Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_billboard_startbeeld_ymbid Play
Medium_thumb_profiel_foto
Quantibus bv team 7
Quantibus bv Brielle, NL

No longer in business - Het vergelijkingsplatform voor de bouw!

Quantibus: Het allereerste zoek en vergelijkingsplatform voor de bouw! Naar voorbeeld van Tripadvisor, Zoover, Iens.
Investeer mee met VORM en Dura Vermeer.

$200.862 gefinancierd
100%
$200.862
Minimum doelbedrag
11,5%
Aandelen
Small_thumb_profiel_foto No longer in business - Het vergelijkingsplatform voor de bouw!
INNER CIRCLE
Product

Quantibus is een platform, waarop consumenten en (bouw)bedrijven de ruimte krijgen, om beoordelingen te geven aan de door hen ingeschakelde bouwleveranciers en -partners. Het geeft volgende gebruikers inzicht hoe deze bouwleveranciers hebben gepresteerd en hoe de ervaringen werden gewaardeerd.Quantibus bouwt hiermee een schat aan ervaringen op en zal daardoor een belangrijke bijdrage leveren aan het versterken van de reputatie, kwaliteit en transparantie van de bouwsector. Zie www.quantibus.nl


De volgende stap in de ontwikkeling is om projecten te kunnen plaatsen en offertes aan te vragen. De bouwprofessionals kunnen zo geselecteerd worden ahv de prijs en de prestaties uit het verleden. Het geselecteerde team kan op het platform virtueel met elkaar bouwen in 3D en BIM modellen.


Unique Selling Points

Quantibus is uniek, omdat het klanten en bouwprofessionals verbindt op één platform. Op Quantibus komen projecten, prijzen en prestaties op transparante wijze samen.

Meer transparantie leidt tot meer vertrouwen en dus meer bouwen. Quantibus draagt daarmee bij aan het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. 

De transparantie wat betreft de geleverde prestaties van professionals leidt tot kwaliteitsverbetering en tot reputatieverhoging van de bouwsector.

Verdienmodel

Quantibus is gratis toegankelijk voor een ieder die bouwprofessionals wil beoordelen.

In de eerste fase van de ontwikkeling zullen er voldoende beoordelingen op moeten komen. Hierdoor ontstaat traffic, waardoor Quantibus markt-en handelswaarde krijgt.

In de tweede fase, zal het virtuele bouwplatform worden ingericht, waarop een ieder zijn bouwproject kan plaatsen, offertes en informatie kan aanvragen om in the cloud de latere fysieke bouw voor te bereiden.

De bouwprofessionals betalen voor een abonnement op Quantibus. Met een abonnement kunnen de bouwprofessionals, via Quantibus, offertes uitbrengen en daarmee meer omzet genereren. 

Waar heeft dit verdienmodel zich bewezen? Het verdienmodel is als het succesvolle model van booking.com.

Tot nu toe bereikt

Quantibus is live. Zie www.quantibus.nl.  Het bevat een database van 40.000 bouw gerelateerde bedrijven groter dan 2fte. Een aantal bedrijven is reeds beoordeeld.

Een aantal gerenommeerde vakbladen hebben in het januari 2015 al artikelen geschreven:

Dura, VORM en diverse bouw gerelateerde toeleveranciers, hebben geinvesteerd. Op de PROVADA in juni 2015 (vastgoedbeurs) zijn flyers verspreid, waarop enthousiast is gereageerd. Vastgoedjournaal en woningmarktNL hebben artikelen geschreven. Zie hiervoor de updates.

Benodigde investering en gebruik van het geld

Wat willen we gaan doen?

Om Quantibus verder te professionaliseren, worden er een aantal stappen gemaakt in het komende jaar. Er wordt een plan van aanpak gemaakt om zoveel mogelijk beoordelingen op Quantibus te krijgen. Hierop zal Quantibus worden ingericht. Tevens zal de zoek- en beoordeelfunctie  doorontwikkeld worden. In het komende jaar tot 1,5 jaar zullen 2 commercieel medewerkers het plan van aanpak tot uitvoering brengen. Hierna moet er voldoende kritische massa aan beoordelingen zijn om traffic te genereren.

In de tweede fase, waar we wederom voor gaan crowdfunden, wordt de virtuele bouwplaats functionaliteit gerealiseerd. 

Een marketingcampagne gaat er tot slot voor zorgen dat Quantibus vaker gebruikt gaat worden. Hierdoor zullen steeds meer bouwprofessionals een abonnement voor Quantibus afsluiten waardoor de kasstroom op gang komt.

Welke investering hebben we nodig?

Voor het realiseren van de eerste stap in de eerste 1,5 jaar is  €150.000,- nodig. De tweede stap, de realisatie van het virtuele bouwplatform, wordt gerealiseerd met een volgende crowdfunding campagne van nog eens zo'n zelfde bedrag. Hierna zal de kasstroom vanuit de bouwprofessionals mede gebruikt worden om Quantibus verder te blijven ontwikkelen.

Voor de investeerder

Aandelenwaarde na de eerste fase:

Je ontvangt, in ruil voor je investering, aandelen in Quantibus. De benodigde investering van €150.000, vertegenwoordigt 10% van het aandelenkapitaal van Quantibus.  

Quantibus zal zorgen voor een revolutie in de bouwsector. Je aandeel in Quantibus zal, door de toenemende content en traffic op het platform, snel meer waard worden.

Dividend na de tweede fase

In principe wordt dividend voor het grootste deel uitgekeerd. De vergadering van aandeelhouders bepaalt de definitieve dividend uitkering.

De prognoses laten een resultaat op de investering zien van 32% in jaar 3 en 42% in jaar 4, etc.

Update_thumb_errol
Errol Ooft
Initiatiefnemer

Ik ben DGA van Ingenieursbureau IOB. Ik ben er trots op, dat IOB bijdraagt aan de bebouwde omgeving van morgen. Voor de advisering van bouw-, constructie- en installatietechniek, maken we gebruik van BIM modellen, waarmee we virtueel bouwen. Binnenkort doen we dat ook "in the cloud". Met Quantibus maken we HET virtuele bouwplatform, waar klanten en bouwprofessionals aansluiten obv past-performance

Update_thumb_martijn_van_wijk
Martijn van Wijk
Internet specialist

Ik ben al bijna 20 jaar actief als projectmanager van internetproducten. Vanuit mijn eigen onderneming topsite.nl beheer ik websites van gerenommeerde merken. Ik ben daar zeer betrokken bij online marketingactiviteiten voor mijn klanten. Ik ben enthousiast over Quantibus en begeleid daarom vanuit mijn eigen expertise dit product..

Update_thumb_mark_moerman
Mark Moerman
BIM specialist

Ik ben een internationaal ervaren BIM manager, met een achtergrond in bouwkunde en bedrijfskunde. Strategie, innovatie en vernieuwing kenmerken mij.
Ik heb veel affiniteit met het ontwikkelen van multi-sided platforms en andere nieuwe business modellen. Quantibus is voor mij het begin van een transformatie naar volledige digitalisatie en virtueel bouwen, waar ik mij met passie voor inzet.

Het product

Onderstaand een beschrijving van het product, nadat de de investering van de eerste en tweede fase gedaan is:

Quantibus is een virtueel platform, waar vraag en aanbod samenkomen, om "in de cloud" te bouwen. 

Hoe dat werkt?

De klant plaatst zijn bouwwens op www.quantibus.nl onder de knop "uitvoeren", de virtuele bouwplaats. Dit kan middels een simpele vraag, maar ook met een geavanceerd 3D Bouw Informatie Model.

De klant selecteert vervolgens welke bouwprofessionals hij nodig heeft, om zijn bouwwens te realiseren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een architect, een specifieke leverancier, een installateur, een bouwer of een stukadoor. Het selecteren doet de klant aan de hand van beoordelingen van andere klanten en projecten, die zij op Quantibus gepost hebben. Zonder eerder met de aangeboden bouwprofessionals gewerkt te hebben, kan de klant nu een weloverwogen keuze maken. Deze beoordelingen geven hem het vertrouwen, dat hij de juiste keuze gaat maken in de te selecteren bouwprofessionals. 

Na het maken van zijn selectie, kan de klant aan de door hem gekozen bouwprofessionals vragen, deel te nemen aan het realiseren van zijn bouwwens, door mee te ontwerpen, mee te denken of daadwerkelijk te bouwen.

Naast het selecteren, op basis van beoordelingen, kan de klant ook aan één of meerdere bouwprofessionals vragen, een offerte op te maken. Aan de hand van de door de bouwprofessionals opgemaakte offertes, kan de klant zijn keuze maken..

Op deze manier selecteert de klant, stap voor stap, het team van bouwprofessionals, met de beste prijs/prestatie verhouding, om zijn bouwwens te realiseren.

Met deze bouwprofessionals gaat de klant aan de slag om zijn bouwwens eerst virtueel te bouwen, zodat bij de fysieke uitvoering van het bouwproject, fouten en verrassingen, worden voorkomen.

Zo kan de klant, na afloop, zijn bouwprofessionals voor de volgende klanten en projecten beoordelen. De cirkel is weer rond.

Het concept van Quantibus is uniek in de bouwwereld. Het concept heeft zich in  de reiswereld al bewezen met sites zoals TripAdvisor en Zoover.

Uniek

Het product van Quantibus is uniek in de bouwsector. Waarom? 

  • Omdat Quantibus drie belangrijke functionaliteiten verenigt: prestaties meten, offertes aanvragen en virtueel bouwen, al dan niet met een voor iedereen bruikbaar en geavanceerd 3D Bouw Informatie Model. Voor een goede samenwerking tussen klanten en bouwprofessionals, zijn alle drie de functionaliteiten onmisbaar.
  • Omdat voor de bouwprofessional goede beoordelingen op Quantibus, tot extra omzet zullen leiden. Voor de bouwprofessional, die minder goede beoordelingen krijgt, is het inzichtelijk op welke punten hij moet verbeteren, om die extra omzet wel te kunnen genereren.
  • Omdat Quantibus prestaties van bouwprofessionals transparant maakt. Transparantie zorgt er voor dat klanten weten, wat ze kunnen verwachten. Indien verwachtingen uitkomen, zorgt dit er voor dat klanten tevreden zijn. Op termijn zal dit er toe leiden, dat bouwprofessionals, die zijn aangesloten op Quantibus, voldoen aan de verwachtingen van klanten, wat de reputatie van de bouwsector zal verhogen.
  • Omdat het concept van Quantibus zich in  de reiswereld al bewezen heeft, met sites zoals TripAdvisor en Zoover

Verdienmodel

Ook het verdienmodel van Quantinus, is uniek in de bouwsector. Het verdienmodel heeft zich in de reissector al bewezen, zoals bij booking.com.

Voor klanten is het platform gratis toegankelijk. De aangesloten bouwprofessionals betalen voor hun abonnement. Er worden diverse abonnementsvormen aangeboden.

De abonnementsvormen zullen nog verder worden uitgebreid. De kosten van een abonnement zijn afhankelijk van de bedrijfsgrootte en het aantal offertes dat kan worden uitgebracht.

Bouwprofessionals zullen graag een abonnement hebben op Quantibus, omdat zij door het platform omzetgroei zullen gaan boeken. 

Schaalbaarheid

De schaalbaarheid van het platform van Quantibus is enorm. Er zijn in Nederland immers ruim 200.000 bedrijven actief in de bouw- en vastgoedbranche. De bouwsector vertegenwoordigt 8.8% van het BBP. Dit is ruim 3x zo groot als bij de reisbranche, waar het concept met beoordelingen zeer succesvol is gebleken.

Wanneer Quantibus succesvol is in Nederland, kan direct opgeschaald worden naar andere landen. De domeinnaam quantibus.com is al gereserveerd!.

Huidige status

De site van Quantibus is inmiddels enige tijd actief. Quantibus is nu een online zoek- en beoordelingsplatform met ca. 40.000 bouw gerelateerde bedrijven, groter dan twee fte. Er staan inmiddels vele beoordelingen op Quantibus. 

Een aantal vakbladen hebben inmiddels artikelen geschreven:

Dura, VORM en diverse bouw gerelateerde toeleveranciers, hebben geinvesteerd. Op de PROVADA in juni 2015 (vastgoedbeurs) zijn flyers verspreid, waarop enthousiast is gereageerd. Vastgoedjournaal en woningmarktNL hebben artikelen geschreven. Zie hiervoor de updates.

Verdere ontwikkelingen

Quantibus zal met de financien uit de eerste fase crowdfunding worden geoptimaliseerd:

  • De zoek- en beoordeelfunctie van Quantibus zal worden uitgebreid met "rankingen" per vakgebied. Wie is bijvoorbeeld de beste bouwer of Architect? Wie is de snelste steiger? Wie heeft de meeste beoordelingen?;
  • Quantibus wil voor de beste "rankingen" Awards gaan uitreiken, om uiteindelijk meer beoordelingen te krijgen;
  • Een klant of bouwprofessional moet conform zijn ISO9001 systeem leveranciers beoordelen. Quantibus gaat dat faciliteren;

Quantibus zal met de financien uit de latere tweede fase worden uitgebreid tot een virtueel bouwplatform:

  • De "uitvoeren"- functie zal worden ontwikkeld, waardoor klanten hun bouwwensen en BIM modellen plaatsen en offertes kunnen aanvragen;

Als er in de toekomst voldoende traffic gaat plaatsvinden op Quantibus, komt er data beschikbaar, die kan leiden tot nieuwe business modellen.

Doelgroep

De doelgroep van het platform zijn in principe de bouwprofessionals, zoals projectontwikkelaars, bouwbedrijven, installatiebedrijven, maar ook architecten en ingenieursbureaus. In het kader van het uitwerken van het ondernemingsplan en het verdienmodel is de focus gelegd op acht hoofdsectoren:

  • Projectontwikkeling (SBI 411)
  • Algemene B&U-bouw (SBI 412)
  • Bouwinstallatie (SBI 432)
  • Afwerkingsbedrijven (SBI 433)
  • (Overige) gespecialiseerde bouw (SBI 439)
  • Handel in eigen onroerend goed (SBI 681)
  • Bemiddeling en beheer onroerend goed (SBI 683)
  • Architecten- en ingenieursbureaus (SBI 711)

Marktomvang

In de eerder omschreven acht hoofdsectoren, zijn in Nederland circa 182.000 bedrijven actief. Van deze 182.000 zijn circa 162.000 bedrijven relatief klein (< 3 personeelsleden) en 20.000 bedrijven relatief groot (> 3 personeelsleden). De focus van Quantibus, ligt op de grotere  marktpartijen, maar kleinere bouwprofessionals worden ook opgenomen, indien zij zich aanmelden.

Concurrentie

Er zijn enkele concurrenten actief in de markt, waarin Quantibus zich bevindt. Hierbij worden er drie concurrenten kort uitgelicht:


Werkspot.nl

Werkspot biedt een duidelijke marktplaatsfunctie, het bij elkaar brengen van vraag en aanbod, maar richt zich met name op kleinere klussen in en rond het huis.

Quantibus richt zich daarentegen op de grotere (ver)bouwprojecten en grotere bouwprofessionals.


Bouwprestaties.nl

Bouwprestaties is een beoordelingsplatform voor de bouwbranche, welke ook als doel heeft het transparant maken en verbeteren van de bouwsector. Het platform beperkt zich echter tot nieuwbouwbedrijven en heeft geen uitvoeren/projecten functie.

Quantibus biedt de unieke combinatie van beoordelen, zoeken en uitvoeren wel aan.


Vakmanvinden.nl

Vakmanvinden biedt een duidelijke zoekfunctie. Er kan in diverse categorieën gezocht worden naar geschikte bedrijven bij de klant in de buurt. Er is geen beoordeelfunctie en de uitvoerenfunctie beperkt zich tot het verstrekken van contactgegevens.

Nieuwe klanten

Het doel is, dat zich binnen drie jaar 5% van de eerder genoemde kleine bedrijven en 30% van de grote bedrijven, aangesloten hebben, bij het platform. Hier is een intensieve marketingcampagne voor gepland. Voor een nadere omschrijving, wordt verwezen naar het complete ondernemingsplan.

Verkoopverhaal

Weet jij, als bouwprofessional, dat jouw klanten hun bouwwensen plaatsen op Quantibus?


En weet je, dat jouw bedrijf daar ook op wordt genoemd? Ja, jouw bedrijf wordt op Quantibus door eenieder, van consument tot professionele opdrachtgever tot bouwprofessional beoordeeld.


Als je goed presteert, zal dat zeker leiden tot offerteaanvragen en ook meer omzet. Offertes die worden aangevraagd via Quantibus, worden direct gekoppeld aan je beoordelingsscore. Hierdoor zal de klant niet alleen selecteren obv de laagste prijs.

Meld je dus aan, voor een abonnement vanaf ca €25,-/maand en je kunt snel offerte aanvragen verwachten..

Gedaan tot nu toe

Een aantal vakbladen hebben al artikelen geschreven:

Ongeveer de helft van de bouwprofessionals op Quantibus, heeft een nieuwsbrief ontvangen.

De volgende stap is het opstarten, van een grootschalige marketingcampagne.

Marketing & sales kanalen

Quantibus zal in ieder geval, zowel via de traditionele media, als de social media, haar campagne uitrollen. Enkele voorbeelden:

  • Social media: Facebook, LinkedIn, Twitter
  • Vakbladen: BouwTotaal, Bouwwereld, ArchitectuurNL, PropertyNL, Installatiejournaal, etc.
  • Online advertenties: AD, Cobouw, Vastgoedjournaal, Installatiejournaal, Vastgoedmarkt, etc.
  • Direct marketing: Enkele ludieke acties zijn reeds in voorbereiding, met als doel het creëren van awareness en naamsbekendheid bij bouwbedrijven.

Marketing doel

Elk medium heeft zo zijn eigen doelgroep. De eerder genoemde hoofdsectoren worden via de verschillende mediakanalen bereikt. 

Er wordt onderscheid gemaakt in het benaderen van de kleine en grotere bouwbedrijven.

Om consumenten en bouwprofessionals te interesseren voor Quantibus, is naamsbekendheid van belang. Hiertoe zal een grootschalige Facebook campagne worden opgestart.

Meer informatie over de marketing kan gevonden worden in het ondernemingsplan.

Verwachte omzet

Er wordt, op basis van het verwachte marktaandeel (gespecificeerd in kleine en grote bedrijven), de verwachte aantallen abonnementen (free, premium, gold) en de voorgestelde tarieven een omzet verwacht van:

  • Jaar 1: circa € 215.000
  • Jaar 2: circa € 800.000
  • Jaar 3: circa € 1.800.000

Aannames

In de berekening van de omzet zijn enkele aannames gemaakt:


Marktaandeel:

  • Jaar 1: Kleine bedrijven 1%, grote bedrijven 5%
  • Jaar 2: Kleine bedrijven 2%, grote bedrijven 15%
  • Jaar 3: Kleine bedrijven 5%, grote bedrijven 30%

Abonnementsvorm:

  • Kleine bedrijven: 75% gratis, 25% premium, 0% gold
  • Grote bedrijven: 50% gratis, 40% premium, 10% gold

Tarieven:

  • Gratis: € 0 / maand
  • Premium: € 25 - € 75 / maand
  • Gold: € 50 - € 150 / maand

Verder is aangenomen dat, na aanvang van de onderneming, het marktaandeel gedurende het jaar rechtevenredig toe zal nemen. Er wordt in de berekening van de omzet bewust nog geen rekening gehouden met aanvullende verdienmodellen (advertenties, modellen uploaden, foto's uploaden, etc.).

Tot nu toe geinvesteerd

Door de oprichters is tot op heden circa € 60.000, excl. BTW in het Quantibus geïnvesteerd. Deze investering is puur gebaseerd op de out-of-pocket kosten voor de design en het ontwerp van het platform, het implementeren van de zoek- en beoordeelfuncties en de juridische en financiële documenten en ondersteuning. De inzet en de bestede uren van de oprichters zijn hierin niet opgenomen.

Investeringsbehoefte

De totale investering wordt verdeeld over twee jaar, waarbij in het eerste jaar circa € 300.000 is benodigd. Voor de financieringsbehoefte in het eerste jaar wordt deze crowdfundingsactie opgezet. In ruil voor deze financiering wordt 10% van de aandelen in Quantibus aangeboden.

Gebruik van de opgehaalde gelden

De ontwikkeling van het platform (€ 200.000, waarvan € 120.000 in jaar 1):

  • Projectbeheer en projectplaats
  • Offertemodule voor aanvragen offertes

  • Offerte matching systeem

  • Social Media integratie

  • Integratie bedrijfsaccount en betalingssysteem

  • Beheeromgeving voor Quantibus

  • Mobile App

De marketingcampagne (€ 300.000, waarvan € 180.000 in jaar 1):

De marketingcampagne is opgedeeld in vier delen:

  • Merkbekendheid (€ 75.000)

  • Merkkennis (€ 55.000)

  • Merkattitude (€ 85.000)

  • Overkoepelende campagne (€ 85.000)

Voor een uitgebreide omschrijving van het marketingplan wordt verwezen naar het ondernemingsplan.

Rendement

Je ontvangt, in ruil voor je investering, aandelen Quantibus. De investeerders kunnen profiteren van de waardegroei van de aandelen in de onderneming.


Je aandeel in Quantibus zal, door de toenemende content en traffic op het platform, snel meer waard worden.


De prognoses laten een resultaat op de investering zien van 32% in jaar 3 en 42% in jaar 4, etc.


In principe wordt dit dividend voor het grootste deel uitgekeerd, De vergadering van aandeelhouders bepaalt de definitieve dividend uitkering.

Risico's

Het grootste risico van het plan en de bijbehorende exploitatiebegroting is het behalen van het gewenste marktaandeel.

Investeerders moeten zich dan ook goed bewust zijn van het feit dat de exploitatiebegroting volledig is gebaseerd op bepaalde aangenomen parameters.

Het creëren van marktaandeel door Quantibus kan worden vergeleken met het sneeuwbaleffect.

Indien er voldoende 'traffic' door klanten cq projecten en bouwprofessionals op het platform komt, dan wordt het weer interessanter om het platform te gebruiken. Hoe meer beoordelingen er worden geplaatst, hoe bruikbaarder de informatie over de bouwprofessional wordt.

Hierdoor wordt het interessanter, om je aan te melden en je als bouwprofessional te profileren. Voor klanten wordt het dan weer interessanter om hun projecten te plaatsen en offertes aan te vragen. Etc etc.

Dit effect, de motor van het verdienmodel, moet in gang gezet worden door een uitvoerige marketingcampagne, waarna uiteindelijk het gewenste marktaandeel en het gewenste doel bereikt kan worden.