Idea-equity-label
Convertible
Investeren via een converteerbare lening geeft u het recht het geïnvesteerde bedrag op een later moment om te zetten naar certificaten van aandelen in dit bedrijf
Billboard_motoshare_header Play
Medium_thumb_motoshare_logo
MotoShare team 8
MotoShare Amsterdam, NL

Innovator in de motorbranche!

Vandaag is de laatste dag dat er geïnvesteerd kan worden. Doe mee met de succesvolle crowdfunding en word aandeelhouder van online platform MotoShare.

$253.568 gefinancierd
100%
$253.568 0
Benodigd Dagen over
8,00% 5 jaar
Rente Looptijd
Small_thumb_motoshare_logo Innovator in de motorbranche!
INNER CIRCLE
Het concept

Klik voor meer informatie over werking van de converteerbare lening [link].


Het concept

In Nederland zijn er 1,3 miljoen motorrijders, waarvan 55% geen eigen motor meer heeft. Motorbezitters rijden daarentegen gemiddeld maar 3.000 km per jaar. Het gevolg is dat ontelbare motoren de meeste dagen van het jaar staan te stoffen in de garage, terwijl meer dan de helft van de motorrijders niet over een motor beschikt. Dat moet slimmer kunnen!


MotoShare [link] is een online platform waar motorliefhebbers onderling motoren kunnen delen binnen een hechte community. Zo kun je via MotoShare voordelig en persoonlijk een grote variatie aan motoren huren, direct bij particuliere eigenaren. Voor eigenaren van een motor is verhuren veilig en all-risk verzekerd via de Masterpolis MotoShare van OHRA. Zij beslissen zelf wie hun motor mag huren en wanneer.


In deze video leggen we uit hoe huren via MotoShare werkt [link]


Op 23 mei 2016 zijn we gelanceerd in samenwerking met OHRA en de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Onze planning ziet er als volgt uit:

  • In 2016 hebben we de vraag gevalideerd en het concept getest onder de ‘early adopters’
  • In 2017 willen we alle motorrijders in Nederland bereiken
  • In 2018 beginnen we aan onze internationale expansie 

Succesvolle initiatieven in de deeleconomie zijn er tegenwoordig in overvloed: Airbnb (huizen), Snappcar (auto’s), Barqo (boten), Camptoo (caravans en campers), Mobypark (parkeerplaatsen) en Peerby (gebruiksartikelen). Wij brengen deze innovatie van slim consumeren naar de motorbranche! 

Unique Selling Points

Huren via MotoShare is op meerdere punten anders dan huren via de traditionele verhuurmarkt:
  • Veel voordeliger 
  • Het grootste en meest gevarieerde aanbod van Nederland
  • Mogelijkheid om bij jou in de buurt te huren
  • Erg makkelijk
  • Persoonlijk contact met andere liefhebbers

Kortom, veel leuker!

Verdienmodel

Motoreigenaren bepalen zelf de verhuurprijs van hun motor. Van de opbrengst gaat gemiddeld 70% naar de eigenaar, 15% naar OHRA en 15% naar MotoShare. In 2016 verdiende MotoShare gemiddeld € 11 per verhuurtransactie.  

Tot nu toe bereikt

Deze media hebben tijdens de crowdfunding over MotoShare gepubliceerd:

Sprout [link]Emerce [link]Duurzaam nieuws [link]P+ People Planet Profit [link]Baaz [link]ShareNL [link], Duurzaam bedrijfsleven [link]Motor.nl [link]Verkeer in beeld [link], DeMooiGestelKrant [link]. En we waren opnieuw in de uitzending op BNR nieuwsradio [link]


Benodigde investering en gebruik van het geld

In 2016 hebben we de vraag gevalideerd en het concept getest. In 2017 willen we alle motorrijders in Nederland bereiken. Om de marketingcampagne te financieren zijn we deze crowdfunding gestart.


Het doelbedrag is € 75.000 om bekendheid te genereren in Nederland. Ons streven is echter € 210.000. Daarmee kunnen wij echt alle motorrijders bereiken in Nederland & België* en het break-even punt bereiken. Het management team investeert in 2017 zelf ook weer mee door deels geen salaris uit te keren.


Met onderstaande bedragen kunnen we marketingcampagnes opzetten en daarmee het volgende realiseren:

  • € 75.000: Alle motorrijders in de Randstad bereiken
  • € 150.000: Alle motorrijders in Nederland bereiken
  • € 210.000: Alle motorrijders in Nederland bereiken en uitbreiden naar België* 
  • € 300.000: Bovenstaande milestones realiseren en het platform verder ontwikkelen 

*In België zullen we ons in eerste instantie richten op het Nederlands sprekende Vlaanderen. Deze uitbreiding kunnen we realiseren met de huidige MotoShare Masterpolis van OHRA en zonder teamuitbreiding.


Investeer in MotoShare met een aantrekkelijk rendement

Wanneer je investeert in MotoShare, dan verstrek je een converteerbare lening (8% rente, looptijd 5 jaar). Deze lening kun je later omzetten (converteren) naar aandelen. Totdat je de lening converteert naar aandelen, is het rendement ongeveer 23% per jaar: 8% rente + jaarlijks 15% korting op de bedrijfswaardering [link]. Na conversie ben je mede-eigenaar en ontvang je, afhankelijk van het succes van MotoShare, een zeer hoog rendement.


Wij zien de volgende scenario’s binnen 3-5 jaar:

  • A: We zijn actief in een groot deel van Europa (onze ambitie!): jouw rendement is zeer hoog, je bent de eerste investeerder in een succesvol technologie bedrijf. De hoogte van het rendement is afhankelijk van de waardegroei van MotoShare. 
  • B: We zijn succesvol in Nederland en Belgie: je rendement is hoog, we maken goede bruto marges en er is nog veel ruimte om te groeien binnen deze landen. De hoogte van het rendement is afhankelijk van de waardegroei van MotoShare. 
  • C: We zijn actief in heel Nederland: je rendement is 8% tot 23% per jaar. 


Klik hier voor meer informatie over de Return On Investment [link].


Als je ervoor kiest om je lening niet te converteren naar aandelen, dan worden je lening en opgebouwde rente afgelost. Je rendement is dan 8% per jaar.


Als dank voor jouw investering ontvang je leuke extraatjes:

  • Alle investeerders ontvangen 10% collectiviteitskorting op alle schadeverzekeringen van OHRA. Met uitzondering van de kortlopende reisverzekering en kortlopende annuleringsverzekering. Tevens is de korting niet te combineren met reeds bestaande collectiviteitskortingen, de collectiviteit met de hoogste percentage wordt toegepast.  
  • Investeerders die € 200 of meer investeren, ontvangen een jaarlidmaatschap van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging* (t.w.v. € 60). Heb jij geen motorrijbewijs? Dan mag je het lidmaatschap weggeven aan iemand anders.

* Actie geldt niet voor bestaande KNMV leden en voor motorrijders die in de afgelopen 2 jaar hebben deelgenomen aan een KNMV actie.  

Update_thumb_jos
Jos Huisman (30)
Oprichter en Chief Executive Officer

Gepassioneerd motorrijder en ervaren ondernemer. Jos heeft 5 jaar ervaring als business controller en new business developer binnen Philips. In 2016 is hij full time voor MotoShare gaan werken.

Update_thumb_thomas
Thomas Jacobs (30)
Oprichter en Chief Business Development Officer

Ervaren sales en business development professional. Thomas heeft 5 jaar ervaring in diverse functies binnen Philips. Thomas gaat per 1 januari 2017 full time voor MotoShare werken.

Start januari 2017
Chief Marketing Officer

Binnenkort verwelkomen we een nieuwe collega in het management team. Een marketing professional én fanatiek motorrijdster. Ze heeft ervaring met online en offline marketing, startups en de deeleconomie. Zij zal zich full time committeren aan MotoShare.

Update_thumb_daan
Daan van der Wal (21)
Community Manager

Daan studeert International Business & Innovation Studies en is een zeer gedreven jong talent. Hij heeft ervaring in sales en klantenservice bij diverse startups zoals HelloFresh, Helpling. In 2017 gaat hij 32 uur per week voor MotoShare werken.

Het IT Team
Back-end en front-end development

Tot het management team behoort een back-end developer met meer dan 12 jaar ervaring. Een echte motorfanaat die dagelijks rijdt. Hij werkt vanuit Nederland en wordt ondersteund door een team van front-end developers in Rusland. Hierdoor is onze web development capaciteit flexibel en zeer kostenefficiënt. In 2017 werkt onze back-end developer 20 uur per week aan MotoShare.

Juridische structuur

Klik hier om de juridische structuur van MotoShare te bekijken [link]. 

Personele ontwikkeling

Het management team is samengesteld uit 5 mensen met complementaire kennis en ervaring. Met dit team kunnen wij de doelstellingen in Nederland behalen zonder extra werknemers in vaste dienst te nemen. Wij beschikken over een sterke pool van freelancers die ons op oproepbasis ondersteunen. 


Wanneer we vanaf 2018 beginnen aan onze internationale expansie, dan zal er per land een Marketing Manager worden aangesteld en een werknemer voor customer support.   

Het product

MotoShare [link] is een online platform waar motorrijders onderling motoren kunnen delen binnen een hechte community. Zo kun je via MotoShare voordelig en persoonlijk een grote variatie aan motoren huren, direct bij particuliere eigenaren. Voor eigenaren van een motor is verhuren veilig en allrisk verzekerd. Zij beslissen zelf wie hun motor mogen huren en wanneer.


In deze korte video leggen we uit hoe het huren van een motor werkt.


Bij een verhuurtransactie gaan de eigenaar en huurder onderling een huurovereenkomst aan. Bij aanvang en beëindiging doorlopen ze beiden de huurovereenkomst en ondertekenen deze. MotoShare draagt zorg voor een veilige online marktplaats door in samenwerking met partners:

  • Betalingen te faciliteiten
  • Gebruikers te controleren op schade en fraudeverleden 
  • Pechhulpservices aan te bieden
  • All-risk motorverzekering aan te bieden

Het verhuren van privé motoren buiten MotoShare is niet verzekerd onder reguliere motorverzekeringen. Gebruikers kunnen daarom niet buiten het platform huren en verhuren zonder zelf substantiële risico’s te nemen.  

Uniek

Huren via MotoShare is op meerdere punten anders dan via de traditionele verhuurmarkt:

  • Veel voordeliger huren
  • Het grootste en meest gevarieerde aanbod van Nederland
  • Mogelijkheid om bij jou in de buurt te huren
  • Erg makkelijk digitaal
  • Persoonlijk contact met andere liefhebbers

Kortom, veel leuker!

Verdienmodel

Motoreigenaren bepalen zelf de verhuurprijs van de motor. Van de opbrengst gaat gemiddeld 70% naar de eigenaar, 15% naar OHRA en 15% naar MotoShare. OHRA stelt een vast bedrag vast op basis van de waarde van de motor, gemiddeld € 8 per motor per dag. In 2016 verdiende MotoShare gemiddeld € 11 per verhuurtransactie. We verwachten dat dit bedrag per transactie in de toekomst stijgt, o.a. door de transactiewaarde te verhogen door langere verhuurperioden te stimuleren en meer exclusieve motoren aan te trekken.

Schaalbaarheid

MotoShare is een online marktplaats waar eigenaren en huurders onderling huurovereenkomsten aangaan. Er is nauwelijks handmatig werk voor MotoShare. Daardoor is het platform enorm schaalbaar. De meeste tijd en investeringen gaan naar het aantrekken van nieuwe gebruikers en het optimaliseren van het platform. 


De techniek achter MotoShare

(Geschreven in het Engels door ons development team)

The MotoShare platform is designed to be fast for developing new features, but at the same time scalable to allow different developers and teams work on different parts of the application independently. To achieve this we use a "microservice" approach, where each part of our application (rentals, users, motorcycles) is designed to be independent from the others. As an orchestration we use one of most popular and safe frameworks - Laravel. Our front-end stack is based on Bootstrap, the most popular nowadays CSS skeleton.


To allow safe rental process we have to store lots of data about our customers. Their safety is our major priority. That's why we deliver our platform internally, so the development team is part of our company. We use Mysql to store all our data (of course with frequent backups to different locations) and Amazon S3 as an images storage, together with CloudFront for good loading speed.


We use lots of automation to deliver solid and good-quality product - all kind of automatic tests before any release, proper assets compression to speed up the website and Jenkins for safe merge and deployment processes. All our infrastructure is managed by the engineers together with the source code. This is how we can see all the changes any time and easily connect them to the related business or technical reason.


Every server which are running our platform is redundant in case of any failure; all of them are securely located in Amsterdam.

Huidige status

We zijn op 23 mei online gegaan om in 2016 de vraag te valideren en het concept te testen onder de ‘early adopters’. En we zien dat het werkt. Er is een exponentiële groei in het aantal verhuurdagen tussen eigenaren en huurders: in de tweede helft van motoseizoen 2016 is het aantal transacties verviervoudigd (4x) ten opzichte van de eerste helft. En binnen 5 maanden hebben meer dan 200 eigenaren hun motor aangeboden op MotoShare. Daarmee zijn we nu al het grootste motorverhuurbedrijf in Nederland! 

Verdere ontwikkelingen

Wij werken volgens de Lean Start-up Methode. We zijn live gegaan met een minimum viable product (MVP): een website met de minimaal benodigde functionaliteiten. Sinds de lancering ontwikkelen we website door op basis van feedback van eigenaren en huurders.


De komende maanden (t/m maart 2017) ligt de focus op:

  • Verbeteren van het dashboard voor eigenaren en huurders:
    • chatfunctie tussen eigenaar en huurder verbeteren
    • ratings en reviews verbeteren
    • mogelijkheid om huurverzoeken aan te passen
  • Het huurproces optimaliseren door huurders in staat te stellen meerdere huurverzoeken tegelijk te sturen  
  • Automatisering van de transacties zodat er geen handmatige tussenkomst door MotoShare nodig is
  • Meer fun brengen in het (ver)huur proces (om strategische redenen kunnen we niet meer details geven)  

Doelgroep

We richten ons op twee doelgroepen; huurders en eigenaren. Motorliefhebbers die zelf geen motor bezitten kunnen via de website een motor huren. Motoreigenaren kunnen via het platform geld verdienen aan hun motor die in veel gevallen weinig wordt gebruikt en motorrijden dus een dure hobby maakt. Daarnaast kunnen zij het platform gebruiken om zo nu en dan een ander type motor te proberen. 

Marktomvang

In Nederland zijn er 1,3 miljoen motorrijders: 585.000 met eigen motor (45%), 715.000 zonder motor (55%). Met een 13%* bereidwilligheid van motor eigenaren om hun motor te delen, zijn er in potentie 85.000 motoren in Nederland die particulier verhuurd kunnen worden.


In Europa zijn er in het totaal 19 miljoen geregistreerde motoren. Hiervan kunnen er 2,5 miljoen (13%*) potentieel gedeeld worden. Bekijk hier onze analyse van de marktomvang [link]


Potentieel aantal huurdagen per jaar:

  • Nederland 814.000 dagen
  • Europa 25.500.000 dagen

Marktomvang: 

  • Nederland € 8.800.000
  • Europa € 306.000.000

Deze potentie wordt onderschreven door significante zoekvolumes via Google naar het huren van een motor. In Nederland wordt 58.000 keer per jaar gericht gezocht op "motor huren". In Europa is dit zoekvolume 870.000 per jaar.


* De deeleconomie

Price Waterhouse Coopers voorspelt dat de deeleconomie jaarlijks 35% groeit. Een aanzienlijke groei vergeleken met 3% voor de rest van de economie. Zij voorspellen dat er in 2025 binnen de deeleconomie € 570 miljard wordt omgezet en dat de sector daarmee even groot is als de traditionele verhuurindustrie. De verwachting is dat transport de meest lucratieve sector wordt, die nu al goed is voor de helft van de omzet in de deeleconomie.


Een enquête van MOTORbeurs Utrecht toont aan dat motorrijders in Nederland positief zijn over het delen van hun motor. Deze onderzoeksresultaten worden onderschreven door een wereldwijd onderzoek van Nielsen. Zij stellen dat de bereidheid om motoren te delen 13% is. Dit percentage ligt net iets onder de bereidwilligheid om auto’s (22%) en huizen (15%) te delen.

Concurrentie

Van de traditionele verhuurmarkt:

De motorverhuurbranche bestaat voornamelijk uit kleine regionale partijen. Er zijn 2 bedrijven die in meerdere provincies actief zijn. Het aanbod van motoren is echter beperkt en bestaat voornamelijk uit standaard modellen.


Van internationale motor deelplatformen:

Er zijn 2 concurrenten: Phuel (Verenigd Koninkrijk) en Riders Share (Verenigde Staten). Dit laat zien dat er interesse is voor het delen van motoren. MotoShare heeft op dit moment nog een first mover advantage met 9-12 maanden voorsprong.  

Huidige klanten

Er zijn 1.000 huurders op ons platform actief en 203 eigenaren hebben hun motor geregistreerd. 

Feedback van klanten

We krijgen geweldige feedback! MotoShare wordt beoordeeld met 4,5 van de 5 sterren. Bekijk hier video’s met eigenaren en huurders die vertellen over hun ervaring met MotoShare [link].


Jeron Ponstijn (eigenaar Kawasaki Vulcan Classic):

“Duidelijke website en goede ondersteuning bij verhuur.”


Mick Pas (eigenaar BMW R1150R):

"Omdat ik zelf mocht bepalen wie mijn motor huurt en de boel goed verzekerd was heb ik met een gerust hart de sleutels overhandigd."


Wim Bruning (eigenaar BMW 1100GS):

"Fantastisch platform waardoor er meer mensen van het motorrijden op mijn BMW GS kunnen genieten."


Martina van Eekeren (huurder):

“Het is erg makkelijk om een motor te huren. Een stuk gemakkelijker dan huren via een verhuurbedrijf, want die zijn vaak dicht op zondag, ver weg en je hebt een hoog eigen risico/borg.”


Tiede van Kalsbeek (huurder):

“Het contact met MotoShare was ook prima! Daan is zeer goed bereikbaar voor als je ergens vragen over hebt. Geweldig initiatief!”


Jeroen Cevaal (huurder):

"Van het maken van een account tot het daadwerkelijk huren verliep heel soepel."

Nieuwe klanten

Vooralsnog richt MotoShare zich op verhuur tussen particuliere eigenaren en huurders. We zien echter ook kansen voor cross selling, verhuur van motoren via zakelijke eigenaren en om samen te werken met de motormerken. Binnenkort starten we een pilot met één van de motormerken. 

Verkoopverhaal

Voor huurders:

  • Veel voordeliger huren
  • Het grootste en meest gevarieerde aanbod van Nederland
  • Mogelijkheid om bij jou in de buurt te huren
  • Erg makkelijk 
  • Persoonlijk contact met andere liefhebbers 

Voor eigenaren:

  • Met verhuren dek je een deel van de jaarlijkse kosten 
  • Verhuren via MotoShare is veilig:
    • De motor is all-risk verzekerd via de MotoShare Masterpolis
    • Alle huurders worden door OHRA op schade en fraudeverleden gecheckt
    • Huurders en eigenaars beoordelen elkaar, dus wangedrag wordt direct afgestraft door de community
  • Jij bepaalt wie jouw motor mag huren en wanneer

Gedaan tot nu toe

In 2016 hebben we alle online kanalen getest en hebben we op diverse motorbeurzen gestaan. Hierdoor hebben we inzicht in de acquisitiekosten per kanaal en hebben we geleerd hoe we deze kosten kunnen verlagen. Op basis van deze inzichten hebben we het marketingplan opgesteld. Dit marketingplan vind je in ons Investment plan [link].

Marketing & sales kanalen

Motorrijders vormen een hechte community waardoor het relatief makkelijk is om onze doelgroep te bereiken. We zien op dit moment een grote uitdaging aan de aanbodkant. Hier ligt de komende maanden de focus op.


Acquisitie van motoren en huurders doen we via diverse kanalen waarvan de belangrijkste:

  • Online
  • Op motorbeurzen
  • Via partners

Marketing doel

Hoe we de marketing en sales kanalen precies inzetten lees je ook in detail in ons Investment plan [link].

Partnerships

Met onze partners hebben we het mogelijk gemaakt om motoren te delen een makkelijke en veilige manier gecreëerd:  

  • Huurders zijn all-risk verzekerd door OHRA via de Masterpolis MotoShare
  • De KNMV is met 56.000 leden de grootste belangenbehartiger van motorrijdend Nederland
  • De ANWB verleent pechhulp tijdens de huurperiode
  • Motorfans is onze mediapartner

Het verhuren van privé motoren buiten MotoShare is niet verzekerd onder reguliere motorverzekeringen. Gebruikers kunnen daarom niet buiten het platform huren en verhuren zonder zelf substantiële risico’s te nemen. 

Omzet tot nu toe

Met een minimale investering in marketing hebben we binnen 5 maanden 73 transacties gerealiseerd. De waarde van de transacties is totaal € 5.110 en de omzet voor MotoShare € 529.


In 2016 waren de eenmalige acquisitiekosten € 28 per motor en € 7 per huurder. Op basis van deze acquisitiekosten kunnen we met een investering van € 210.000 in marketing, 3.250 motoren en 14.000 huurders aantrekken. 

Verwachte omzet

Door de schaalbaarheid van het platform verwachten we een exponentiële groei wanneer MotoShare uitbreidt in Europa.


We verwachten de volgende huuropbrengsten te realiseren in Europa:

  • 2017 € 245.000
  • 2018 € 1.422.000
  • 2019 € 3.921.000
  • 2020 € 9.689.000
  • 2021 € 24.855.000  

Op basis van onze marge verwachten we de volgende omzet te realiseren voor MotoShare:

  • 2017 € 27.000
  • 2018 € 191.000
  • 2019 € 588.000
  • 2020 € 1.502.000
  • 2021 € 3.977.000


Aannames

Om tot de omzetprognoses te komen hebben we de aanname gedaan dat de acquisitiekosten voor motoren (€ 28) en huurders (€ 7) gelijk blijven aan afgelopen jaar. Met het aannemen van de ervaren Chief Marketing Officer verwachten we dat de acquisitiekosten in 2017 kunnen dalen. 

Tot nu toe geinvesteerd

Tot nu toe heeft het management team € 40.000 geïnvesteerd in MotoShare in 2015-2016. In 2017 investeren we zelf ook weer mee door deels geen salaris uit te keren. 

Investeringsbehoefte

Het doelbedrag is € 75.000. Hiermee kunnen we bekendheid genereren in Nederland. Ons streven is echter € 210.000. Hiermee kunnen wij alle motorrijders bereiken in Nederland & België en het break-even punt bereiken. 


Mochten we met de crowdfunding ons streefbedrag niet halen, dan wordt het verschil mogelijk gefinancierd door informal investors. Momenteel zijn we in gesprek met 3 geïnteresseerde investeerders.   

Gebruik van de opgehaalde gelden

Het geld gebruiken we voornamelijk voor marketing. Met onderstaande bedragen kunnen we realiseren:

  • € 75.000: Alle motorrijders in de Randstad bereiken
  • € 150.000: Alle motorrijders in Nederland bereiken
  • € 210.000: Alle motorrijders in Nederland bereiken en uitbreiden naar België 
  • € 300.000: Bovenstaande milestones realiseren en het platform verder ontwikkelen 

Rendement

Wij zien de volgende exit scenario’s voor de crowdfunders die de lening converteren naar aandelen:

  • MotoShare verovert de wereld. De crowdfunders zullen dan op een gegeven moment tegen een mooi rendement worden uitgekocht.
  • Verkoop van MotoShare aan een autodeelplatform. Wanneer deze deelplatforms zijn uitgegroeid zullen zij mogelijk willen verbreden.
  • Verkoop van MotoShare aan een Europees motorverhuurbedrijf of verkoop naar een motormerk. 

Risico's

Bedrijfsspecifieke risico's:

  • Door het netwerkeffect is de sector een winner takes it all markt. De mogelijkheid bestaat dat Phuel eerder Europa in gaat dan MotoShare. Wij schatten dit risico medium in. De website is nog niet live in het Verenigd Koninkrijk en wij hebben een voorsprong van 9-12 maanden. De kans dat Riders Share spoedig naar Europa komt schatten we laag in gezien zij opereren in de Verenigde Staten.
  • Andere deelplatformen (Snappcar, Drivy) treden toe tot de motormarkt. Het risico achten we laag omdat je te maken krijgt met een ander verzekeringsproduct, een andere doelgroep en marketingstrategie. Dit scenario biedt echter ook kansen. Een overname is potentieel een exit mogelijkheid.
  • Als er veel schade wordt gereden of motoren worden gestolen kan dit negatieve publiciteit opleveren en mogelijk de groei van het platform tegenwerken. Dit risico schatten we laag in. In de 73 gerealiseerde verhuurdagen is er in één geval sprake geweest van minimale schade. Dit heeft OHRA afgehandeld. Het incident was voor de verhuurder géén reden om zijn motor van het platform te halen.
  • Acquisitiekosten van motoren en huurders wegen niet op tegen de opbrengsten van de verhuurtransacties. Dit risico schatten we in als medium en heeft focus in de strategie.

Algemene risico's van investeren in converteerbare leningen:

  • Uitlener stemt ermee in dat zijn vorderingen uit hoofde van de converteerbare leningsovereenkomst zoals deze wordt aangeboden op Symbid op lener een lagere rang inneemt dan alle andere, niet achtergestelde, vorderingen op lener als bedoeld in artikel 3:277 lid 2 BW.

  • Uitlener verstrekt een achtergestelde converteerbare lening om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Uitlener zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf. 

  • Lees hier aandachtig de risico's over investeren in aandelen en leningen van de op Symbid aangeboden bedrijven. Verkrijg tevens inzicht in de default rapportage van Symbid alvorens te investeren.