Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_brouwerij-brouwschuur-symbid-crowdfunding Play
Medium_thumb_img_1790
De Brouwschuur team 2
De Brouwschuur Weert, NL

Brouwerij De Brouwschuur

We willen onze eigen brouwcapaciteit vergroten en een plaats bieden aan brouwers zonder eigen ketels. Een broedplaats voor traditionele en creatieve bieren!

$58.221 gefinancierd
100%
$58.221
Minimum doelbedrag
11,67%
Aandelen
Small_thumb_img_1790 Brouwerij De Brouwschuur
INNER CIRCLE
Product

Vanwege het grote succes en het binnenhalen 30.000 euro binnen 1 dag tijd, zijn wij aan het overfunden! Van 30.000 naar 50.000 zodat wij nog sneller kunnen groeien. Met dit extra geld kunnen wij, binnen het huidige investeringsplan, extra vergistingsketels aanschaffen, en geven wij lokale investeerders en geïnteresseerde de mogelijkheid om mee te doen. Het aandelenpercentage is verhoogd van 7% naar 11,67%, zodat er voor de huidige investeerders niks veranderd.


De Brouwschuur is op dit moment een succesvolle productiebrouwerij in het zuiden van Nederland.
Wij willen onze capaciteit uitbreiden voor onze eigen bieren, wij willen bieren gaan brouwen in opdracht, maar bovenal willen wij andere brouwers zonder eigen ketels een plek bieden om zelf met de handen aan de ketels te staan.

De Brouwschuur, een broedplaats van zowel traditionele als creatieve vernieuwende bieren.

Unique Selling Points

Naast het ontwikkelen en op de markt brengen van eigen Brouwschuurbieren en brouwen in opdracht bieden wij collegabrouwers zonder eigen ketels de mogelijkheid om hun eigen productieruimte, vergistingsruimte en verwerkingsruimte te huren. Dit volledig schaalbaar en in te plannen volgens vraag van de markt.

Nederland kent meer dan 300 brouwerijen. Minder dan de helft daarvan is in het bezit van eigen ketels. Hierdoor zijn vaak de meest creatieve brouwers genoodzaakt hun recept uiteindelijk aan een andere brouwer te geven om dit in het groot te laten maken. De mogelijkheid die De Brouwschuur biedt, geeft de collegabrouwer de mogelijkheid zelf eigenaar te zijn in het productieproces, en zelf capaciteit in te kunnen  plannen.
De Brouwschuur wordt een ontmoetingsplaats, een broeinest van mooie bieren waar wekelijks verschillende nieuwe brouwsels hun weg naar de vergistingsketel vinden.

Verdienmodel

De Brouwschuur zal op drie verschillende manieren omzet gaan genereren.

  • Allereerst zal De Brouwschuur haar eigen bieren in een groter gebied af gaan zetten, slijterijen, webwinkels en horeca.
  • Ten tweede zal De Brouwschuur eenmaal per week een brouwsel in opdracht van een andere brouwer gaan vervaardigen.
  • Ten derde biedt De Brouwschuur collega-brouwers de mogelijkheid om tegen een vergoeding hun eigen vergistingsketel aan te sluiten op de gecontroleerde vergistingsfaciliteiten. Deze collega-brouwers kunnen tegen een vaste vergoeding per dag gebruik maken van het brouwhuis en bottelapparatuur van De Brouwschuur.

Tot nu toe bereikt

Sinds 2014 is De Brouwschuur bezig met op professionele schaal vervaardigen van speciaalbieren. De aanvraag van collega-brouwers om hun bier in De Brouwschuur te (laten) vervaardigen is enorm. Vanaf het moment van starten hebben we een wachtrij van drie maanden moeten hanteren. Het is dus duidelijk dat hier ruimte voor uitbreiding is.
We hebben zeven eigen bieren op de markt gebracht die steeds in beperkte oplage zijn verschenen. Daarnaast brouwen we wekelijks voor anderen, waaronder horeca, slijterij, detailhandel, vereniging en beginnende ondernemers.

Benodigde investering en gebruik van het geld

De totale investering bedraagt € 160.000,-. Hiervan is € 60.000,- eigen kapitaal en wordt € 70.000,- aangedragen door andere investeerders.

Via deze campagne willen we € 30.000 bij elkaar brengen voor de aanschaf van een bottellijn. (Overfunding €50.000 om extra vergistingsketels aan te schaffen)

Met deze investeringen kunnen we één tot tweemaal in de week een brouwsel van 1000 liter vervaardigen en kunnen wij collega-brouwers vijf maal per week het gebruik van onze installatie aanbieden. Hiermee kan de productie oplopen tot 70 hectoliter per week.

Voor de investeerder

Het financieringsmodel is zo opgesteld dat we de gemaakte winst niet direct opnieuw geïnvesteerd hoeft te worden. We verwachten vanaf het tweede jaar na aanvang dividend uit te kunnen keren. Het te verwachten rendement is 6%.
Maar hiernaast zult u ook nadrukkelijk merken mede-eigenaar van een brouwerij te zijn. Zo wordt u uitgenodigd om deel te nemen aan de proefpanels, seizoensborrels en ontvangt u special brews.
Een totaaloverzicht van de voordelen vindt u hier.

Update_thumb_img_1831
Erwin Stijbosch
Eigenaar en brouwer

Al jaren ben ik bezig met het maken van bieren, In 2014 besloot ik mijn baan in het onderwijs op te zeggen om mijn droom na te jagen. Als basisschooldirecteur had ik voldoende ervaring opgedaan in het runnen van een onderneming. Vanaf dat moment werd brouwen mijn hoofdmoot. Na anderhalf jaar met veel plezier op kleine schaal gebrouwen te hebben is het nu tijd om het in het groot aan te pakken.

Het product

  • Assortiment Brouwschuurbieren groter neerzetten en nieuwe bieren ontwikkelen
  • Op recept brouwen voor anderen
  • Andere brouwers de mogelijkheid bieden om zelf op onze installatie te brouwen en van de voorzieningen gebruik te maken

Uniek

De unieke factor in dit concept is dat we andere brouwers de mogelijkheid willen bieden om zelf te brouwen en hen tevens de optie bieden om gegarandeerd capaciteit te hebben. Hierdoor kunnen collega-brouwers professioneel aan de slag, zonder direct zelf een brouwhuis aan te schaffen.

De huidige situatie in de markt is zo dat capaciteit voor brouwers zonder eigen ketels bij andere brouwerijen zeer schaars is. Veelal zijn er wachttijden van 3 tot 6 maanden. Daarnaast is de mogelijkheid voor de brouwer zeer beperkt om zelf te brouwen op ketels van een andere brouwerij.
In ons concept kan een brouwer zonder eigen ketels zijn capaciteit veilig stellen zonder zeer grote investeringen te doen en zodoende serieus meedoen op de speciaalbiermarkt. Tevens heeft deze brouwer zelf volledig zeggenschap over de productiemethode en ingrediënten.

Verdienmodel

De Brouwschuur heeft een drietraps verdienmodel:

  1. Brouwen en vermarkten van Brouwschuurbieren
  2. Brouwen op recept voor anderen
  3. Andere brouwers gebruik laten maken van mijn voorzieningen

Schaalbaarheid

In het verdienmodel houden we rekening met eens per twee weken 1000 liter Brouwschuurbier te brouwen. Tevens plannen we eenmaal per week een brouwsel op recept. Dit laat ruimte vrij voor andere brouwers om vijfmaal in de week ons brouwhuis te gebruiken. Hiermee wordt de capaciteit ten volle benut.

Huidige status

In 2014 zijn we De Brouwschuur begonnen. Vanuit eigen middelen hebben we een brouwinstallatie aangeschaft en hebben we onze brouwerij geheel volgens de normen van deze tijd ingericht. Hiernaast hebben we een proeflokaal gemaakt waar we proeverijen en workshops geven.

De capaciteit (eenmaal in de week 130 liter brouwen) zat binnen no time vol. We moesten al snel een wachtlijst hanteren. Nu hebben we wekelijks een proeverij of een workshop, en brouwen we volop. Onze klanten zijn winkels, cafés, verenigingen, gemeentes en collega-brouwers.

Hiernaast brouwt initiatiefnemer Erwin Strijbosch als freelancer bij Stadsbrouwerij Eindhoven.

Verdere ontwikkelingen

Een aantal klanten willen na hun eerste 130 liter graag opschalen naar 1000 liter. Deze markt zit erg dicht en men hanteert noodgedwongen lange wachttijden. Daarnaast kennen Nederland en België heel veel brouwers met kennis, kunde en creativiteit maar zonder eigen productiemogelijkheden. Deze brouwers zijn gebaat met een plek waar zij naar hartenlust vorm kunnen geven aan hun passie.

Doelgroep

De Brouwschuur kent diverse doelgroepen:


  • Eigentijdse Nederlandse bierdrinker die smaak en kwaliteit waardeert.

  • Collegabrouwers op zoek naar capaciteit

  • Collegabrouwers zonder eigen ketels die zelf hun recepten willen brouwen

Marktomvang

De biermarkt is in beweging. De opmars zit onder meer in de afzet van en de voorkeur voor speciaalbier (+23%). Vier op de vijf bierdrinkers (78%) drinkt wel eens een speciaal bier. De consumptie en de beleving van (speciaal)bier is het afgelopen jaar belangrijker geworden. Dit blijkt uit de elfde editie van het Nationaal Bieronderzoek.

De laatste jaren is het aantal microbrouwerijen in Nederland fors in opmars. Deze trend zal zich komende tijd voortzetten. Het merendeel van de kleine brouwerijen in Nederland heeft geen eigen ketels. Zij wijken voor hun brouwsels uit naar andere brouwerijen met restcapaciteit. Deze restcapaciteit is schaars. Daarnaast mag de huurbrouwer doorgaans niet zelf aan de ketel staan. Dit gedeelte willen wij faciliteren.

Lees meer:

Concurrentie

Er zijn verscheidene speciaalbieren op de markt. De Brouwschuurbieren zijn een aanvulling op deze markt.

Er zijn meer brouwers die hun capaciteit verhuren aan collega-brouwers. In het segment tot 2000 liter is deze capaciteit zeer schaars.

Er zijn zeer weinig brouwerijen die brouwerijhuurders de mogelijkheid bieden om zelf te brouwen en capaciteit zeker te stellen. Dit zou voor een huurbrouwer een grote pré zijn.

Huidige klanten

Momenteel zet De Brouwschuur zijn bieren af in lokale horeca en detailhandel. Dit heeft te maken met de kleine capaciteit van 130 liter per brouwsel.

Hiernaast brouwt De Brouwschuur in opdracht van andere brouwers en ontwikkelt De Brouwschuur recepten op vraag van de klant. De capaciteit is voortdurend een maand of drie vooruit volgeboekt.

Feedback van klanten

Klanten zijn zeer tevreden over de bieren uit De Brouwschuur. Opdrachtgevers zijn enorm te spreken over de receptontwikkeling en afwerking. Niet zelden resulteert dit in herhaalrecepten. Kleinschalig, passie en smaak.
"Deze passie is ook duidelijk te zien bij een bezoek aan De Brouwschuur. De brouwer straalt trots uit over zijn brouwerij en zijn bier. Dit proef je."

Nieuwe klanten

Doordat we straks grotere batches kunnen brouwen, kunnen we met de bieren van De Brouwschuur ook een groter gebied gaan bestrijken.

Daarnaast kunnen we straks aan collega-brouwers de broodnodige capaciteit bieden en zijn we aantrekkelijk voor huurbrouwers omdat zij bij De Brouwschuur zélf kunnen brouwen en tevens door middel van plaatsing van een vergistingsketel bij De Brouwschuur altijd verzekerd zijn van capaciteit. De mogelijkheden van De Brouwschuur zullen zeer snel volledig benut worden.

Verkoopverhaal

Wij geloven in passievol brouwen met liefde voor het product en het proces en oog voor traditie en creativiteit. Wij staan het liefst zelf aan de ketel, maar delen en leren ook graag met collegabrouwers. In De Brouwschuur van de toekomst zullen brouwers elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen en komen tot nieuwe creaties.

Gedaan tot nu toe

In 2014 zijn wij begonnen met het inrichten van de brouwerij met een proeflokaal binnen de toen bestaande mogelijkheden. Dit hebben we geheel zelf gefinancierd. Momenteel brouwen we wekelijks onze volledige capaciteit vol voor horeca, detailhandel, verenigingen en particulieren. De vraag naar capaciteit overstijgt de mogelijkheden van De Brouwschuur in zijn huidige vorm.

Marketing & sales kanalen


  • Netwerken in de brouwwereld. Deze wereld is klein en overzichtelijk. Brouwers kennen elkaar en kennen de installaties en mogelijkheden bij collega's. Via het Klein Brouwerij Collectief wordt er kennis en ervaring gedeeld en ontmoeten brouwers elkaar.


  • Social media en nieuwsbrief worden gebruikt om geïnteresseerde consumenten op de hoogte te houden van nieuwe bieren die verkrijgbaar zijn in horeca en slijterij.

  • Via bierfestivals worden nieuwe consumenten bereikt voor Brouwschuurbieren

  • Persoonlijke contacten, huidig netwerk en uit te breiden netwerk zorgt voor contacten in horeca en detailhandel.


Marketing doel

Via het netwerken in de brouwwereld zal snel bekend worden wat de mogelijkheden bij De Brouwschuur zijn. Via social media en nieuwsbrieven worden de speciaalbiergenieters bereikt om hen op de hoogte te brengen en te houden van de ontwikkelingen in De Brouwschuur. Bij de grotere capaciteit zullen horeca en detailhandel actief betrokken worden om de afzet te creëren en garanderen.

Omzet tot nu toe

De omzet in 2015 is bijna € 20.000,- Deze omzet is gegenereerd met een installatie van 130 liter en een vergunning om eenmaal in de week te brouwen.

Verwachte omzet

2016: € 158.000

2017: € 233.000

Aannames

De vraag naar speciaalbier blijft stijgen

Huurbrouwers hebben moeite bij het vinden van capaciteit voor hun brouwsels

Huurbrouwers brouwen het liefst zelf zodat zij de volledige controle over hun eindproduct hebben

Huurbrouwers stellen graag hun capaciteit zeker om aan hun eigen vraag te kunnen voldoen

Tot nu toe geinvesteerd

Tot nu toe is er € 35.000 geïnvesteerd in brouwinstallatie, vergistingsketels, apparatuur, inrichting, vervoer en communicatie.

Investeringsbehoefte

Via deze campagne willen wij een bedrag van € 30.000 bij elkaar brengen voor de aanschaf van een bottellijn.
De overige investeringsbehoefte is ingevuld door deels eigen kapitaal (€ 60.000) en deels door andere investeerders (€ 70.000).

Gebruik van de opgehaalde gelden

Aanschaf brouwhuis en vergistingsketels

Inrichting bedrijfsruimte

Aanleg voorraden

Aanschaf bottelinstallatie en etiketteermachine

Rendement

Wij verwachten het tweede jaar al een lucratief dividend uit te kunnen keren naar rato van het aantal uitgegeven aandelen. Bij de voorspelde winst zal er 6% rendement gegeven kunnen worden. Hiernaast bieden wij naar rato van investering diverse bonussen, die vanzelfsprekend gericht zijn op en bijdragen aan de beleving van het Nederlandse speciaalbier.

Risico's

Ondernemen betekent risico nemen. Goed investeren betekent risico spreiden. Dit doen wij door ons op verschillende delen van de biermarkt te richten. Aan de ene kant het brouwen en uitbrengen van Brouwschuurbieren, maar aan de andere kant ook nadrukkelijk te richten op de grote behoefte aan brouwcapaciteit.