Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_a_dam_wijn_2015-6845 Play
Medium_thumb_logo
Somm BV team 2
Somm BV Haarlem, NL

Slimmer wijn (ver)kopen

Somm is een nieuwe app die wijnliefhebbers- en verkopers verbindt. Ontdekken, beoordelen en bestellen op basis van jouw persoonlijke smaakprofiel

$34.932 gefinancierd
100%
$34.932
Minimum doelbedrag
3%
Aandelen
Small_thumb_logo Slimmer wijn (ver)kopen
INNER CIRCLE
Product

 Het concept

Somm is een innovatieve wijn-app waarmee je wijn kunt beoordelen (‘ranken’) en bestellen. Op basis van jouw persoonlijke smaakprofiel, dat al na zes rankings duidelijk is, stelt Somm bovendien wijnen voor die je ook zullen bevallen. Is dit nieuw? Ja. Het verschil met andere wijn-apps is dat Somm jouw smaak als uitgangspunt heeft en je de mogelijkheid biedt om te beoordelen én te bestellen. We verwachten dat je je investering in de app in drie jaar tijd drie keer terugverdient.


Unique Selling Points




  • Een gegarandeerde match tussen wijnsmaak en aanbod;


  • De voorgestelde wijnen zijn meteen te bestellen;



  • De app is zeer eenvoudig in gebruik;


  • Na vergroting van de klantenbase zijn er veel doorontwikkelmogelijkheden;

  • De schaalbaarheid van het platform is oneindig groot.

Verdienmodel

Somm ontvangt een jaarlijkse beheervergoeding van € 250,- per aangesloten wijnbedrijf en verdient 10% per transactie. De grote wijnevenementen van Somm (o.a. Haarlem Wijn) genereren gebruikersprofielen en een stabiele omzetstroom. Somm houdt zelf geen wijnvoorraden aan, maar koppelt de bestelling rechtstreeks naar een aangesloten wijnbedrijf. Op termijn betekent dit model dat de opbrengsten stijgen en de kosten vrijwel gelijk blijven. Daarnaast creëert Somm waarde door het verzamelen van klantprofielen.    

Tot nu toe bereikt

Somm bv heeft met eigen kapitaal de eerste versie van de app gerealiseerd (voor iPhone en Android). Deze kun je downloaden via www.somm.nl. De app is als field test ingezet bij de derde editie van Haarlem Wijn in mei 2015. Bijna de helft van de bezoekers (320) heeft de Somm app gedownload en gebruikt om wijnen te proeven, te beoordelen en te bestellen. Conversieratio van ongeveer 8% van de gebruikers. Het voornaamste doel - een goed functionerend basisplatform ontwikkelen en hier ervaring mee op doen - is bereikt. Op het wijnevenement Amsterdam Wijn op 7 november wordt de tweede versie van de app gelanceerd. 

Benodigde investering en gebruik van het geld

Naast eigen kapitaal is inmiddels € 50.000,- kapitaal opgehaald bij een durfinvesteerder. Voor jaar 1 is nog een aanvullende investering nodig. Het beoogde bedrag van deze campagne wordt geheel ingezet voor de doorontwikkeling van de app. Het doel is om begin 2016 een volledig werkend platform te hebben met aangesloten wijnpartijen. Dit gaat samen met activatiecampagne van Somm in heel Nederland. Hiermee creëren we een first movers advantage.

Voor de investeerder

We verwachten dat je je investering in drie jaar tijd drie maal kunt terugverdienen. We voorzien een forse groei van klantprofielen en aangesloten wijnbedrijven, onder andere vanwege onze wijnevenementen door heel Nederland. Naast dat een investering in Somm een prima beoogd rendement op langere termijn kan opleveren, willen wij onze waardering voor je investering tot uiting brengen door een direct rendement in natura te bieden. Investeer je € 200, dan krijg je twee kaarten voor het eerst volgende Somm event. Investeer je € 5.000, dan treed je toe tot de strategy advisory board van Somm als ambassadeur en ga je in januari 2016 mee op wijnweekend naar Château Beaucastel. 

Update_thumb_dsc08654
Martijn Kooijman
CEO

Ondernemende wijnmaniak wiens grootste frustratie is dat een week maar 7 dagen heeft en een dag 24 uur. Bedrijfskunde gestudeerd in Rotterdam en via vele omzwervingen in 2011 begonnen met het importeren van Vonkelwyn uit Zuid Afrika. Martijn gelooft dat als je wil ondernemen in de wereld van wijn je op een hoger abstractieniveau moet denken dan de concurrentie. Somm is hiervan het resultaat.

Het product

Somm is:

… voor wijnconsumenten dé online wijnadviseur en -leverancier. Somm doet dit op basis van persoonlijke wijnprofielen (‘WijnDNA’).

… voor wijnbedrijven een geheel nieuw en goedkoop distributiekanaal dat de mogelijkheid biedt zeer gericht wijnaanbiedingen te doen aan nieuwe en bestaande klanten.


Hoe werkt Somm?

Somm is een online wijnmarkt waar importeurs, vakhandel en producenten kwaliteitswijn kunnen aanbieden. Gebruikers kunnen de wijnen die ze drinken en/of proeven beoordelen en bestellen. Na beoordeling matchen we het aldus verkregen persoonlijk profiel (‘WijnDNA’) met wijnen die via de app verkrijgbaar zijn. De gebruikers kunnen deze wijnen direct kopen. De order sturen we automatisch door naar de betreffende leveranciers voor levering.

WijnDNA

Het opstellen van het persoonlijke WijnDNA is een cruciaal, maar redelijk technisch onderdeel van Somm. Met een team van gerenommeerde vinologen ontleden we alle wijnen die op het platform komen. We letten op de structuur, het alcoholpercentage, kleur, fysiologie, finale, etc.. Na het ontleden van 100 wijnen ontstaan zogenaamde smaakclusters. Zes beoordelingen door één gebruiker van Somm leiden tot een basisprofilering in het cluster. Wij kunnen met grote zekerheid stellen dat wijnen die hoog beoordeeld worden in hetzelfde smaakcluster of aangrenzende clusters eveneens lekker gevonden gaan worden door deze gebruiker.

Uniek

  • Gegarandeerde match tussen persoonlijke wijnsmaak en aanbod; 

  • Voorgestelde wijnen zijn meteen te bestellen; 

  • Somm-events (Haarlem Wijn, Amsterdam Wijn) genereren stabiele groeiende omzetstroom; 

  • Zeer eenvoudig in gebruik; 

  • Schaalbaarheid van platform is oneindig groot; 

  • Bij voldoende profielen zijn er zeer veel doorontwikkelmogelijkheden De technologie kan worden ingezet voor koffie, kaas, chocolade, enz.

Verdienmodel

Somm ontvangt een jaarlijkse beheervergoeding van € 250,- per aangesloten wijnbedrijf en verdient 10% per transactie. 

Direct rendement

Somm houdt zelf geen voorraden aan, maar koppelt de bestelling rechtstreeks naar een aangesloten wijnbedrijf. Op termijn betekent dit model dat de opbrengsten stijgen en de kosten vrijwel gelijk blijven. Daarnaast creëren we waarde door het verzamelen van klantprofielen.

Waardeontwikkeling

Er wordt tevens waarde gecreëerd door het verzamelen van gebruikersprofielen. De profielen bieden legio mogelijkheden voor doorontwikkeling. Bijvoorbeeld een Somm voor bier of het ter beschikking stellen van de data voor andere apps of URL's (een kado-app voor de perfecte fles wijn). Tenslotte kan de technologie ook verkocht worden als white label aan grotere retailers.

Omzet evenementen

Wij hebben ruim drie jaar ervaring met het neerzetten van grote wijnevenementen. Deze leveren aan omzet minimaal 30.000 euro per evenement. Wij verweven Somm in deze events als het enige kanaal waarmee besteld kan worden. Elke bezoeker die daar Somm op zijn of haar smartphone gebruikt, is een nieuw profiel.

Schaalbaarheid

In eerste instantie is het platform bestemd voor de Nederlandse markt. Bij snel succes is de app eenvoudig op te schalen naar andere Europese landen, zoals Duitsland en Groot Brittannië. De techniek achter de explorer zal worden ontwikkeld met een team specialisten. De technologie achter Somm kan tevens worden gebruikt voor koffie, kaas, chocolade, enz.

Huidige status

Somm bv heeft met eigen kapitaal de eerste versie van de app gerealiseerd (voor iPhone en Android). Deze kun je downloaden via www.somm.nl. De app is als field test ingezet bij de derde editie van Haarlem Wijn in mei 2015. Bijna de helft van de bezoekers (320) heeft de Somm app gedownload en gebruikt om wijnen te proeven, te beoordelen en te bestellen. Conversieratio van ongeveer 8% van de gebruikers. Het voornaamste doel - een goed functionerend basisplatform ontwikkelen en hier ervaring mee op doen - is bereikt. Op het wijnevenement Amsterdam Wijn op 7 november wordt de tweede versie van de app gelanceerd.

Verdere ontwikkelingen

Somm bv heeft met eigen kapitaal de eerste versie van de app gerealiseerd (voor iPhone en Android). Deze kun je downloaden via www.somm.nl. De app is als field test ingezet bij de derde editie van Haarlem Wijn in mei 2015. Bijna de helft van de bezoekers (320) heeft de Somm app gedownload en gebruikt om wijnen te proeven, te beoordelen en te bestellen. Conversieratio van ongeveer 8% van de gebruikers. Het voornaamste doel - een goed functionerend basisplatform ontwikkelen en hier ervaring mee op doen - is bereikt. Op het wijnevenement Amsterdam Wijn op 7 november wordt de tweede versie van de app gelanceerd.

Verdere ontwikkelingen

1. Vergroting klantenbase: klanten maken een persoonlijk profiel aan. De data die dit oplevert biedt een schat aan doorontwikkelmogelijkheden. Op het moment dat de kritische massa van 10.000 profielen is gehaald, gaat Somm de profielen verder verrijken.

2. Sociale toepassingen: interessant om te weten waar iemand was toen hij/zij de wijn dronk, met wie hij/de dronk en wat ze erbij aten? Via iBeacons kunnen profielen gebruikt worden in de horeca. De iBeacon herkent het profiel en een koppeling wordt gelegd met de wijnkaart van het betreffende restaurant of café. 

3. Toepassing in andere ketens: de technologie kan worden gekopieerd en worden verkocht als white label aan grote wijnketens.

4. Data is king. Ook de profielen van bijstellende klanten is een potentiële inkomstenbron. Deze opbrengsten zijn in deze samenvatting nog niet gekapitaliseerd.

Doelgroep

Somm is voor iedereen die graag van een goed glas wijn geniet en technologische veranderingen niet schuwt. Voor de eind-dertiger die Strava gebruikt voor een rondje fietsen met vrienden en wekelijks wel iets online koopt. Voor een ondernemende zestiger die zich niet herkent in het programma van de 50+ partij. En voor de starter op de Zuidas die komend weekend acht vriendinnen te eten krijgt en graag een slimme app inzet voor haar wijninkoop.

Marktomvang

Over vijf jaar is Somm het Europese matchingsplatform voor kwaliteitswijnen. We zijn minimaal actiefop de Nederlandse, de Duitse en de Engelse markt. Uitgangspunt hierbij is het behalen van een bescheiden marktaandeel van de verkoop van kwaliteitswijnen (tussen de € 8 - € 30). In Europa is dat gemiddelde 15% van de totale wijnmarkt. In vijf jaar tijd bedienen we 1,5% van de Nederlandse, 1% van de Duitse en 0,5% van de Engelse markt voor kwaliteitswijnen.

Concurrentie

Er zijn een paar goede wijn-apps: Weinstein en Winetracker (informatief), Wijnvoordeel en GrapeDistrict (verkoop) en Wincellar en Vivino (functioneel). Somm onderscheidt zich doordat de app een combinatie van bovenstaande apps is. Een andere belangrijke verbetering is dat Somm uitgaat van een persoonlijk smaakprofiel en er direct een transactiemodel aan koppelt.

Huidige klanten

Somm heeft nu klanten naar aanleiding van de wijnevents.

Feedback van klanten

Wij hebben na afloop van Haarlem Wijn 2015 een survey gedaan onder de gebruikers en de voornaamste conclusies zijn dat alle gebruikers de informatie- en de waarderingsoptie heel handig vinden. De app gemakkelijk in gebruik is en er behoefte is aan online wijnadvies op maat.

Nieuwe klanten

Doel in Nederland is om in 2016 20.000 profielen te creëren. De profielen vertegenwoordigen een primaire (10% fee) en een secundaire klantwaarde (data).

Verkoopverhaal

Somm is een innovatieve wijn-app waarmee je wijn kunt beoordelen (‘ranken’) en bestellen. Op basis van jouw persoonlijke smaakprofiel, dat al na zes rankings duidelijk is, stelt Somm bovendien wijnen voor die je ook zullen bevallen. Is dit nieuw? Ja. Het verschil met andere wijn-apps is dat Somm jouw smaak als uitgangspunt heeft en je de mogelijkheid biedt om te beoordelen én te bestellen. We verwachten dat je je investering in de app in drie jaar tijd drie keer terugverdient.

Gedaan tot nu toe

De app is geïntroduceerd op 30 mei 2015 tijdens Haarlem Wijn. Voorafgaand aan dit grote wijnevent hebben wij via social media en direct mail de app aangekodigd. Op het event zelf was een promoteam aanwezig om de bezoekers te assisteren en vragen te beantwoorden.

Marketing & sales kanalen

- Online media;
- Printed Media;
- Social Media;
- Virals;
- Radio commercials (optioneel);
- Introductie via een aantal launching customers (bestaande klantenbase).

Marketing doel

De marketing- en sales kanalen worden ingezet voorafgaand aan de marktintroductie om het merk Somm te activeren. De activatiecampagne moet er toe leiden dat mensen verleid worden een profiel aan te maken. Dit kan via de aanschaf van een proefdoos, bezoek aan een evenement, of in de winkels van aangesloten partijen.

Partnerships

Somm werkt samen met Sauter Wijnen, een gevestigde naam in de wijnbranche. Al 125 jaar is Sauter Wijnen actief in de markt van kwaliteitswijnen. Sauter gaat samen met ons het algoritme uitwerken. Zij stellen hiervoor hun kennis en hun uitgebreide wijnassortiment ter beschikking.

Omzet tot nu toe

De omzet via Somm na de field test van de app bij Haarlem Wijn 2015 bedroeg € 2.000 plus €11.000 omzet van het evenement Haarlem Wijn zelf. In 2014 en 2013 bedroeg de omzet van alle georganiseerde evenementen € 32.000.

Verwachte omzet

Somm genereert drie omzetstromen:

  1. Omzet van bestaande klanten van aangesloten wijnbedrijven;

  2. Omzet autonome aanwas klanten;

  3. Omzet wijnevenementen

  4. Beheervergoeding aangesloten wijnbedrijven.

Omzet Somm                        2016           2017             2018 

Aangesloten wijnbedrijven € 45.360     € 123.120      € 511.920 

Autonoom                                                 € 316.071    € 1.391.694

Evenementen                      € 50.000     € 100.000     € 200.000

Support fee                            € 4.500        € 14.250        € 37.000 

Totaal                                  € 99.860       € 553.441   € 2.140.614

Aannames

De aannames achter de omzetontwikkeling zijn:

  • dat aangesloten wijnbedrijven Somm als dienstverlening aan hun bestaande klanten aanbieden;

  • dat Somm in 2017 is gegroeid naar 1% van de Nederlandse kwaliteitswijnmarkt (kwaliteitswijn = wijnen tussen de € 8,- en € 30,-, wat neerkomt op 15% van de totale wijnmarkt);

  • dat de trend dat onze doelgroep steeds meer mobiel en online zaken bestelt zich voortzet.

Tot nu toe geinvesteerd

Initiële investeerders legden € 50.000,- in. De founders van Somm investeerden zelf € 60.000,-. Totale investering: € 110.000,- Dit geld is als volgt besteed:

  • marktonderzoek: € 5.000,-

event formuleontwikkeling: € 15.000,- 

  • ontwikkeling platform en app: € 30.000,-

  • voorbereiding online business: € 10.000,-

Investeringsbehoefte

De investeringsbehoefte voor 2016 is € 150.000,-, waarvan € 100.000 via crowdfunding.


Gebruik van de opgehaalde gelden

  • € 90.000,- voor doorontwikkeling van de applicatie en het platform;

  • € 20.000,- voor organisatiekosten (personeel voor wijnproeven, marketing, software en management);

  • € 90.000,- voor marketinginvesteringen (budget voor online en offline marketing).

Rendement

Op basis van de omzet en kostenprognose is de resultaatontwikkeling de komende drie jaar als volgt:

PROFIT Somm bv

                                   2016                  2017                       2018

Revenues               € 99.860            € 553.441               € 2.140.614

Costs                    € 255.600-           € 640.100-             € 1.164.600-

Gross result         € 165.740-             € 86.659-               € 976.014

Het beoogde indirecte rendement na drie jaar is een waardeontwikkeling van 300%. Het beoogd direct rendement in het derde jaar bedraagt 10%. Dat is gelijk aan 10% van de beoogde winst (voor het eerst uit te keren in 2018).

Risico's

Somm is nieuw en het risico bestaat dat grotere (wijn)partijen ons idee gaan kopiëren. Vooral vanwege dit risico willen wij met het opgehaalde geld dit voor zijn en een first mover advantage creëren.