunnen 'overfunden' (tot maximaal 60.000 euro). Doe je mee?


Marketeers van grote en middelgrote bedrijven kunnen hun resultaten drastisch verbeteren als zij hun onderbuikgevoel versterken met de juiste cijfers.


Cervino Marketing is het enige onafhankelijke bureau in Nederland dat zich 100% richt op het stroomlijnen van online databronnen en het eenvoudig inzichtelijk maken van de grote hoeveelheid informatie (big data) door middel van intelligente dashboards en applicaties. We helpen online marketing bureaus, web bouwers en mediabureaus om hun klanten beter inzicht te geven in hun prestaties. 


In 6 maanden tijd zijn we gegroeid van 2 naar 75 klanten en 10 partners. Nu is het tijd voor de volgende stap: het opschalen van het aantal partners en via hen het aantal gebruikers. Eerste mijlpaal is 250 gebruikers eind 2015. In 2020 willen we de beste en slimste dienstverlener in Europa zijn met 10.000 dagelijkse gebruikers.

Unique Selling Points

  • Bewuste keuze voor partnermodel. Omdat we ons voornamelijk richten op bureaus ondervinden we weinig concurrentie van andere partijen en kunnen we sneller meer gebruikers toevoegen. Onze partners geven aan dat het gebruik van het dashboard veel tijd bespaart (2 uur per maand per klant). Zij zien het dashboard tevens als een extra manier om klanten te binden.
  • Slim gebruik van big data. Onze applicatie die data uit de online bronnen verzamelt wordt op termijn zo intelligent dat deze automatisch trends en benchmarks kan berekenen en voorspellingen kan doen, zodat bureaus en hun klanten betere beslissingen kunnen nemen.
  • Prettig werkende dashboards. Marketeer hebben eindelijk alle belangrijke cijfers op een plek, op een visueel aantrekkelijke en overzichtelijke manier.
  • Een uitstekend team. Het 4 man sterke team wordt aangevuld met een zeer ervaren technische freelancer en we staan in nauw contact met een potentiële senior developer en een senior data scientist, die graag aan boord komen als de tijd rijp is.
  • Een beproefd concept: toonaangevende bedrijven als Fiat Nederland, Douwe Egberts, ARAG, Technische Unie en Coolcat gebruiken onze dashboards vrijwel dagelijks om overzicht te houden over hun (online) marketing resultaten    

Verdienmodel

Maandelijkse licenties, aangevuld met maatwerk projecten. Eindgebruikers betalen tussen de 20 en 100 euro per maand voor een dashboard. Bureaus betalen gemiddeld 250 to 750 euro per maand voor onze diensen.

Tot nu toe bereikt

  • We zijn de snelst groeiende dashboard implementatiepartner in NL en zijn binnen 6 maanden gegroeid van 2 naar 75 dashboards en 10 enthousiaste partners. De eerste stappen naar het buitenland zijn gezet met een klant in de Verenigde Staten en een partner in Duitsland.
  • De applicatie die de data uit verschillende bronnen ophaalt is klaar en is voorbereid op grotere volumes in data en aantal klanten.
  • Daarnaast is de techniek om de dashboards geautomatiseerd uit te leveren in de basis klaar.
  • Er is een koppeling gelegd met een aantal bronnen die voor bureaus belangrijk zijn (Facebook, Twitter, Google Analytics, Google Adwords, Salesforce, Magento, Copernica).

Benodigde investering en gebruik van het geld

  • Investeren in het uitbreiden van de datakoppelingen en automatiseren van processen (zoals het automatisch kunnen uitleveren van de dashboards)
  • Meer tijd kunnen besteden aan sales en marketing (als we geen projecten meer hoeven aannemen die niet passen in de focus)

Voor de investeerder

Als investeerder verkrijg je (via de coöperatie) aandelen in Cervino MC BV. We hebben een focus op groei en verwachten dan ook niet op korte termijn dividend uit te keren. Als investeerder profiteer je van de verwachte waardestijgingen van het bedrijf. We streven ernaar om investeerders minimaal eenmaal per kwartaal een operationele en financiële update te geven.

Update_thumb_img_0010
Jacco Drenth
CTO

Jacco (41) is mede-eigenaar en verantwoordelijk voor de software development van Cervino Marketing. Jacco is een zeer ervaren en allround software developer met meer dan 15 jaar ervaring, onder andere bij Rijkswaterstaat en MetrixLab. Als werktuigbouwkundige (TU Delft) is hij in staat om zeer complexe applicaties op een eenvoudige manier te ontwerpen en programmeren.

Update_thumb_foto_erik
Erik van Dorp
CEO

Erik van Dorp (41) is verantwoordelijk voor de dagelijkse bedrijfsvoering, sales en marketing. Erik heeft een Masterdiploma in Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, bezit een NIMA-C diploma en studeerde aan IMD in Zwitserland. Hij werkte eerde bij MetrixLab (als research manager), het Wereld Natuur Fonds (als marketing director internationaal) en bij WDM, als salesmanager.

Update_thumb_imgres
Frans-Jan Wind (freelancer)
Senior developer

Frans-Jan (42) studeerde Muziektechnologie en werkt als freelancer in het development team aan de applicatie die de databronnen ontsluit. Is gespecialiseerd in het ontwikkelen van applicaties voor real-time dataflow modificatie en data-analyse.

Update_thumb_aaeaaqaaaaaaaaczaaaajdu0mtkxnzuylta2zwetndm4ms05zjc1ltgxnty5y2qyntjjoq
Laurens Voogd
Data Scientist

Laurens (28) haalde zijn Bachelors in de Econometrie en de Economie en werkt momenteel aan zijn Masterscriptie in de Econometrie (vakgebied Kwantitatieve Intelligentie). Deze verwacht hij in september 2015 af te ronden.

Update_thumb_img_6180
Eugenio Santangelo
Dashboard specialist

Eugenio (28) studeerde Media technologie aan de Universiteit van Pisa en is bij Cervino Marketing verantwoordelijk voor de implementatie van dashboards en het ontwikkelen van nieuwe functies en formules in de dashboard omgeving.

Het product

Cervino Marketing voert op dit moment 2 producten: 

  1. Een online dashboard waarmee marketeers op een eenvoudige manier inzicht houden over hun campagne resultaten. 
  2. Een applicatie die data uit verschillende online bronnen verzamelt en beschikbaar stelt aan bureaus, zodat zij op een plek de belangrijkste resultaten van al hun klanten beschikbaar hebben. 

Eind dit jaar willen we ons eerste marketing intelligence product (een dynamische benchmark voor verschillende branches) toevoegen aan de portfolio.

Uniek

  • Stroomlijnen van Big Data. De applicatie verzamelt op een structurele en diepgaande manier online marketing resultaten van een snel groeiend aantal bedrijven. Elke nieuwe klant zorgt voor verdere verdieping van de kennis over een bedrijfstak en maakt de applicatie 'slimmer'.
  • Eenvoudige dashboards. We maken voor het bouwen van de dashboards gebruik van Klipfolio, een bedrijf dat zeer hard groeit en onlangs 6 miljoen dollar investering ophaalde. We zijn door Klipfolio erkend als een van de meest ervaren partners wereldwijd.
  • Intelligentie. Doordat we econometristen tot onze beschikking hebben kunnen we de data steeds intelligenter maken, waardoor de waarde ervan voor bureaus toeneemt.

Verdienmodel

Maandelijkse licenties. Eindgebruikers betalen tussen de 20 en 100 euro per maand voor een dashboard. Bureaus betalen gemiddeld 250 to 750 euro per maand voor onze diensen.

Schaalbaarheid

Het product is zeer schaalbaar. De marginale kosten van een extra gebruiker zijn een fractie van de opbrengsten. We zien dat bestaande partners (de bureaus) regelmatig terugkomen voor nieuwe dashboards voor klanten. Ook zien we dat ze open staan voor cross-selling richting meer producten.

Huidige status

  • Er zijn verschillende dashboard templates voor diverse databronnen beschikbaar die relatief eenvoudig kunnen worden opgeleverd aan een nieuwe klant. 

  • De applicatie haalt data op uit de belangrijkste bronnen: Facebook (Ads), Twitter, Google Analytics, Google Adwords, Salesforce, Adform, Magento, Copernica. Zie de actuele status op: http://www.cervinomarketing.nl/databronnen/

  • Nu 75 klanten en 10 bureaus. En er worden gesprekken gevoerd met verschillende potentiële marketingbureaus die serieuze interesse hebben voor onze diensten.

Verdere ontwikkelingen

Dit jaar

  • Verder automatiseren van het proces om dashboards te kopiëren, aan te passen en uit te leveren.
  • Lancering CervinoBoard.com een do-it-yourself omgeving waar klanten zelf dashboards kunnen uitkiezen, aanschaffen en activeren.
  • Lanceren CervinoStream, een do-it-yourself omgeving waar klanten zelf databronnen kunnen kiezen en die kunnen koppelen aan hun analyse tools.
  • Verder uitbouw van de applicatie die databronnen ontsluit en data verzamelt en beschikbaar stelt.
Volgend jaar
  • Lanceren eerste intelligence dienst.
  • Online betaalomgeving: Doel: betaling door middel van automatische incasso.
  • Uitbreiding intelligence producten.

Doelgroep

Op termijn gaan we het aantal doelgroepen uitbreiden, maar de komende 2 jaar ligt de focus op onderstaande doelgroepen:


  • Online Marketing bureaus (enkele honderden in NL, enkele duizenden in Europa).
  • Web bouwers (primair: Magento technologie. Enkele tientallen in NL, enkele honderden in Europa)
  • Media bureaus, die media inkopen voor adverteerders (enkele tientallen in NL, enkele honderden in Europa).

We richten ons op bureaus die minimaal 10 klanten hebben die groot genoeg zijn om interesse te hebben voor dashboarding, datakoppelingen en of intelligence diensten. 


Marktomvang

  • In 2015 wordt de omzet van ecommerce in Europa geschat op 135 miljard euro. Een bescheiden deel daarvan zal beschikbaar zijn voor diensten zoals die van ons.
  • Er zijn enkele duizenden bureaus in Europa die voldoen aan onze criteria.
  • Volgens Gartner zal de Business Intelligence markt per jaar met 8% blijven groeien tot 2018
  • Volgens Forbes groeit de markt voor Big Data naar 50 miljard dollar in 2017.
  • AC Nielsen een groot marktinformatie bedrijf had in 2014 een omzet van ruim 6 miljard dollar.

De enorme cijfers vliegen je om de oren. Maar de conclusie is dat de markt voor onze diensten snel groeit en in potentie miljarden kan bedragen.

Concurrentie

  • Bureaus willen dashboards soms zelf ontwikkelen of zelf een licentie nemen op dashboard tooling (zoals Klipfolio). In dat geval kunnen we de datakoppeling-dienst (CervinoStream) bieden en de intelligence diensten leveren.
  • Er zijn enkele aanbieders van dashboards in de markt maar er zijn nauwelijks spelers die zich hier echt in specialiseren en onafhankelijk zijn. Veelal zijn het zelf marketing bureaus die hiermee nieuwe klanten proberen te winnen. Een marketing bureau zal nooit diensten afnemen bij een concurrent. Maar wel bij ons.
  • De grote spelers zoals IBM en Microsoft zijn in de toekomst misschien concurrenten als we ons in de markt voor Multinationals gaan begeven. Maar vooralsnog richten we ons op de middelgrote en grote bureaus, niet op eindklanten.

Huidige klanten

We beschikken nu over 75 actieve gebruikers (zie de samenvatting) en 10 bureaus die onze diensten aan hun klanten aanbieden. Elke maand komen er een of twee partners bij. De groeiratio van dashboards is nu 5-10 per maand. Dit willen we in de komende maanden gaan verdubbelen.

Feedback van klanten

Onze partners (de bureaus) zijn zeer enthousiast over de dashboard diensten en waarderen onze kennis van de techniek. 


We zien in de cijfers dat klanten in ruime meerderheid het dashboard daadwerkelijk gebruiken. Veelal wekelijks, en ongeveer 25% dagelijks. 

Nieuwe klanten

We zijn in gesprek met verschillende online marketing bureaus om onze partner te worden en hebben een prospect lijst van ca. 50 bureaus die we in de komende periode gaan opvolgen. Met onze nieuwe dienst CervinoStream (waarmee we alleen de data leveren en niet het dashboard) verwachten we enkele bureaus die eerder aangaven al dashboards te gebruiken alsnog aan ons te kunnen binden.

Verkoopverhaal

De meeste leads komen binnen via een demo-aanvraag via de website. De eerste stap is dan om aan de hand van een web meeting te informeren naar hun behoeften. Tijdens dit gesprek wordt onderstaande duidelijk gemaakt.


Salespitch

Wij willen onze partners (de bureaus) succesvol maken. We zijn een onafhankelijk partij die als doel heeft om bureaus te helpen om de resultaten van hun campagnes voor hun klanten te verbeteren door slimme dashboards en soepele, slimme datastromen. Onze missie is om marketeers te helpen om hun buikgevoel te versterken met de juiste cijfers waardoor ze veel betere resultaten halen (dit is hetzelfde doel als dat van het bureau). En door bureaus succesvol te maken, slagen wij in onze missie. 

Gedaan tot nu toe

  • Product informatie en demo-omgeving ingericht
  • Doelgroepen in kaart gebracht en uitgeschreven (wie ze zijn, waar de behoeften liggen, hoe die behoeften te voorzien)
  • Salesproces uitgeschreven (o.a. sales script)
  • Prospect lijst samengesteld en scripts uitgetest en aangepast.

Marketing & sales kanalen

  • Onze website cervinomarketing.nl bevat mogelijkheden om een demo aan te vragen. Dit gebeurt momenteel een tot enkele keren per week
  • Adwords
  • Blogs & publicaties
  • LinkedIn groepen
  • Klipfolio website
  • Copernica partnerlijst
  • E-mail nieuwsbrief richting onze achterban
  • Telefonische benadering van prospects

Marketing doel

  • De website is de landingsplaats waar bureaus zich kunnen oriënteren op de diensten die we aanbieden.
  • Adwords om leads te genereren
  • Blogs & artikelen zijn een uitstekende manier om bureaus te laten weten dat we de expert zijn. Hier komen regelmatig leads uit.
  • De nieuwsbrief is gericht op het loyaal houden van de bureaus en een uitstekende manier voor cross-selling richting andere producten. 

Partnerships

  • Klipfolio
  • Copernica

Omzet tot nu toe

  • In 2015 van januari tot en met medio mei een omzet gerealiseerd van 58.000 euro.

Verwachte omzet

  • 2015: 250.000 tot 350.000 euro
  • 2016: 750.000 euro
  • 2017: 1.500.000 euro
  • 2018: 2.100.000 euro
  • 2019: 3.200.000 euro
  • 2020: 4.300.000 euro
  • 2021: 5.000.000 euro

Aannames

  • Groei richting 10.000 dashboard gebruikers in 2020 - 2021 (60% omzet is licentie inkomsten)
  • 20% is afkomstig van eenmalige upgrades en implementatiekosten
  • 20% is afkomstig van andere diensten (intelligence en overig, nog te ontwikkelen)

Tot nu toe geinvesteerd

75.000 euro uit eigen middelen en niet uitgekeerde salarissen.

Investeringsbehoefte

30.000 euro voor 3% van de aandelen. Alle bedragen hierboven kunnen worden besteed aan het verder ontwikkelen van de applicaties en het uitvoeren van marketing & sales activiteiten.

Daarnaast worden de mogelijkheden voor een achtergestelde lening van ca. 25.000 euro onderzocht.

Gebruik van de opgehaalde gelden

Voor uitbreiding van de datakoppelingen, automatiseren van het uitleveren van dashboards, marketing & sales.

Rendement

  • We verwachten in een aantal jaren toe te groeien naar een EBITA van 20%. Bij een omzet van 5.000.000 euro betekent dit dus een cashflow van 1.000.000 euro per jaar, die deels weer zal worden geïnvesteerd. 
  • Indien mogelijk zal op termijn dividend worden uitgekeerd.
  • Als gevolg van de verwachte groei van omzet en resultaat zal de onderneming de komende jaren in waarde stijgen. We hebben een innovatief product, een grote potentiële markt en ons business model is schaalbaar.
  • We streven ernaar om op termijn aansluiting te zoeken bij een grote big data analyse organisatie of consulting firma, waardoor bij verkoop van de aandelen een interessant rendement op verkoop wordt verwacht.

Risico's

  • Het is lastig om de omzetgroei te voorspellen en in onze plannen hebben we meerdere scenario's doorgerekend.
  • Doordat het een schaalbaar product is kunnen bij groei van het aantal gebruikers de kosten relatief vlak blijven, terwijl de omzet sterk toeneemt. 
  • In het slechtste geval, als het huidige groeitempo stilvalt blijven we schommelen tussen winst en verlies en zullen we door middel van kostenbesparing tot een break-even situatie proberen te komen.
  • Het is mogelijk dat we op een gegeven moment nieuwe investeringen aantrekken om meer groei te realiseren, waarbij nieuwe aandelen moeten worden uitgegeven. Dit kan tot gevolg hebben dat de bestaande aandeelhouders verwateren. We streven er altijd naar om nieuwe aandelen tegen een hogere waardering per aandeel dan de huidige op te halen.