Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_ez-header-symbid-1 Play
Medium_thumb_linkedin_195bd93a53
Auke Ferwerda team 4
Auke Ferwerda Delft, NL

Op naar gratis energie!

EnergyZero is een online energiebedrijf dat jou actief helpt aan een zo laag mogelijke energierekening. Zelfs als die rekening nul euro is. Ga je met ons mee?

$52.398 gefinancierd
100%
$52.398
Minimum doelbedrag
15%
Aandelen
Small_thumb_linkedin_195bd93a53 Op naar gratis energie!
INNER CIRCLE
Product

Nieuwe campagne, nieuwe kansen


Middels deze nieuwe crowdfunding campagne bieden wij de investeerders die het vertrouwen in ons hebben getoond in de vorige crowdfunding campagne de mogelijkheid om toch in ons te investeren. Wij maken graag gebruik van dat vertrouwen. Het past goed bij onze cooperatieve gedachte en bovendien geeft het ons op een gecontroleerde manier de mogelijkheid om ons bedrijf in de markt te gaan zetten. 


Wij kunnen ons voorstellen dat er vragen zijn over de geloofwaardigheid van EnergyZero om nu met een bedrag van 45K euro deze campagne aan te vliegen na het niet kunnen realiseren van het eerdere doelbedrag van 135K euro. Er zijn drie belangrijke ontwikkelingen waarop deze beslissing is gebaseerd:

- We zijn al vanaf onze start met enkele grote investeerders/business partners in gesprek om in de totale financieringsbehoefte te gaan voorzien. Deze partijen willen graag tegen eigen voorwaarden praten over actieve participatie en constructieve deelneming. Wij passen onze structuur zodanig aan dat het voor deze partijen aantrekkelijk wordt om met EnergyZero de weg naar de toekomst in te gaan slaan. Het zal EnergyZero een enorme boost geven om haar ambities te verwezenlijken.

- We hebben besloten om reeds onze eerste klanten te gaan verzorgen en aan te sluiten. EnergyZero laat daarmee zien dat zij de ideefase en conceptfase voorbij is. EnergyZero is een operationeel bedrijf en actief als besparingsleverancier. Deze belangrijke stap betekent dat wij niet eerst in onze volledige financieringsbehoefte gaan voorzien alvorens klanten te gaan bedienen. Wij gaan nu stap voor stap onze activiteiten opschalen en onze klantengroep uitbreiden. We beginnen dus meer gecontroleerd om onszelf meer klaar te stomen voor de grote stappen die gaan volgen. Een lager doelbedrag om de eerste stappen te gaan zetten, sluit hier goed op aan. 

- De totale financieringsbehoefte van 225K blijft gelijk. We hebben dit bedrag nodig om het breakeven point van 8500 klanten te gaan bereiken. We gaan de behoefte alleen anders aanvliegen op basis van de gesprekken die wij met investeerders en business partners hebben gevoerd en op basis van de keuze om nu klanten te gaan aansluiten.


Klik hier voor een huidige toelichting van het investeringsaanbod, aandelen verdeling en toekomstige financieringen. Bij het kopje 'voor de investeerder' staat hier ook meer over uitgelegd. 


Wij hebben meer vertrouwen dan ooit in de toekomst van EnergyZero. Wij hopen dat jullie als investeerders dat ook hebben en ons in deze nieuwe opzet van de crowdfunding campagne willen steunen. Samen gaan we onze reis voortzetten naar gratis energie!



Het concept


EnergyZero is een nieuw en ambitieus, online energiebedrijf, dat elk huishouden wil helpen om de energierekening zo laag mogelijk te maken. Zelfs als die rekening straks nul euro is. Wij zijn eigenlijk een besparingsleverancier. Wij leveren een besparingsabonnement. Dat betekent dat wij onze klanten actief begeleiden met een persoonlijk besparingsprogramma en energie leveren tegen kostprijs. Samen met onze klanten gaan we op reis naar ons ultieme doel: gratis energie voor iedereen!

Unique Selling Points


  • EnergyZero is het eerste bedrijf, wat haar klanten gratis energie wil leveren.


  • EnergyZero is een besparingsleverancier. Elke klant krijgt een persoonlijk besparingsprogramma.


  • EnergyZero levert elektriciteit en gas tegen kostprijs. EnergyZero verdient dus geen geld aan het elektriciteit- en gasverbruik van haar klanten.


  • EnergyZero maakt gebruik van intelligente (big) data analyses om optimale gepersonaliseerde besparingsprogramma aan te bieden.

  • EnergyZero maakt slim gebruik van de kracht van gamification en communities.

  • De klanten van EnergyZero zijn mede-eigenaar van het energiebedrijf via een coöperatie.

Verdienmodel

De klanten van EnergyZero betalen een besparingsabonnement van 10 euro per maand: 

- actieve begeleiding om de energierekening te verlagen

- energielevering tegen kostprijs (geen vastrecht, zoals andere leveranciers)


Het verdienmodel wordt gevormd door de marge op de besparingsabonnementen.

Tot nu toe bereikt

EnergyZero BV is in augustus 2014 opgericht om met haar nieuwe energieconcept en haar nieuwe energie business model de strijd aan te gaan met de gevestigde energie orde. EnergyZero heeft in het afgelopen jaar alle benodigde IT om haar klanten te faciliteren ontwikkeld of aangekocht en geïntegreerd in haar eigen bedrijfsproces. EnergyZero is met energiebedrijf Hezelaer een intensieve samenwerking aangegaan, waardoor de energielevering is geborgd. Hezelaer is mede-aandeelhouder geworden. 


EnergyZero zal in per 1 december 2015 haar eerste klanten aansluiten. Het bedrijf en alle bedrijfsprocessen zijn hier klaar voor.

Benodigde investering en gebruik van het geld

Met deze crowdfundingcampagne wil EnergyZero 45K EUR investering aan trekken. Dit geld is bedoeld om een voorzichtige marktgang van EnergyZero mogelijk te maken en om het systeem te perfectioneren voor de grote aantallen. Het geld zal mede worden ingezet om de bijbehorende webshop te ontwikkelen en de externe communicatie op gang te brengen. 

Voor de investeerder

Tegenover de investering van 45K EUR ontvangt de crowdfunding-investeerdersgroep 15% van de uitgegeven aandelen B. In vergelijking met de eerste opzet van de crowdfunding is dit percentage aanzienlijk toegenomen. Aan de totale hoeveelheid aandelen B wordt wel 20% winst toegekend, maar aandelen B hebben geen directe zeggenschap in de onderneming. 15% Aandelen B betekent 3% van de opbrengst bij verkoop (was 2% in de vorige campagne) en 3% van de winstuitkering (was 4,5% in de vorige campagne). Door de verandering in percentages denkt EnergyZero een verbeterd aanbod aan deze investeerdersgroep te doen. Een hoger percentage van de verkoopprijs is qua rendement veel aantrekkelijker bij een verkoop op zowel korte als lange termijn. 

Update_thumb_img_1209
Auke Ferwerda (40 jaar)
co-founder / reisleider

Ervaren ondernemer en specialist marketing, communicatie, innovatie en conceptontwikkeling. Auke heeft naast het ondernemerschap diverse managementfuncties bekleedt bij gevestigde, internationale organisaties. Auke gelooft in blauwe oceanen, de kracht van data en exponentiele organisaties. “Als de wereld echt iets wil veranderen, moeten we ook bereid zijn om oude business modellen los te laten.”

Update_thumb_img_1210
Stefan Versluis (32 jaar)
co-founder / tour operator

Echte ondernemer uit de energiewereld en specialist strategische productontwikkeling en consument gerichte innovatie. Als boerenzoon houdt Stefan van een creatieve en praktische aanpak. Stefan heeft als directeur van Shifft samengewerkt met veel grote partijen in de traditionele energiewereld. “De kracht van de consument moet eens beter worden benut. Geld verdienen aan kWh is echt verleden tijd."

Het product

EnergyZero is een nieuw en ambitieus, online energiebedrijf, dat jou als huishouden actief gaat begeleiden om te zorgen dat jouw energierekening zo laag mogelijk wordt. Zelfs als die rekening straks nul euro is. Wij zijn eigenlijk een besparingsleverancier. Wij leveren jou een besparingsabonnement. Dat betekent dat wij jou actief gaan begeleiden met een persoonlijk besparingsprogramma en jou energie gaan leveren tegen kostprijs. Samen gaan we op reis richting ons ultieme doel: gratis energie voor iedereen! 

Als jij voor EnergyZero kiest, gaan wij dus jouw elektriciteit en gas verzorgen. Daar willen wij niets aan verdienen. Gas en elektriciteit betaal jij bij ons dus tegen kostprijs. Daar zijn wij heel duidelijk over en willen wij heel transparant in zijn. Alleen op die manier vinden wij dat we jou goed kunnen begeleiden. We gaan je juist helpen om minder energie te verbruiken, om te besparen en om nieuwe maatregelen in jouw huis te nemen, zonder dat jouw comfort aangetast wordt. Wij zorgen er ook voor dat jij geen investeringen vooraf hoeft te gaan doen. Wij helpen jou om zo min mogelijk te betalen voor jouw energie. 

Niet iedereen is elke dag bezig met zijn energierekening. Sterker nog, de meeste mensen vinden het heel vanzelfsprekend dat er altijd licht en warmte in onze huizen ter beschikking is. Eigenlijk vindt men energie maar een saai onderwerp. Daar wil je als consument niet te veel over nadenken. Maar wist je wel dat de energierekening één van de grootste maandelijkse kostenposten is in jouw huishouden? Elke maand betaalt elk huishouden keurig zijn energierekening, maar veel invloed op de hoogte van de rekening heeft een huishouden niet. EnergyZero gaat energie aantrekkelijk en controleerbaar maken. Door inzet van nieuwe technologieën uit verschillende bedrijfstakken en het maken van slimme data analyses kunnen we jou een persoonlijk en effectief besparingsprogramma aanbieden. Behulpzaam en uitdagend!

EnergyZero biedt energie aan in een online omgeving die jou uitdaagt om energiepunten te verdienen, te sparen en te produceren. Met die punten koop jij je energie en je energiebesparende maatregelen. EnergyZero daagt jou uit om samen met ons je energierekening zo laag mogelijk te maken.

EnergyZero is volledig gericht om dingen samen te doen. Samen met jouw vrienden, jouw straat, jouw buurt, jouw stad, jouw vereniging, jouw club. Allemaal mensen met dezelfde energie-uitdaging, maar ook met eigen ervaringen en eigen kennis. Hoe groter de groep, hoe groter de mogelijkheden. Samen gaan we energie besparen, uitruilen en handelen. Samen gaan we ook produceren, beslissingen nemen en geld verdienen. Uiteindelijk gaan we samen naar gratis energie. 

Uniek

EnergyZero wil het eerste bedrijf worden, wat haar klanten gratis energie gaat leveren. Al jaren worden wij als consument aan het lijntje gehouden door grote energiebedrijven. Het kan echt anders. Wij combineren nieuwe technologieën uit verschillende bedrijfstakken met een vriendelijke online aanpak om elke consument actief te begeleiden naar een energierekening waarop staat dat je nul euro moet betalen. 

EnergyZero is een besparingsleverancier. EnergyZero BV is dus geen bedrijf wat geld verdient aan het verbruik van elektriciteit en gas. Wij helpen elke consument om een zo laag mogelijke energierekening te krijgen. Wij leveren energiebesparing. Hoe meer besparing, hoe beter. Wij geloven namelijk dat elke consument over een paar jaar niet meer voor zijn energieverbruik hoeft te betalen. Gratis energie dus. 

EnergyZero levert elektriciteit en gas tegen kostprijs. Elke maand betaalt een huishouden een voorschotbedrag. Wij kopen echter dagelijks op de energiebeurs APX de benodigde energie in. Elke dag ziet de consument hoeveel hij verbruikt heeft en hoeveel hij nog over heeft. EnergyZero rekent geen vastrecht en geen opslag op de ingekochte energie. Wat je verbruikt, moet je betalen. Wat je bespaart, kan je weer gebruiken. Het doel is om elke maand een beetje over te houden om in jouw eigen bespaarpot te stoppen. 

Je kunt EnergyZero misschien wel het best vergelijken met een grote energy experience. Een bewezen manier om mensen te activeren. Wij nemen je mee op reis met als eindbestemming: gratis energie. Om dit ultieme doel te bereiken, moeten we langs verschillende bestemmingen. Op deze bestemmingen leer je hoe jouw dagelijkse energiebehoefte eruit ziet en hoe je invloed hebt om dit aan te passen. Door deze verschillende stappen te zetten verzamel je bovendien energiepunten. Met jouw verdiende energiepunten koop je nieuwe energie voor jouw dagelijkse energiebehoefte. Maar je kunt er ook kleine besparingsmaatregelen van kopen in de webshop om je zo nog meer te helpen in het verlagen van jouw verbruik. Hoe meer je bespaart, hoe meer energiepunten. Hoe meer energiepunten, hoe dichter je bij de eindbestemming kunt komen. Tijdens de reis bepaal je natuurlijk helemaal zelf hoeveel moeite en tijd je erin stopt. Het is jouw reis naar gratis energie!

Omdat wij geloven in de kracht van de samenwerking is een coöperatie opgericht, die (mede-)eigenaar is van het energiebedrijf EnergyZero. Als je kiest voor EnergyZero, kan jij lid worden van de coöperatie en mede-eigenaar van het energiebedrijf worden dat jouw besparing levert en jouw elektriciteit en gas verzorgt. 

Verdienmodel

Bij EnergyZero betaal je een servicefee van 10 euro per maand om jouw energierekening zo laag mogelijk te krijgen. Dat bedrag is overigens volledig vergelijkbaar met de kosten die je huidige energieleverancier rekent aan opslag en vastrecht. Wees niet bang voor hoge kosten of hoge investeringen. Wij gaan de uitdaging aan om jou in meerdere stappen naar "energyzero" te krijgen. Hoe verder jij bent, hoe minder je aan ons hoeft te betalen. Jij hebt dan immers bewezen de uitdaging aan te kunnen. Als je voor ons kiest, hopen wij dat je even bij ons blijft. Maar als je weg wil, mag je weg. Zonder gedoe. We streven naar een prettige  samenwerking voor een langere periode. Elke maand betaal jij een afgesproken bedrag voor de levering van gas en elektriciteit. Dat bedrag zal hoogstwaarschijnlijk lager uitpakken dan jouw huidige bedrag voor de energiekosten, omdat wij tegen kostprijs leveren en geen opslag en vastrecht rekenen. Jouw verbruik wordt echter steeds minder. Het verschil steken wij niet in onze zak. Wij stoppen het in jouw spaarpotje. Elke maand weer. Dat spaarpotje gaan we samen gebruiken om energiebesparende maatregelen in jouw huis te nemen. Sterker nog, we gaan met dat spaarpotje ook zorgen dat jij zelf energie gaat produceren. Thuis of in een collectief initiatief. In ieder geval zullen alle opbrengsten aan jou en aan alle andere EnergyZero-leden ten goede komen. Dat lijkt ons een eerlijk energiemodel. Wij geloven dat we samen een nieuwe weg kunnen inslaan. Samen gaan wij op reis naar gratis energie voor iedereen die zich bij ons aansluit. 

Schaalbaarheid

De bedrijfsprocessen en de architectuur van de software en de techniek zijn dusdanig opgezet dat de reis naar een zo laag mogelijk energierekening met veel huishoudens tegelijkertijd bewandeld kan worden. De werving van klanten is een van de belangrijkste succesfactoren om de groei mogelijk te maken. Marketing en sales kunnen makkelijk worden opgeschaald, omdat er “slechts” gebruik zal worden gemaakt van een slimme inzet van online tools en social media. Traditionele media die veel kosten vragen om op te schalen, zullen niet of nauwelijks worden gebruikt. 

Huidige status

EnergyZero BV is in augustus 2014 opgericht om een nieuw energieconcept concreet leven in te blazen. Inmiddels heeft het bedrijf alle benodigde IT ontwikkeld of aangekocht en geïntegreerd in haar eigen bedrijfsproces, waardoor een zeer klantvriendelijk online energiebedrijf is ontstaan. EnergyZero wil graag in oktober 2015 daadwerkelijk haar eerste klanten mee op reis nemen. Het bedrijf en alle bedrijfsprocessen staan klaar om die stap te gaan zetten. We zijn bijna klaar voor vertrek. Wie gaat er met ons mee?

Verdere ontwikkelingen

EnergyZero BV is erop gericht de reis zo aangenaam en comfortabel mogelijk te maken. Dat betekent dat er continu verbeteringen en aanpassingen zullen worden gedaan om beter en sneller de ultieme eindbestemming te gaan bereiken. In de praktijk betekent dat er steeds meer verschillende data worden gebruikt, dat er steeds meer slimme data-analyses zullen plaatsvinden en dat er uitbreidingen op de applicaties en online omgeving zullen worden ontwikkeld en worden aangebracht. Het persoonlijke besparingsprogramma zal op die manier steeds beter afgestemd worden op de persoonlijke situatie, de betrokkenheid, de voorkeuren en op het communicatiegedrag van een huishouden. 

Doelgroep

Elk particulier huishouden met een eigen energieaansluiting kan in principe bij EnergyZero klant worden. Technisch gesproken kan zelfs elke kleinverbruiker bij EnergyZero klant worden. In de praktijk betekent dit, dat ook MKB bedrijven met een kleinverbruik-energieaansluiting zich ook als klant bij EnergyZero kunnen aansluiten.  

EnergyZero richt zich echter primair op de meerpersoonshuishoudens in Nederland. Dit komt neer op ongeveer 4,8 miljoen huishoudens. De persoonlijke energieprogramma’s worden daarop ook afgestemd. Eenpersoonshuishoudens en MKB bedrijven behoren daarmee tot de secundaire doelgroep. De meest belangrijke eigenschap van de primaire doelgroep is haar houding ten opzichte van energie en online voorzieningen. EnergyZero richt zich op huishoudens die vertrouwd zijn met social media, online dienstverlening, veel gebruik maken van mobiele diensten en niet schrikken van games en entertainment op de verschillende mobile devices die zij in haar bezit heeft. De primaire doelgroep bestaat uit huishoudens die best wel iets aan haar energieverbruik wil doen, maar eigenlijk niet goed weet hoe zij daaraan moet beginnen. Haar houding ten opzicht van de energiewereld is sceptisch. Men staat open voor een nieuw initiatief, mits het geen extra geld kost. Energie is een low involvement product voor deze groep, maar daar staat tegenover dat nieuwe applicaties en online services zeer warm worden onthaald. 

Enkele feiten over de primaire doelgroep. De primaire doelgroep van EnergyZero heeft een boven modaal inkomen. Zij woont in een woning van bovengemiddelde grootte. Het huishouden bestaat gemiddeld over drie personen. De gemiddelde energierekening van deze groep bedraagt 177 euro per maand, exclusief het vastrecht wat door bestaande energieleveranciers gerekend wordt (berekening op basis van cijfers Nibud).

Een belangrijke eis om een huishouden optimaal te bedienen met een persoonlijk energiebesparingsprogramma is de toegang tot een slimme meter. Niet elk huishouden beschikt op dit moment over een slimme meter (inschatting eind 2015: 2,2 miljoen huishoudens). De uitrol van de slimme meter door de netbeheerders is momenteel in volle gang. De komende 5 jaar moeten alle 8 miljoen energieaansluitingen voor klein verbruik van een slimme meter zijn voorzien. Eind 2018 moet 75% van de huishoudens van een slimme meter zijn voorzien. Helaas is er geen inzicht en overzicht, wie wel of niet een slimme meter heeft en hoe de planning is opgesteld wanneer welk huishouden een slimme meter gaat krijgen. Wanneer een huishouden nog geen slimme meter heeft, maar wel van de dienstverlening van EnergyZero gebruik wil maken, kan via EnergyZero bij de netbeheerder een zogenaamde voorkeursplaatsing aangevraagd worden. Deze voorkeursplaatsing dient door de netbeheerder binnen de wettelijk vastgestelde termijn van drie maanden uitgevoerd te zijn. Een voorkeursplaatsing kost ongeveer 70 euro.

Marktomvang

Aantal kleinverbruik energieaansluitingen: 7,8 miljoen (bron: Netbeheer Nederland)


Aantal huishoudens in Nederland (bron CBS, 2013)

- Totaal particuliere huishoudens: 7.569.371

- Meerpersoonshuishoudens: 4.767.189

Concurrentie

EnergyZero brengt als besparingsleverancier met haar besparingsabonnement een volledig nieuw energieconcept op de markt. Met deze dienst gaat EnergyZero de concurrentie aan met alle bestaande energieleveranciers. Omdat EnergyZero ook de levering van gas en elektriciteit verzorgd is het besparingsabonnement een-op-een een vervanging van de bestaande energiecontracten die door alle energieleveranciers worden aangeboden. Hoewel EnergyZero gas en elektriciteit  levert tegen kostprijs, zal zij zich niet gaan mengen in de prijsconcurrentiestrijd die in de huidige leverancierswereld woedt. 

Huidige klanten

In oktober 2015 is EnergyZero volledig gereed om de besparingsabonnementen aan klanten te kunnen aanbieden. In november 2015 hoopt EnergyZero de eerste 100 huishoudens te kunnen verwelkomen als klant. Vervolgens zal de groei exponentieel toe gaan nemen. Na 1 jaar zal de grens van 10.000 aangesloten huishoudens doorbroken worden. 

Feedback van klanten

Op dit moment verzameld EnergyZero een interesselijst voor potentiële klanten. Deze lijst groeit hard en vertegenwoordigd zonder uitzondering een groot enthousiasme voor het concept. 

Nieuwe klanten

2015: 300 huishoudens 

2016: 14.400 huishoudens

2017: 70.500 huishoudens

Verkoopverhaal

EnergyZero neemt je mee op reis naar een zo laag mogelijke energierekening. Zelfs als die rekening straks nul euro is. Hoe lager, hoe beter. Samen gaan we op weg richting onze eindbestemming: gratis energie voor iedereen die bij ons is aangesloten! EnergyZero levert jou straks de energie die jij nodig hebt, maar verdient haar geld niet met de verkoop van gas en elektriciteit. EnergyZero levert de energie tegen kostprijs. Wij vragen jou 10 euro per maand om jou actief te begeleiden met een persoonlijk besparingsprogramma. Eigenlijk is EnergyZero een besparingsleverancier. Stapje voor stapje zal jij minder energie nodig hebben. Je verdient energiepunten met elke besparing die je hebt gerealiseerd. Met die energiepunten kun je maatregelen kopen voor in en aan je huis. Daardoor ga je nog meer besparen. Uiteindelijk kunnen we met elkaar ook energie gaan produceren, waardoor we onze energierekening nog meer omlaag gaan krijgen. Samen gaan we het avontuur richting gratis energie aan. Wij proberen het zo leuk en aangenaam mogelijk te maken. Ga je met ons mee?

Gedaan tot nu toe

EnergyZero gaat vanaf 1 december 2015 haar eerste klanten bedienen. De website van EnergyZero kent een professionele rekentool en aanmeldprocedure voor nieuwe klanten. De social media campagnes draaien om de naamsbekendheid van EnergyZero te stimuleren. 

Marketing & sales kanalen

Wat betreft marketing en sales zal er “slechts” gebruik worden gemaakt van slimme inzet van online tools en social media. Traditionele media, die veel kosten vragen om op te schalen, zullen niet of nauwelijks worden gebruikt.    

Online media:

- Twitter
- LinkedIn
- Facebook
- Instagram
- YouTube
- Google
- E-mail
- Website
- App
Offline media:

- Ambassadeurs (klanten)
- Partners

- Investeerders

Marketing doel

Als online energiebedrijf zal EnergyZero “slechts” gebruik maken van online marketingkanalen. Door een slim, geïntegreerd  gebruik van social media en alle beschikbare gratis en betaalde online tools, is het mogelijk om huishoudens gericht te benaderen. 

Er zal naast een actieve, online wervingscampagne ook veel aandacht zijn om het unieke verhaal van EnergyZero aan de media te vertellen. Deze PR activiteiten zijn erop gericht om zoveel mogelijk free publicity te genereren om op deze manier aan zoveel mogelijk huishoudens uit te kunnen leggen dat EnergyZero daadwerkelijk een andere aanpak hanteert om de energiewereld te veranderen. 

Het belangrijkste saleskanaal is de eigen klant en de businesspartner. Wanneer je een nieuw verhaal aan een potentiele klant moet vertellen, is een positieve ervaring uit de eigen omgeving de beste referentie. Het doel van EnergyZero is om alle betrokkenen klanten en businesspartners tot ambassadeurs van de organisatie te maken. Dit betekent dat een goede ervaring, een goede dienst en het faciliteren van het ambassadeurschap hand in hand moeten gaan. Hoe meer tevreden gebruikers, hoe meer positieve ervaringen gedeeld kunnen worden.

Partnerships

EnergyZero werkt samen met Hezelaer Energy BV. Als energie- en besparingsleverancier in de zakelijke markt heeft Hezelaer veel ervaring en kennis van de energiemarkt en van het aanbieden van energiediensten. Hezelaer heeft een leveringsvergunning voor gas en elektriciteit van de Autoriteit Consument & Markt. Alle klanten van EnergyZero zullen een leveringscontract met Hezelaer sluiten voor de levering van gas en elektriciteit. Hezelaer Energy BV heeft een deelneming in EnergyZero BV genomen om het partnership kracht bij te zetten en het vertrouwen in het concept te onderstrepen.

In de nabije toekomst hoopt EnergyZero een mediapartner te vinden om samen zoveel mogelijk huishoudens mee op reis te nemen naar een zo laag mogelijke energierekening. Participatie in EnergyZero van een mediapartner en/of van een partner in loyalty programma’s wordt als welkome aanvulling van het totaalconcept gezien.

Verwachte omzet

(Zie ook “Exploitatiebegroting” in de bijlage)

In de omzetverwachtingen van EnergyZero is een belangrijk onderscheid te maken tussen de omzet die wordt gerealiseerd met de levering van de afgenomen gas en elektriciteit en de omzet die worden gerealiseerd met de besparingsabonnementen. Aangezien de energie tegen kostprijs geleverd zal gaan worden, is de omzet van de energielevering gelijk aan de kosten die met deze levering is gemoeid (verbruik, netbeheerder, belasting, beurskosten). De bedrijfsvoering van EnergyZero is geënt op het aanbieden van het besparingsabonnement.


Verwachte omzet abonnementen: (in euro’s)

2015: 3.304 

2016: 561.680

2017: 3.978.016


Verwachte omzet voorschot energie: (in euro’s)

2015: 70.856

2016: 12.045.520

2017: 85.310.624

Aannames

(Zie ook “Exploitatiebegroting” in de bijlage)

In de omzet- en kostenprognose gaat EnergyZero uit van een exponentiele groei van de klantaantallen. De groei begint voorzichtig, maar na 1 jaar moet de grens van 10.000 huishoudens worden doorbroken om het succes van het concept en van de onderneming te kunnen bekrachtigen. 10.000 huishoudens op een totaal van 4,8 miljoen meerpersoonhuishoudens is 0,002% van de doelgroep. Na het doorbreken van deze grens zal de groei sneller gaan. EnergyZero verwacht een verandering teweeg te kunnen brengen, die ervoor zal zorgen dat steeds meer mensen hun vertrouwen in de energiewereld terugkrijgen. Deze groeiende groep huishoudens is mede daardoor bereid om zelf ook een actievere houding rondom het thema verbruik, besparing en productie van energie aan te nemen. Dat zijn de toekomstige klanten van EnergyZero.

Tot nu toe geinvesteerd

(Zie ook “financiering en investeringsplan” in de bijlage)

Totaal reeds geïnvesteerd door derden: 94K EUR 

- begin 2015: eerste financieringsronde (pre-seed) onder vrienden en familie: 34K EUR (30K tbv EnergyZero BV en 4K tbv Coöperatie EnergyZeroes UA)

- augustus 2015: participatie Hezelaer Energy BV: 60K EUR


Beide oprichters, Stefan Versluis en Auke Ferwerda, houden zich vanaf de oprichting in augustus 2014 volledig onbezoldigd met de ontwikkeling van EnergyZero bezig. Deze investering in tijd en inspanning is niet in de cijfers meegenomen.

Investeringsbehoefte

(Zie ook “financiering en investeringsplan” in de bijlage)

Deze crowdfunding campagne is opgezet om in de financieringsbehoefte van 45K EUR te voorzien. 

EnergyZero kent aandelen A: 80% winstrecht en 100% zeggenschap, en aandelen B: 20% winstrecht. Tegenover de funding van 45K EUR staat een 15% participatie in de totaal uitgegeven hoeveelheid aandelen B. 

Gebruik van de opgehaalde gelden

Een succesvolle crowdfunding campagne van 45 K euro betekent dat EnergyZero meer klanten kan gaan bedienen en de tijd heeft heeft om de afspraken met een investeerder vast te leggen. Zij kan met de aangetrokken gelden haar marketingcommunicatie activiteiten optimaliseren. De website kan worden verbeterd voor een effectieve klantconversie en er zal veel aandacht zijn voor search engine optimalisation (SEO/SEA). Daarnaast zal EnergyZero als operationeel bedrijf haar aandacht vestigen op PR activiteiten om media-aandacht te gaan verwerven. Het systeem van EnergyZero zal verder worden geoptimaliseerd en er zal een eerste “webshop” aan haar activiteiten worden toegevoegd, waar bespaarde energiepunten kunnen worden omgezet in besparende producten en diensten. 


Naast deze crowdfunding campagne zal er nog 180K EUR nodig zijn om in de volledige financieringsbehoefte te voorzien om de gestelde doelen te bereiken. EnergyZero is op zoek naar een investerende partij/partner om in  deze behoefte te voorzien.


Het totale bedrag van 225K is nodig om de kosten te dekken die de onderneming in haar eerste jaar moet maken om de onderneming succesvol in de markt te kunnen gaan zetten. Bij 8500 klanten zullen inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn (breakeven). De verwachting is dat dit binnen een jaar behaald zal zijn. 

Het werkkapitaal zal worden aangewend om in de volgende kosten te kunnen voorzien:

34,2% Personeel

31,0% IT ontwikkeling

14,7% Marketing

12,9% Kantoor

  7,2% Energiepartner

Rendement

EnergyZero wil in twee jaar tijd 70.000 klanten van haar besparingsabonnement gebruik zullen gaan maken. Dat betekent dat EnergyZero in haar derde jaar de grens van 100.000 klanten moet gaan doorbreken. Op dat moment heeft EnergyZero zich als nieuwe speler op de kaart gezet en kan het business model als succesvol worden betiteld. EnergyZero zal dan zeer aantrekkelijk zijn om als energiebedrijf te worden overgenomen door een partij die zich in de energiemarkt wil versterken met een frisse aanpak. Een verkoop van EnergyZero, een exit, zal op dat moment een zeer aantrekkelijk rendement opleveren, waar investeerders hun inleg meerdere malen zouden kunnen gaan terugverdienen. 

Risico's

Er zijn twee grote risico’s te benoemen. Als belangrijkste risico geldt dat na het behalen van het doelbedrag van deze crowdfunding campagne er geen definitieve overeenkomst gesloten kan worden met een andere investeerder. Dit zou betekenen dat de organisatie geen geld heeft om haar klantenwerving en haar klanten support te ondersteunen. Het meer klanten, hoe minder geld er nodig is om het gat te overbruggen tot er per maand geld verdient wordt. Snel en adequaat handelen is dus essentieel voor een daadkrachtige toekomst van de onderneming. 

Het tweede grote risico is dat de hoeveelheid klanten achterblijft bij de verwachtingen. Dit zou kunnen betekenen dat het breakeven point later (of niet) wordt bereikt. Aangezien de ontwikkeling van de kosten natuurlijk zijn te sturen op basis van het succes van de onderneming, is de onderneming in staat om de cashflow te beperken en meer tijd te winnen om het breakeven point te halen. Als blijkt dat de klantaantallen na alle inspanningen dusdanig laag zijn en er na anderhalf jaar geen toekomst in de onderneming zit, zal de onderneming haar activiteiten noodgedwongen staken. EnergyZero is gestart om de energiewereld exponentieel te helpen veranderen met impact op hele grote groepen mensen en bedrijven. EnergyZero stopt als blijkt dat deze verandering niet door haar kan worden aangejaagd.