Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_app_3luik733x590
Medium_thumb_cafeviran_under_crisp_bw
Alex De Ruiter team 5
Alex De Ruiter Den Haag, NL

No longer in business KOFFIE, THEE, PATISSERIE 3.0

Ben jij verzot op goede koffie, thee en patisserie? Met de Café Virán app en café's heb je dit gemakkelijk en snel binnen handbereik. Doe snel mee!

$58.221 gefinancierd
100%
$58.221
Minimum doelbedrag
1,81%
Aandelen
Small_thumb_cafeviran_under_crisp_bw No longer in business KOFFIE, THEE, PATISSERIE 3.0
INNER CIRCLE
Product

Café Virán brengt goede koffie, thee en patisserie binnen handbereik... letterlijk! 


Via onze handige app en meerdere café's in Nederland  proef je de lekkerste producten, zonder zelf de hele wereld over te moeten reizen. Wij doen het zoekwerk en de beoordeling, jij hoeft alleen nog maar te kiezen waar en wanneer je van onze selectie geniet! Thuis, via onze maandelijkse abonnementen, in één van onze café’s of waar je ook wilt via onze bezorg service. 

De Café Virán app geeft je inzicht in jouw bestellingen en de nieuwste selecties en stelt je in staat om gelijk online te bestellen en af te rekenen, zowel voor thuis, als cadeau voor iemand anders of voor jouw order in ons café. 

Thuis vertelt dezelfde app jouw espressomachine welke instellingen horen bij je Café Virán coffee roast van die week en laat je ons via de app weten hoe deze is bevallen. 

En ben je weer in de buurt van één van onze Café's, dan nodigt onze app je uit om te komen genieten van een verrassende selectie of jouw voorkeursroast op dat moment. Het digitale platform van Café Virán verbindt de café’s en de online consumenten met de koffiebranders, thee handelaren en patissiers. Door middel data-mining is het mogelijk om trends te voorspellen en gerichte feedback te geven aan de koffiebranders, thee handelaren en patissiers. Hierdoor ontstaat een betere afstemming tussen vraag en aanbod en wordt verspilling van verse producten verminderd.

Zelfs de kleinste, meeste gepassioneerde eenmans patissier heeft ineens toegang tot een platform met minstens 200.000 klanten per jaar, mits hij door onze selectie heen komt uiteraard. 

De productgroepen koffie, thee en patisserie vertegenwoordigen gezamenlijk een omzetwaarde van ruim 5 miljard in Europa. 

Café Virán boort dit potentieel aan door een gecureerd aanbod te doen in coffee, tea & patisserie via een gemakkelijke app, meerdere café's en online shop.  Een unieke zelfversterkende combinatie van expertise, aanbod en aanwezigheid. 

Dit is food retail 3.0. Welkom!

Unique Selling Points

Café Virán combineert verschillende krachten:

  1. Eerste platform ter wereld welke coffee, tea & patisserie gecureerd combineert en aanbiedt
  2. Door middel van een slimme app altijd binnen handbereik van de klant
  3. Sterke aanwezigheid zowel fysiek in de café's als online op het web
  4. Klantgedrag wordt centraal (anoniem) bijgehouden en geanalyseerd
  5. Inkoopvoordeel bij geselecteerde partners = voordeel voor de klant
  6. Bijzonder diep assortiment mogelijk
  7. Bijzondere persoonlijke klantbeleving, onafhankelijk van het verkoopkanaal
  8. Uniek platform welke aanbieders van coffee, tea & patisserie bekendheid kan geven
  9. Klantretentie door intelligent loyalty systeem en connectie met off- en online middels app
  10. Intelligente en snelle order fulfilment (nationaal en internationaal)

Verdienmodel

Het verdienmodel is gericht op een combinatie van inkomsten uit:

Consument:

  • online aankopen via de app
  • Meerdere café’s op drukke locaties in Nederland
  • maandelijkse abonnementen af te sluiten via de app

Koffiebranders, thee handelaren en patissiers:

  • analyse van data
  • gerichte rapporten
  • marketing en communicatie

Door vraag en aanbod via de app (online) en café's (offline) te combineren, positioneert Café Virán zich als een gemakkelijke one-stop-shop op het gebied van koffie, thee en patisserie.

Tot nu toe bereikt

Café Virán is opgericht door Alex en Virán, de oprichters van Dutch Urban Bakery, vervaardiger van bijzondere patisserie. Alex en Virán weten als geen ander hoe moeilijk het is om in een niche markt groei te realiseren. Zij herkenden dit probleem bij collega patissiers, kleinschalige koffiebranders en theehandelaren. Zodoende zijn ze gestart met Café Virán. 

Tot nu toe is bereikt:

-       eerste funding van 75.000 euro

-       verbouwing van de oude vestiging van Dutch Urban Bakery op Schiphol Plaza

-       nieuwe website online

-       ontwikkeling app in gang gezet

-       contacten met 40 lokale koffiebranders

-       contract met meester patissier Robert van Beckhoven (bekend van TV)

-       aanpassing algoritmes in de back-end

-       verpakking- en verzendlijn ontworpen en gerealiseerd

-       fulfillment center ingericht

Benodigde investering en gebruik van het geld

Via crowdfunding wordt nu 75.000 euro opgehaald. Daarnaast is er nu al 75.000 euro extern geïnvesteerd. Het totale investeringsbedrag bedraagt 550.000 euro.


•   Openen van een nieuwe Café Virán vestiging in Amsterdam en Den Haag Centrum en de verbouwing van vestiging Schiphol. Deze nieuwe vestigingen zorgen niet alleen voor een grotere omzet offline, maar stelt ons ook in staat een grote online doelgroep te bereiken. (€260.000)

•   Lancering online marketing campagne. Door middel van gerichte online marketing acties werven we extra abonnees. Denk hierbij bijv. aan "de eerste maand gratis"acties. (€70.000)

•   Versterken operatie. Meer klanten betekenen meer gerichte klantenservice. Eind 2016 zijn er al meer dan 2600 abonnees, die online vragen / opmerkingen kunnen plaatsen. Wij willen vasthouden aan onze huidige 9.7 op het gebied van klanttevredenheid en zullen hiervoor meer mensen in moeten zetten. (€60.000)

•   Verbetering online platform: ontwikkeling van nieuwe app, versnellen en verbeteren database. De groei van het aantal online bestellingen brengt een zwaardere belasting van het online platform met zich mee. (€160.000)

Voor de investeerder

Café Virán wil een groei bereiken naar 27.390 mobiele app gebruikers en 12 café’s in 2018. Dit resulteert in een omzet van € 13.8 miljoen en een EBIT van 2,28 miljoen in 2018. Hiermee stijgt de waardering van de onderneming naar € 17,5 miljoen euro. Een stijging van 700% in drie jaar tijd.

Update_thumb_foto_alex
Alex de Ruiter
Oprichter en directeur Sales & Finance

Als architect en bestuurskundige heeft Alex zich al van jongs af aan gericht op ondernemen. Van webdesign bureau tot materialen zoekmachine, het oprichten van een onderneming binnen een onderneming, geen uitdaging gaat Alex uit de weg. Samen met Viran Tilakdharie heeft hij Cupcakechic gevormd tot de snelst groeiende patissier in Nederland. Dit alles met de gedachte om de wereld te veraangenamen!

Update_thumb_profielfoto_viran
Virán Tilakdharie
Oprichter & Algemeen Directeur

Virán wordt gedreven door originaliteit,creativiteit en passie voor food.Hij creëert de smaken en producten en weet met efficiency het proces van bloem tot glimlach bij de klant in te richten en te managen.Van huis uit stond eten en gastvrijheid al centraal en Virán heeft dit na zijn studie Bedrijfskunde & Hogere Informatica met Alex naar het volgende niveau gebracht in de vorm van DUB.

Het product

Koffie, thee en patisserie van kleinschalige koffiebranders, thee handelaren en patissiers zijn de producten die Café Virán aanbiedt via onze mobiele app en café's.

Café Virán biedt in deze productgroepen het beste dat mogelijk is in combinatie met een uitzonderlijke klantervaring, zowel online als offline. Via ons unieke platform waarbij onze klant centraal staat, weten, meten en zien wij exact welke voorkeuren de klant heeft. 

Het digitale platform van Café Virán verbindt de café’s en de online consumenten met de koffiebranders, thee handelaren en patissiers.

Door middel data-mining is het mogelijk om trends te voorspellen en gerichte feedback te geven aan de koffiebranders, thee handelaren en patissiers. Hierdoor ontstaat een betere afstemming tussen vraag en aanbod en wordt verspilling van verse producten verminderd.

Zelfs de kleinste, meeste gepassioneerde eenmans patissier heeft ineens toegang tot een platform met minstens 200000 klanten per jaar, mits hij door onze selectie heenkomt uiteraard.

Café Virán boort dit potentieel aan door een gecureerd aanbod te doen in coffee, tea & patisserie via haar fysieke Café's, online shop en maandelijks explorer abonnement. Een unieke zelfversterkende combinatie van expertise, aanbod en aanwezigheid. 


Dit is food retail 3.0. Welkom!


Uniek

Café Virán combineert verschillende krachten:

  1. Eerste platform ter wereld welke coffee, tea & patisserie gecureerd combineert en aanbiedt
  2. Door middel van een slimme app altijd binnen handbereik van de klant
  3. Sterke aanwezigheid zowel fysiek in de café's als online op het web
  4. Klantgedrag wordt centraal (anoniem) bijgehouden en geanalyseerd
  5. Inkoopvoordeel bij geselecteerde partners = voordeel voor de klant
  6. Bijzonder diep assortiment mogelijk
  7. Bijzondere persoonlijke klantbeleving, onafhankelijk van het verkoopkanaal
  8. Uniek platform welke aanbieders van coffee, tea & patisserie bekendheid kan geven
  9. Klantretentie door intelligent loyalty systeem en connectie met off- en online middels app
  10. Intelligente en snelle order fulfilment (nationaal en internationaal)

Verdienmodel

Het verdienmodel is gericht op een combinatie van inkomsten uit:

Consument:

  • online aankopen via de app
  • Meerdere café’s op drukke locaties in Nederland
  • maandelijkse abonnementen af te sluiten via de app

Koffiebranders, thee handelaren en patissiers:

  • analyse van data
  • gerichte rapporten
  • marketing en communicatie

Door vraag en aanbod via de app (online) en café's (offline) te combineren, positioneert Café Virán zich als een gemakkelijke one-stop-shop op het gebied van koffie, thee en patisserie.

Schaalbaarheid

De Café Virán app wordt gekoppeld aan de bestaande back-office. Het aantal gebruikers is extreem schaalbaar. De back-office is volledig plug-and-play ingericht, zowel administratief als op het gebied van productie, training en fulfilment. Café Virán is zodanig ingericht, dat nieuwe café's binnen 8 weken gerealiseerd worden. Daarna lonkt het buitenland.Binnen Nederland is de onderneming schaalbaar tot circa 205.000 gebruikers en 12 café's. 

Huidige status

  • App-experts aangetrokken
  • Eerste funds binnen
  • Backoffice / fulfillment ingericht en eerste abonnees actief
  • Contracten met locale koffiebranders, theehandelaren en patissiers aanwezig
  • Marketing en communicatie strategie klaar om uitgevoerd te worden
  • Organisatie ingericht om op te schalen
  • locaties voor fysieke café's gescout

Verdere ontwikkelingen

De ontwikkeling van de app is over 12 weken gereed. Dan volgt de eerste testperiode. De verbouwing van het eerste café op Schiphol Plaza is in voorbereiding door de interieurbouwers. 


De mobiele app is de backbone van de organisatie. Het aanbod en de functies worden steeds verder uitgebreid. Ons uiteindelijke doel: het zo gemakkelijk en leuk maken om goede koffie, thee en patisserie te bestellen! 

Doelgroep

Café Virán richt zich in eerste instantie op consumenten. Iedereen is tegenwoordig online en on-demand is het nieuwe credo. 


Onze klanten genieten van onze geselecteerde producten, zijn liefhebbers van kwalitatief hoogwaardige koffie, thee & patisserie en stellen extreem goede service en gemakkelijk bestellen voorop. In principe is 1 druk op de knop genoeg. 

Onze ervaring leert dat deze liefhebbers een zeer diverse achtergrond hebben: van scholier tot bankier en van huismoeder tot carrière vrouw. De verbindende factor is de behoefte aan originele en kwalitatief hoogwaardige koffie, thee & patisserie, gemakkelijk en snel verkrijgbaar. 

Marktomvang

De marktomvang is groot. Op dit moment bezitten 13.600.000 Nederlanders een smartphone. Van deze gebruikers geeft 50% aan hun smartphone te gaan gebruiken voor het doen van online aankopen. Mobiele aankopen zullen de komende jaren alleen maar toenemen.


Op dit moment zijn er circa 3600 kleinschalige koffie branderijen in Europa. Jaarlijks worden er 40 miljoen balen van 60 kg koffiebonen geïmporteerd in Europa. 

Koffiemarkt

Ondanks de beperkte geografische omvang, staat Nederland op de zesde plaats qua koffieconsumptie, met een gemiddelde koffieconsumptie van 7,2 kg per jaar per persoon, waarvan 70% thuis wordt gedronken. Ter vergelijking: in Italië ligt de gemiddelde koffieconsumptie op 5,8 kg per jaar per persoon. 

De totale Nederlandse koffiemarkt is circa € 1,62 miljard groot. 

Theemarkt

De Nederlandse theeconsumptie is aanmerkelijk kleiner dan de koffie consumptie, met een gemiddelde consumptie van circa 700 gram per jaar per persoon (96 liter per jaar). Hiervan wordt 75% thuis gedronken. In Ierland en het Verenigd Koninkrijk ligt de consumptie respectievelijk 3 en 2,5 keer hoger. 

De totale Nederlandse theemarkt is circa € 200 miljoen groot. 

Patisseriemarkt

De patisseriemarkt wordt tegenwoordig grotendeels beheerst door de supermarkten en mega-bakkerijen. In Nederland zijn er nog maar 198 patissiers met een gezamenlijke omzet van € 168 miljoen aan patisserie.


De gezamenlijke kwaliteits- koffie, thee en patisserie markt bedraagt circa 5 miljard euro in Europa. In Nederland is de gezamenlijke markt circa € 318 miljoen. Café Virán wil een marktaandeel van 4,7% veroveren in 3 jaar tijd. 

Concurrentie

Op dit moment breiden DE Café's, Starbucks, Coffee Company en McCafé sterk uit. Kenmerkend aan deze bedrijven is het feit dat zij eigen blends aanbieden en geen ruimte bieden aan lokale onafhankelijke koffiebranders, theehandelaren en patissiers. 

Online zijn er enkele lokale koffiebranders die kleinschalig hun bonen aanbieden. Op het gebied van patisserie en thee vinden er relatief weinig activiteiten online plaats.

Er is geen partij die, zowel online als offline een (mobiele) one-stop-shop biedt voor speciaal geselecteerde koffie, thee en patisserie.

Huidige klanten

Café Virán bouwt heeft rechtstreeks toegang tot het klantenbestand van Dutch Urban Bakery. Dit concept heeft met 3 vestigingen circa 207.000 klanten op jaarbasis. In een korte proefperiode van anderhalve week zijn door middel van een eenvoudige adwords campagne 40 online abonnees geworven voor de koffie-subscription box.

Feedback van klanten

De feedback van klanten is zeer positief. De oprichters van Café Virán hebben met hun concept Dutch Urban Bakery een score op TripAdvisor van 4.7 van 5 weten te behalen en focussen op minimaal dezelfde score voor Café Virán. 


De facebook pagina van Café Virán heeft inmiddels circa 3100 likes op Facebook.

Nieuwe klanten

Nieuwe klanten zullen worden geworven via de café's en online. 

In 2016 richten we ons op 5.000 app gebruikers, waarvan 1730 abonnees en 80.000 nieuwe klanten via de café's.

In 2017 richten we ons op 25.000 app gebruikers, waarvan 12.100 online abonnees en 320.000 nieuwe klanten via de café's.

In 2018 richten we ons op 60.000 app gebruikers, waarvan 27.390 online abonnees en 700.000 nieuwe klanten via de café's. 

Online abonnees blijven gemiddeld 5 maanden lang lid. Het werkelijke aantal nieuw aan te trekken klanten ligt dus hoger. De nieuwe klanten voor de café's worden aangetrokken door het openen van nieuwe vestigingen en het uitbreiden van bestaande klantenkringen. 

   

Verkoopverhaal

Stel, je houdt van lekkere koffie? Of misschien meer van een goede thee? Uiteraard wil je daar iets lekkers bij als een verse cupcake, romige eclair of een delicate Franse macaron met slechts 80 kcal. 

Café Virán biedt je in deze productgroepen het beste dat mogelijk is in combinatie met een uitzonderlijke klantervaring. Via onze unieke app waarbij jij, onze klant, centraal staat, weten, meten en zien wij exact welke voorkeuren je hebt. 

Met de Café Virán app zie je wat je in de café's gegeten en gedronken hebt en bestel je deze gelijk online voor thuis of laat je een giftpakket afleveren bij je vrienden. 

Thuis vertelt de app jouw espressomachine welke instellingen horen bij je Café Virán coffee roast van die week en laat je ons weten hoe deze is bevallen. 

Elke maand valt er automatisch een nieuw proefpakket op de mat met drie bijzondere roasts van lokale coffee roasters. 

En ben je weer in de buurt van één van onze Café's, dan nodigt onze app je uit om te komen genieten van een verrassende selectie of jouw voorkeursroast op dat moment. 

Gedaan tot nu toe

  • Nieuwe website is gelanceerd
  • App-development is gestart
  • Wij hebben binnen een testgroep de coffee, tea & patisserie laten proberen en de verschillende abonnementsvormen besproken.
  • Hierdoor heeft het zijn, tot dusver, uiteindelijke vorm gekregen 
  • Via een google-adwords campagne hebben we 40 abonnees geworven.
  • Het café concept is getest in Rotterdam.
  • Overige acties gaan van start net voordat de café's openen. 

Marketing & sales kanalen

Café Virán benadert haar klanten en doelgroep als volgt: 

  • In-store marketing: de kracht van Café Virán ligt in de verbinding tussen online en de fysieke café's. In de café's worden actief de voordelen van de app en website gepromoot en klanten worden uitgenodigd zich te registeren.
  • Mailings: goede content trekt aandacht. Via mailings met bijvoorbeeld instructievideo's worden klanten naar onze site geleid.
  • Structurele Google AdWords campagne: hoog in de ranking staan is een must.
  • Instagram & Facebook: dagelijkse updates, inclusief customer feedback & experience.
  • Customer journey: zodra een klant onderdeel wordt in onze keten wordt deze actief benadert en gevolgd middels email, telefonisch contact en cross sell in de Café's
  • Events: aanwezigheid op bijzondere events ter vergroting van de merkherkenning.

Marketing doel

Centraal staat het werven en behouden van mobiele app gebruikers en ze daarbij zoveel mogelijk te laten rouleren tussen de off- en online kanalen, passend bij hun voorkeuren. Hoe meer wij weten waar de voorkeuren van onze klanten naar uitgaan, hoe beter wij op hun wensen inspelen.


De verkoopkanalen worden dagelijks ingezet: enerzijds t.b.v. klantenbinding, anderzijds t.b.v. het verwerven van meer naamsbekendheid.

Cross channel retentie wordt gedaan in de vorm van loyalty app systeem (punten sparen, punten voor reviews krijgen, vouchers voor online bestellen cadeau krijgen en vouchers voor in shop experience cadeau krijgen)

Daarnaast ontvangt elke klant, eenmalig of meervoudig, de vraag of en hoe tevreden ze zijn en of zij hun ervaring online willen delen. 

De app speelt hierbij de centrale rol en biedt eenvoudige opties voor het geven van reviews, bestellen van producten en managen van voorkeuren van producten, equipment en abonnementen.

Partnerships

Café Virán heeft op dit moment partnerships met:

  • App-developper
  • Media strateeg
  • Deac  Cafema voor de espresso apparatuur in de café's
  • Robert van Beckhoven patisserie
  • Micro roasters in Nederland (40) én Europa (120)
  • Patissiers in Nederland én Europa
  • Thee aanbieders via diverse merken
  • Verpakking leveranciers
  • Accountant
  • Aanhuurmakelaar

Omzet tot nu toe

niet van toepassing

Verwachte omzet

2016: € 886.000 euro

2017: € 4.431.000 euro

2018: € 13.814.000 euro

Aannames

In de business case is voor de groei uitgegaan van de volgende aannames:

Groei van het aantal café's: in 2016 worden twee café’s geopend en één café verbouwd. In 2017 komen hier drie café's bij, om vervolgens in 2018 nog zes café's te openen. 

Groei van het aantal abonnees: in 2016 wordt een maandelijkse groei van 50% verwacht, in 2017 een groei van 17% en in 2018 een groei van 7%. De groei zwakt weliswaar in relatieve zin af, maar neemt in fysieke aantallen sterk toe, vanwege het cumulatieve effect.

Funding van de groei: de winsten worden benut om de verdere groei te bewerkstelligen. 


Tot nu toe geinvesteerd

In de periode 2009 t/m 2015 hebben de oprichters van Café Virán circa € 360.000 euro en 63.000 uur geïnvesteerd in het openen van drie vestigingen en een online sales kanaal. De ervaring, kennis en het klantenbestand opgedaan met Dutch Urban Bakery wordt nu ingezet om Café Virán tot een succes te maken. Hiervoor is tot nu toe 95.000 euro geïnvesteerd, waarvan 75.000 euro door een externe investeerder en 20.000 euro door de oprichters. 

Investeringsbehoefte

De totale investeringsbehoefte bedraagt €550.000 euro. Middels crowdfunding willen wij minimaal € 75.000 in ruil voor 2.72% van de aandelen ophalen. 

Gebruik van de opgehaalde gelden

Het totaal aan opgehaalde fondsen (550K) wordt gebruikt voor:


Ontwikkeling online platform: ontwikkeling van nieuwe app, versnellen en verbeteren database. De groei van het aantal online bestellingen brengt een zwaardere belasting van het online platform met zich mee. (€160.000)

Openen van een nieuwe Café Virán vestiging in Amsterdam en Den Haag Centrum en de verbouwing van vestiging Schiphol. Deze nieuwe vestigingen zorgen niet alleen voor een grotere omzet offline, maar stelt ons ook in staat een grote online doelgroep te bereiken. (€260.000)

Lancering online marketing campagne. Door middel van gerichte online marketing acties werven we extra abonnees. Denk hierbij bijv. aan "de eerste maand gratis"acties. (€70.000)

Versterken operatie. Meer klanten betekenen meer gerichte klantenservice. Eind 2016 zijn er al meer dan 2600 abonnees, die online vragen / opmerkingen kunnen plaatsen. Wij willen vasthouden aan onze huidige 9.7 op het gebied van klanttevredenheid en zullen hiervoor meer mensen in moeten zetten. (€60.000)


Rendement

Café Virán ambieert een groei naar 27.390 online abonnees en 12 vestigingen in 2018. Dit resulteert in een omzet van € 13.8 miljoen en een EBIT van € 2.82 miljoen. Hiermee stijgt de waardering van de onderneming naar € 17,5 miljoen euro. Een stijging van 700% in drie jaar tijd. Daarnaast wordt vanaf 2019 bij het bereiken van de winstdoelstellingen een nader te bepalen dividend uitgekeerd.

Risico's

De uitbreidingsplannen zijn gemaakt op basis van de ervaringen opgedaan met Dutch Urban Bakery en haar snelle expansie in de afgelopen zes jaar. Het belangrijkste risico bestaat uit het niet behalen van de omzetdoelstellingen door capaciteitsgebrek en het niet tijdig lokaliseren van geschikte vestigingsplaatsen. 

Daarom is de capaciteit reeds nu al opgeschaald en is het logistiek model zodanig gevormd, dat nieuwe vestigingen gelijk op capaciteit zijn. Daarnaast is een samenwerkingsverband met een in retail gespecialiseerd makelaarskantoor aangegaan om, nog voor objecten te huur worden aangeboden, al geïnformeerd te zijn.