Idea-equity-label
Aandelen
Equity
Billboard_gm_raven_bankrupt Play
Medium_thumb_gmtotaal
GMraven BV team 7
GMraven BV Utrecht, NL

No longer in business - GMraven, Suits & Art - Overfunding!

GMraven maakt stijlvolle kwaliteits-pakken in samenwerking met Nederlandse kunstenaars.

Wij zoeken investeerders met oog voor ondernemerschap, kunst & stijl

$87.331 gefinancierd
100%
$87.331
Minimum doelbedrag
30%
Aandelen
Small_thumb_gmtotaal No longer in business - GMraven, Suits & Art - Overfunding!
INNER CIRCLE
Product

GMraven maakt zeer stijlvolle kwaliteits-pakken in samenwerking met Nederlandse kunstenaars. Wij ontwerpen en vervaardigen (op maat gemaakte) pakken, shirts en jassen met oog voor stijlvol design, kwaliteit en bovenal originaliteit. GMraven ziet kunst niet alleen voor aan de muur. Door elementen in onze ontwerpen te combineren met kunst van Nederlandse artiesten krijgen onze pakken een subtiele en unieke signatuur. Pakken met je eigen persoonlijke identiteit.

Klik hier voor een sfeerimpressie van GMraven. Voor fotoshoots en meer zie bijlagen!

Unique Selling Points

De pakken van GMraven worden zo een persoonlijk product met een zeer bijzonder design. Het samenbrengen van kunst en kleding geeft unieke pakken en maakt GMraven een uniek concept. 

  • Design & collectie in samenwerking met beginnende en gevestigde kunstenaars
  • Snelle, hoogwaardige (maat)productie in overleg met de klant
  • Online, in de winkel, en bij de klant thuis of op kantoor
  • Flexibel en dynamisch concept dat snel kan inspelen op nieuwe trends
  • Platform voor beginnende en gerenommeerde kunstenaars om hun kunst in een nieuwe context aan de wereld te tonen
  • Door toenemende bekendheid in de kunstwereld, is er veel  potentie voor bijzondere vervolgcollecties en aanvullende producten.
  • Hoge kwaliteit maatkleding met aandacht voor de persoon in kwestie
  • Veel mogelijkheden om onze producten in verschillende contexten te tonen. Denk aan exposities, musea, shop in shop etc.

Verdienmodel

GMraven produceert pakken, shirts, Jassen en accessoires voor mannen. De kleding en prints worden na het persoonlijk opmeten en kiezen van het design, door kwaliteitsateliers vervaardigd. GMraven verkoopt haar kleding via online kanalen, concept stores en de eigen winkel van GMraven in Utrecht. Andere belangrijke kanalen zijn co-exposities van kunstenaars en verkoop via ambassadeurs van GMraven.

Tot nu toe bereikt

  • GMraven heeft inmiddels een flinke (terugkomende) klantenkring opgemeten en gestoken in GMraven maatkleding 
  • In het eerste jaar, 2015, zijn alle omzettargets gehaald
  • In juni 2015 hebben we onze eerste eigen winkel geopend in hartje Utrecht
  • Erkenning en support van een aantal fondsen en ministerie voor onze combinatie van ondernemerschap en cultuur
  • We hebben al diverse BN'ers mogen verwelkomen als ambassadeur van GMraven
  • De GMraven pakken zijn onderdeel geweest van een aantal kunstexposities. Zowel bij bedrijven als PGGM als exposities van kunstenaars zelf.
  • Veel nieuwe kunstenaars hebben zich bij GMraven aangesloten.

Benodigde investering en gebruik van het geld

We zijn opzoek naar een investering van 50.000  euro. Hiermee willen we in 2016 een tweede- en uitgebreidere collectie uitbrengen waarmee we de stap kunnen maken naar verkoop in verschillende externe winkels. Daarnaast willen we de productie naar Europa halen, om zowel de aandacht, de snelheid en de kwaliteit te waarborgen. 

Voor de investeerder

Wij zoeken liefhebbers van unieke pakken en kunst, met oog voor stijl en kwaliteit. Investeerders die net als GMraven overtuigd zijn van de kansen voor vernieuwende kwaliteits-retail.

Wat is onze tegenprestatie?

  • uitnodiging voor de jaarlijkse GMraven pak- en kunstexpositie
  • uitnodiging voor andere evenementen van GMraven
  • op termijn dividend- bepaald door jaarlijkse aandeelhoudersvergadering
  • waardestijging aandelen 
  • vanaf 260,-  krijg je als investeerder 10% korting op de aanschaf van een eerste pak
  • vanaf 1000,- krijg je een handkerchief met GMraven limited print & 10% korting op de aanschaf van een eerste pak
  • vanaf 2500,- krijg je een zeefdruk van een GMraven contracted artist in beperkte oplage, een handkerchief met GMraven limited print & 10% korting op de aanschaf van een eerste pak
  • vanaf 5000,- krijg je een gratis pak met bijbehorende fotoshoot!, een zeefdruk van een GMraven contracted artist in beperkte oplage, een handkerchief met GMraven limited print.

Update_thumb_schermafbeelding_2016-01-13_om_12.27.01
Guus van der Kemp
Founder & directeur GMraven

Guus is de founder, sturende factor achter GM. Met zijn energie en positieve attitude weet hij mensen te bewegen. Verantwoordelijk voor de productie, sales, en strategie van GMraven. Hij gelooft dat de kern van ondernemerschap gaat over het hebben van een team en netwerk met de juiste expertise. Guus heeft zijn HBO in Economics en heeft ervaring in sales & marketing, advisory en project management

Update_thumb_schermafbeelding_2016-01-13_om_12.50.42
Joke Hoogenboom
Fashion Designer

Joke is een gerenommeerd fashion designer en is al haar hele leven werkzaam in deze tak van sport. Als iemand iets weet van stoffen en de do’s en don'ts, dan is Joke het wel. Een enorm fijne, rustige en belangrijke factor binnen GMraven. Joke controleert de kwaliteit van de producties en adviseert en stuurt daar waar nodig op het gebied van productie en stijl.

Update_thumb_schermafbeelding_2016-01-13_om_12.53.26
Daniël Kruit
Sales Representative

Daniël is gedreven, klantgericht, en continu bezig het spotten van mogelijkheden om de kunst en de designs in te zetten en aan te passen naar de wensen van onze klanten.
Hij organiseert exposities, events, en brengt het merk online en in potentiële shops onder de aandacht.

Update_thumb_schermafbeelding_2016-01-13_om_12.55.10
Bart Robben
Adviseur & Ambassadeur

Bart Robben is een ondernemer in het medialand Hilversum. Met zijn ervaring en ondernemerschap, welke hij op heeft gedaan met zijn bedrijf Elastique, adviseert hij daar waar nodig.
Daarnaast ondersteunt hij GMraven vanaf het eerste uur door als ambassadeur op te treden. 

Het product

GMraven is een pakkenmerk dat zich onderscheid door intensief met kunstenaars van Nederlandse bodem samen te werken. Deze kunst wordt in de voeringen van de pakken en andere producten verwerkt.

Naast het stellen van hoge eisen op het gebied van productie, kwaliteit en originaliteit geeft GMraven Nederlandse kunstenaars een nieuw podium om hun kunst te tonen. Elk pak dat GMraven produceert wordt op deze manier uniek.

Na een succesvol eerste jaar (2015) waarin GMraven de targets heeft weten te behalen, een winkel heeft geopend in het centrum van Utrecht, enkele BN’ers heeft mogen kleden en aan vele andere evenementen heeft geparticipeerd, wordt het tijd voor uitbreiding van de producten en een verhoging van de omloopsnelheid.

Uniek

  • Design & collectie in samenwerking met beginnende en gevestigde kunstenaars
  • Flexibel en dynamisch concept dat snel kan inspelen op nieuwe trends
  • Online, in de winkel, en bij de klant thuis of op kantoor
  • Platform voor beginnende en gerenommeerde kunstenaars om hun kunst in een nieuwe context aan de wereld te tonen
  • Snelle, hoogwaardige (maat)productie in overleg met de klant
  • Door toenemende bekendheid in de kunstwereld, is er veel  potentie voor bijzondere vervolgcollecties en aanvullende producten.
  • GMraven zet zijn klanten (members) centraal en laat deze als daadwerkelijke modellen fungeren. Zo krijgen klanten een top foto voor hun socialmedia en GMraven een mooie wisselwerking tussen klant en merk.
  • GMraven gaat custom confectie pakken aanbieden zodat de klant een persoonlijker product kan aanschaffen
  • Bijzondere unieke voeringen van kunstenaars van Nederlandse bodem
  • Per kunstwerk maar een beperkt aantal pakken om uniekheid te bewaken
  • Hoogstaande stoffen die men niet snel elders in winkels tegenkomt

Verdienmodel

Momenteel worden de pakken verkocht via de online kanalen en de winkel in Utrecht. Tevens is er veel nieuwe aanwas van klanten wanneer we nieuwe edities van kunstenaars uitbrengen. Daarnaast verzorgt GMraven veel kleding voor bruiloften waarbij de bruidegom zijn pak volledig, inclusief voering, zelf kan samenstellen.

Schaalbaarheid

GMraven merkt dat er veel vraag is naar made to measure pakken. Hier wil GMraven graag op inspelen. Dit betekend dat wij naast onze maatpakken, pakken willen aanbieden in confectie maten waarbij de klant nog wel steeds zijn eigen stof, kunstwerk en andere persoonlijke details kan kiezen. Dit zal zorgen voor een verhoging van de omloopsnelheid van de verkopen gezien dit GMraven ook toelaat zijn producten in andere winkels aan te bieden.

Door ook in andere winkels te hangen zal de afzet toenemen en kan er worden gespeeld met het idee dat GMraven in een Groningse winkel alleen maar pakken heeft hangen met Groningse kunstenaars. Zo genereert GMraven ook lokaal veel buzz en behoudt het de originaliteit van de pakken.

GMraven zal voornamelijk winkels zoeken die werken met het shop-in- shop concept wat steeds meer en meer wordt aangeboden.

Huidige status

Op 1 januari 2015 heeft GMraven zijn deuren voor het publiek geopend. In dit jaar zijn de geplande targets gehaald en is het klantenbestand enorm gegroeid. Ook sluiten er steeds meer kunstenaars aan bij het concept.

Om de geplande schaalbaarheid te realiseren zijn daar producenten voor nodig die dit op een custom basis aan willen gaan. Hier zijn producenten in Europa voor gevonden.

Al met al staat alles in de startblokken om door te groeien en de schaalbaarheid te vergroten.

Verdere ontwikkelingen

Met enige regelmaat gaat GMraven special editions uitbrengen in samenwerking met de desbetreffende kunstenaars. Hier zullen er maar 20 stuks van verkrijgbaar zijn. Dit om nieuw publiek aan te trekken, de uniekheid van de pakken te onderstrepen en meer omzet te genereren.

Ook zal GMraven met de opgehaalde investering zijn productassortiment vergroten. Denk hierbij aan leren tassen met unieke voering en andere accessoires die passen binnen een pakkenmerk.

GMraven gaat in 2016 meedoen met de RijksAward welke wordt uitgereikt aan een bedrijf dat op een unieke manier kunst van het Rijksmuseum kan verwerken in alledaagse producten.

Doelgroep

De doelgroep van de onderneming zijn individualistische heren van jonge (>25) tot middelbare (<50) leeftijd die zich bezig houdt met kleding en uiterlijke verzorging en vrijwel dagelijks in pak lopen.
De kleding wordt niet alleen thuis, maar ook zakelijk of tijdens speciale gelegenheden gedragen. Deze mannen houden van goede kwaliteit en hechten waarde aan (persoonlijke) details.

Daarnaast wil GMraven ook bedrijven bereiken voor de aankleding van hun werknemers. Hier kan GMraven goed op inspelen door de logo's van het desbetreffende bedrijf te implementeren in het pak (voering).

Concurrentie

GMraven concurreert uiteindelijk met alle merken die pakken aanbieden. Echter probeert GMraven door zijn onderscheidende vermogen hier bovenuit te stijgen en tevens een nichemarkt te bedienen en te creëren.

Tevens zal GMraven niet als andere grote pakkenmerken veel eigen winkels krijgen maar meer focussen op de samenwerking met reeds bestaande winkels. Dit om de overhead kosten laag te houden.

Huidige klanten

De huidige klanten bestaan voornamelijk uit jonge beginnende young urban professionals die klaar zijn met de standaard pakken die je overal kan kopen. Ook heeft GMraven klanten uit de iets oudere garde die behoefte hebben naar een gepersonaliseerd product. Daarnaast zijn er nog de creatieven die vaak via de kunstenaars bij ons terecht komen. Er heerst in die zin een trend en behoefte onder mannen om zich goed te kleden en hierin te onderscheiden van de massa.

Feedback van klanten

GMraven heeft een mooie fanbase opgebouwd in 2015.

Afgezien van de vele bedank mailtjes krijgen wij ook feedback op ons socialmedia platform.

Voor feedback fans zie deze link

Nieuwe klanten

2015 was een top jaar waarin we een grote klantenbasis hebben opgericht. Echter moet dit nog velen malen groter worden.

Nieuwe klanten zullen met name voortkomen uit verkopen bij externe winkels en klanten die we voortbrengen bij de launch en promotie van de tweede collectie, exposities en andere evenementen. Mond op mond reclame blijft echter een belangrijke target voor GMraven.

Wij verwachten een klantengroei factor van minimaal 10. Voornamelijk doordat we custom confectie pakken gaan aanbieden waardoor we nog toegankelijker worden.

Verkoopverhaal

GMraven is er voor de individualistische man die graag zijn eigen identiteit bewaakt en niet mee wil met de massa

Gedaan tot nu toe

Afgelopen jaar dermate gegroeid dat uitbreiding noodzakelijk is om de groei door te zetten en de omloopsnelheid te vergroten door meer verkooppunten te realiseren en custom confectie aan te bieden.
Ook is er een winkel geopend hartje centrum van Utrecht en zijn er meerdere exposities en netwerkbijeenkomsten georganiseerd.
Hiernaast is er continu geïnvesteerd in kwaliteit, kennis, netwerk, afzet en andere commerciële activiteiten.

Marketing & sales kanalen

  • Eigen socialmedia GMraven, facebook, youtube en instagram
  • Meerdere blogs, bedoeling dit uit te breiden in 2016
  • Website, deze wordt in 2016 uitgebreid om de verkopen online te stimuleren
  • Retail, via de eigen winkel als de externe
  • Persoonlijk contact
  • Mond-op-mond reclame
  • Socialmedia van samenwerkingspartners
  • Beurzen
  • eigen evenementen en exposities

Marketing doel

  • Meer klandizie en buzz creëren rondom het merk.
  • Meer mensen naar de winkel
  • Meer naamsbekendheid kunstenaars
  • Meer winkels aantrekken en contracteren

Partnerships

  • GMraven heeft een partnership met Cultuur & Ondernemen vanuit het ministerie van financiën. Deze ondersteunen ondernemingen die ondernemen en cultuur verbinden
  • GMraven heeft een partnership met het kfHeinfonds te Utrecht. Het kfHeinfonds ondersteund bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen en zo de Nederlandse cultuur ondersteunen.


Omzet tot nu toe

GMraven heeft in 2015 een omzet gerealiseerd van 75.000,- euro

Verwachte omzet

Onze omzet targets in euro's is als volgt:

  • 2016   272.211,-
  • 2017   353.926,-
  • 2018   684.917,-

Aannames

De omzetverwachtingen voor de jaren 2016-2018 zijn gebaseerd op de volgende aannames:

  • Uitbreiding verkoopkanalen. Toename van externe retailers als afnemers in de Benelux.
  • Uitbreiding eigen verkopen door naast maatpakken ook confectie te verkopen in eigen winkel.

Tot nu toe geinvesteerd

Afgelopen jaren is er voor circa 50.000,- euro geïnvesteerd. Deze investeringen komen van de fondsen Cultuur & Ondernemen & het kfHeinfonds en een onderhandse lening die de heer van der Kemp privé heeft afgesloten.

Investeringsbehoefte

GMraven beoogd een bedrag van 50.000,- euro op te halen. Hiermee geeft het 20% van het bedrijf in aandelen uit.

Gebruik van de opgehaalde gelden

Gmraven zal met het opgehaalde bedrag in het volgende investeren:

  • Productie volledig naar Europa (producenten al gevonden)
  • Vergroten afzet markt door nieuwe manier van verkopen (Made to Measure, shop in shop, andere externe verkooppunten)
  • Realisatie nieuwe collectie (zowel maat als confectie)
  • Stukje budget voor marketing doeleinden (promo films, fotografie, kunstenaars)
  • Stukje budget voor transitie GMraven 2.0 (tekstueel, site, social media, etc.).

Rendement

GMraven verwacht de volgende rendementen aan de investeerders te kunnen aanbieden:

  • Dividend
  • Waardestijging van de aandelen
  • Bijbehorende kortingen, cadeaus, netwerk evenementen & exposities van GMraven

Risico's

  • Het niet kunnen bijhouden van de vraag wanneer de custom confectie wordt geïntroduceerd (vanuit management kant)
  • GMraven zal moeten blijven pushen voor aandacht van de klant door goed om te gaan met de verscheidene marketing kanalen. Erg belangrijk dat dit niet verslapt.

Al met al zijn de bepaalde doelen zeer haalbaar en realistisch. Tevens staat alles klaar om te implementeren. Wanneer de vraag de controle overstijgt betekend dit dat er iemand bij moet komen om dit in goede banen te leiden. Ook zullen er stagaires worden aangetrokken die zich puur en alleen gaan bezig houden met de marketingkanalen om ervoor te zorgen dat dit blijft voldoen aan de eisen die GMraven zichzelf stelt.