Idea-equity-label
Convertible
Investeren via een converteerbare lening geeft u het recht het geïnvesteerde bedrag op een later moment om te zetten naar certificaten van aandelen in dit bedrijf
Billboard_18893257_1847171982277147_3615681168351551036_n Play
Medium_thumb_nieuw_logo
NXT MOTORS B.V. team 7
NXT MOTORS B.V. Enkhuizen, NL

NXT Motors E-Motorcycle

NXT Motors is terug op Symbid! Op vooruitstrevende wijze gaan de elektrische motorfietsen in productie! Wordt u onderdeel van het bedrijf dat grote stappen zet?

$74.239 gefinancierd
62%
$119.318 11
Benodigd Dagen over
6,50%
Rente
Het concept

For English summary, please check "Bijlagen".



Samenvatting uitgifte

  • Uitgevende partij: NXT Motors B.V. 
  • Soort uitgifte: Achtergestelde converteerbare lening 
  • Omvang uitgifte: €100.000
  • Minimale nominale waarde per participatie: €20
  • Doel Uitgifte: Werkkapitaal voor verdere ontwikkeling 
  • Risicoprofiel: Zeer hoog (klik hier voor een toelichting over de Symbid risicoprofielen)
  • Rente: 6,50% (enkelvoudig)
  • Zekerheidstelling: Nee
  • Aflossing: Na 5 jaar met mogelijkheid tot verlenging van telkens 2 jaar      
  • Vervroegde aflossing mogelijkheid: Ja
  • Vergoeding bij vervroegde aflossing: 10% vergoeding voor de investeerder over het vervroegd af te lossen bedrag      
  • Conversie: onder bepaalde voorwaarden conversie naar aandelen in het kapitaal van NXT Motors B.V. 
  • Symbid kosten uitgevende instelling: 7% success fee
  • Symbid kosten investeerder: 1% administratiekosten

Samenvatting activiteiten uitgevende partij

Na een succesvolle crowdfunding campagne in 2016 is NXT Motors terug op Symbid!


Om het geheugen op te frissen: NXT Motors bouwt revolutionaire elektrische motorfietsen en zit momenteel in een vergevorderde ontwikkelingsfase van de NXT One. Met het geld opgehaald in de crowdfunding campagne van 2016 hebben we veel meer mijlpalen kunnen bereiken dan aanvankelijk gepland. 

NXT Motors beschikt nu zelfs over een functionerend prototype!

Naast een prototype van NXT's eerste productiemotorfiets heeft NXT Motors ook een vooruitstrevende productiemethode gevonden.

Dankzij "injection molding" zijn er voor de productie van de NXT motorfietsen nauwelijks nog handjes nodig. De motorfiets wordt in twee delen gegoten, waarna enkel de voor-en achterwielophanging nog bevestigd dient te worden. 

Deze vooruitstrevende configuratie zal wereldwijd veel aandacht genereren en NXT Motors op de kaart zetten als vooruitstrevende en innovatieve motorfietsfabrikant.

Unique Selling Points

De motorfiets:

  • Performance; door de krachtige batterij en de vloeistof gekoelde motor levert de aandrijflijn meer dan 2 keer zo veel kracht als motorfietsen uit hetzelfde prijssegment
  • Afwerking; de motorfiets wordt gemaakt van aluminium. Hierdoor voelt de motor veel meer solide aan dan andere motoren, die grotendeels met kunststof worden afgewerkt
  • Prijs; in het prijssegment onder de € 18.000 vinden we naast de NXT One geen andere elektrisch aangedreven motorfietsen die zó veel performance bieden en zó goed zijn afgewerkt
  • Features: Adaptieve LED verlichting, verlicht de bochten en vergroot de veiligheid

Ten opzichte van conventionele motorfietsen met verbrandingsmotor zijn er de volgende Unique Buying Reasons:

  • Nooit meer tanken
  • Guilt free performance
  • Thuis en op het werk opladen
  • Geen geluid en vibraties
  • Geen versnellingsbak, niet meer schakelen
  • Vrijwel onderhoudsvrij dus geen bezoekjes aan de werkplaats meer

De productiemethode:

Onze motorfietsen worden opgebouwd middels het “monocoque” principe. 2 Gegoten aluminium delen vormen de gehele buitenkant van de motorfiets en geven de motorfiets tevens de gewenste structurele integriteit.


Wat zijn de voordelen?

  • De assemblage wordt ingrijpend vereenvoudigd en daarmee

    • sneller

    • goedkoper

    • kleiner op het gebied van infrastructuur/hoeveelheid assemblagestations

  • Reductie van personeelsbehoefte

    • tevens zal door de eenvoud van de assemblage het benodigde personeel minder scholing hebben genoten en daardoor goedkoper zijn

  • Reductie van onderdelen behoefte

    • De twee gegoten delen van de monocoque body zijn al “uit-gedesigned”, hierdoor wordt er niet meer geïnvesteerd in tal van kleine afwerkingscomponenten, dit drukt de kostprijs

  • De betrouwbaarheid wordt vergroot

    • Alle componenten zitten water- en stofdicht opgesloten in de monocoque body, hierdoor hebben de elementen geen invloed op deze componenten

    • Door de stevige aluminium body is de motorfiets zeer robuust. Er zit géén “soft tissue” aan de buitenkant van de motorfiets. Dit maakt de motorfiets ook zeer geschikt voor overheden (denk aan defensie)

    • Door de solide bouw is de levensduur langer dan een conventionele motorfiets, hetgeen resulteert in een lagere afschrijving en dus een lagere prijs per kilometer. Dit maakt de motorfiets een goede investering en interessant voor zowel consumenten als bedrijven en leasemaatschappijen

Verdienmodel

Directe verkoop van motorfietsen aan consumenten en bedrijven zonder tussenkomst van externe partijen. Op twee locaties in Nederland, één in de randstad en één in het zuiden, staan de NXT motorfietsen in de showroom. Daarnaast zetten we in op een online verkoopkanaal en wordt er een mobiele showroom ingericht.


Daarnaast richt NXT Motors zich op overheidsorganisaties. Een eerste oriënterend gesprek met Rijkswaterstaat resulteert al in een mogelijke pilot met NXT Motors' elektrische motorfietsen voor Rijkswaterstaat.

Tot nu toe bereikt

  • Succesvolle crowdfundingcampagne in 2016 (€100.000)
  • MIT subsidie voor haalbaarheidsonderzoek
  • WBSO subsidie

Na deze campagne hebben we een aantal grote stappen kunnen zetten en hebben we veel meer mijlpalen bereikt dan aanvankelijk gepland. Door efficiënt te werken hebben we zelfs de volgende milestones weten te behalen:

  • Ontwikkeling van een eigen batterij, de NXT Powerpack, deze wordt in de aankomende fase i.s.m. Cleantron gecertificeerd en gereed gemaakt voor serieproductie
  • Ontwikkeling van een eigen elektromotor
  • Het bouwen van een geheel functionerend prototype

Door efficiënt en weloverwogen te spenderen weten we met een relatief klein budget toch erg grote stappen te zetten. Deze lijn zullen we tot aan de marktintroductie door trekken. Hierna wordt winstgevendheid de hoogste prioriteit!

Benodigde investering en gebruik van het geld

We zijn in deze fase op zoek naar een investering van €100.000 zodat we de volgende stap kunnen zetten richting de eerste verkopen. Met deze investering zullen we de volgende mijlpalen bereiken: 

  • Certificering batterij (co-development met Cleantron)
  • Afronding laatste design update waardoor de motorfiets in serie geproduceerd kan worden

NXT Motors haalt daarnaast nog eens €100.000 op aan subsidie zodat de belangrijkste mijlpaal gehaald kan worden: productie van de eerste motorfietsen NXT One! Dit betekent dus dat na deze investering de eerste NXT One's verkocht kunnen gaan worden. 

Update_thumb_nxt_harm
Harm
Oprichter & Algemeen directeur

Harm is de oprichter van NXT Motors en is zeer gemotiveerd de motorfietsen van NXT op de weg te krijgen. Mede dankzij zijn defensie achtergrond heeft Harm een uiterst pragmatische en doelgerichte no-nonsense manier van werken. Binnen NXT Motors is Harm verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling. Hier komt straks de aansturing van de productie-afdeling bij.

Update_thumb_nxt_david
David
Mede-oprichter & Head of marketing

David is als mede-oprichter voornamelijk verantwoordelijk voor de marketing. Hij levert daarnaast ook de nodige input tijdens technische besluitvorming. David is een ervaren marketingmanager en heeft leiding gegeven aan afdelingen binnen grote multinationals. Ook David is zeer vastberaden in het op de weg krijgen van de NXT Motorfietsen.

Update_thumb_nxt_roel
Roel
Mede-oprichter & Head of sales

Roel is als mede-oprichter verantwoordelijk voor de verkoop van NXT Motors producten. Roel is een zeer ervaren sales man met een glansrijke carriére en respectabele internationale posities bij grote multinationals als KPN en Philips. Deze ervaring in combinatie met zijn enthousiaste can-do mentaliteit is een waardevolle toevoeging aan het NXT Motors team.

Update_thumb_naamloze_tekening__11_
Fabian & Jeroen
Designers

Fabian en Jeroen zijn de designers van NXT Motors. Deze getalenteerde designers wonnen in 2016 de Europese Toyota design award en zijn verantwoordelijk voor het design van de NXT One. Fabian en Jeroen zullen ook het design van het toekomstige product portfolio op zich gaan nemen.

Theo Timmermans
Projectmanager constructiemallen

Voor de aanbesteding van de productiemallen is Theo aan boord gekomen. Theo is als chemicus betrokken geweest bij de ontwikkeling van de SMART auto en heeft nog meer high-profile automotive innovaties op zijn c.v. staan, o.a. voor PORSCHE en AUDI.

Juridische structuur

NXT Motors B.V. is een Besloten vennootschap waarbij alle aandelen in handen zijn van de oprichters, behalve de 6,7% aandelen die de Symbid investeringscoöperatie in zijn bezit heeft sinds 2016. 

Personele ontwikkeling

NXT Motors B.V. is opgericht door Harm Besseling, David Backx en Roel de Geus. In 2016 zijn daar de designers Jeroen Claus en Fabian Breës aan toegevoegd. We zijn verheugd komend jaar de eerste collega's voor op de productie-afdeling te verwelkomen.

Het product

NXT Motors springt in een gat in de motorfietsmarkt. Er zijn nog geen aantrekkelijke elektrisch aangedreven motorfietsen die de prestaties van de fossiele concurrenten evenaren of voorbijstreven en daarnaast ook nog eens marktconform of gunstig geprijsd zijn. Het aanbod dat vandaag beschikbaar is tikt vaak maar één van deze drie boxen aan, NXT Motors pakt ze alle drie met de NXT One.


De motorfietsen van NXT Motors worden op vooruitstrevende wijze geproduceerd. Het klassieke frame wordt verruild voor een gegoten monocoque constructie. 

Hierdoor worden veel onnodige onderdelen bespaard hetgeen bijdraagt aan het duurzame karakter.

Om de prestaties te leveren die van een motorfiets verwacht worden gebruiken we een vloeistof gekoelde motor. Deze vloeistofkoeling is nodig omdat onze batterij ruim 2 keer zoveel power levert als de concurrent in hetzelfde prijssegment. Meer batterijkracht betekent meer kracht op het achterwiel, waardoor de NXT One met ruime voorsprong de meest krachtige elektrische motorfiets onder de € 30.000 is. 

Met een vanafprijs van € 17.995 is de NXT One ook met ruime voorsprong de motorfiets met de beste prijs-prestaties verhouding.

Uniek

  • Performance; door de krachtige batterij en de vloeistof gekoelde motor levert de aandrijflijn meer dan 2 keer zo veel kracht als motorfietsen uit hetzelfde prijssegment
  • Afwerking; er wordt gebruik gemaakt van de hoogwaardige materialen staal en aluminium. Hierdoor voelt de motor veel meer solide aan dan andere motoren, die grotendeels met kunststof worden afgewerkt
  • Prijs; in het prijssegment onder de € 18.000 vinden we naast de NXT One geen andere elektrisch aangedreven motorfietsen die zó veel performance bieden en zó goed zijn afgewerkt

  • Features: Adaptieve LED verlichting verlicht de bochten en vergroot de veiligheid

Ten opzichte van conventionele motorfietsen met verbrandingsmotor zijn er de volgende Unique Buying Reasons:

  • Nooit meer tanken
  • Guilt free performance
  • Thuis en op het werk opladen
  • Geen geluid en vibraties
  • Geen versnellingsbak, niet meer schakelen
  • Vrijwel onderhoudsvrij dus geen bezoekjes aan de werkplaats meer

Verdienmodel

NXT Motors zal in de Benelux zelf direct aan klanten verkopen, zowel aan particuliere als zakelijke klanten. Er zullen in beginsel minimaal 2 verkooppunten zijn in Nederland waar de motorfiets fysiek bekeken kan worden. Ons saleskanaal is voornamelijk een combinatie van online en traditioneel, waarbij de klant de motorfiets gezien kan hebben op een beurs, evenement of in de showroom, waarna de transactie ook online kan worden afgerond.


Buiten de Benelux zullen we per land gaan werken met lokale vertegenwoordigers. 

Vanuit Engeland dienen de eerste dealers zich al aan om NXT Motors producten te verkopen. De komende weken zal dit meer concreet worden gemaakt met Letters of Intent.


Schaalbaarheid

Het productievolume is eenvoudig aan te passen aan de vraag uit de markt. 


NXT Motors investeert in productiemallen waardoor zowel kleine als zeer grote productie-aantallen gehaald kunnen worden.

Als de vraag naar NXT motorfietsen sterk groeit is de supplychain daar gemakkelijk op af te stemmen.

Huidige status

We beschikken over een rijdend prototype!

Verdere ontwikkelingen

  • Batterijcertificering
  • Gereed maken van de productiemallen
  • Typegoedkeuring
  • marktintroductie

Doelgroep

De doelgroepen voor NXT zijn:

  • Motorrijders in het algemeen
  • Early adopters van nieuwe technologie
  • Het naked/sportsegment 
  • De woon-werk motorrijder
  • De hobby motorrijder

Daarnaast voorzien wij kansen om overheidsinstanties te voorzien van elektrische motorfietsen. Rijkswaterstaat heeft alvast aangegeven open te staan voor een pilot!

Ook voor defensie lijkt ons product zeer geschikt. De tactische voordelen van een elektrische motorfiets t.o.v. de varianten die nu in gebruikt zijn zijn legio. Een opsomming:


  • Het warmteprofiel is nihil. In oorlogsvoering wordt 's nachts gebruik gemaakt van warmtebeeldcamera's voor de waarneming. Hierdoor valt de elektrische motorfiets veel minder op

  • Geen geluid

  • Weerbestendig dankzij waterdichte constructie

Er moet echter niet enkel gekeken worden naar bestaande doelgroepen en segmenten maar ook naar toekomstige. Een elektrisch aangedreven motorfiets en dan met name de NXT Motors propositie heeft de potentie een nieuwe markt te creëren en mensen die aanvankelijk geen motorrijder waren toch tot de doelgroep te rekenen omdat ze early adopters of pro-elektrisch zijn.

Voor iemand die graag eenvoudig door de spits wil bewegen en daarnaast wil profiteren van de zeer geringe kosten per kilometer zal NXT Motors zeer interessant zijn, helemaal wanneer deze kan worden opgeladen op het werk.

Marktomvang

De Europese motorfietsmarkt is erg groot. Vooral in landen als Italië (300.000 +) en Frankrijk (150.000 +) worden jaarlijks veel nieuwe motorfietsen verkocht. 

Onze eerste focus ligt op de Europese motorfietsmarkt, welke in nieuw-verkopen zo'n 12 miljard euro groot is.

De Benelux markt, waar we gaan lanceren is zo'n 30.000 motoren per jaar groot. Hiervan is zo'n 50% interessant voor NXT Motors met de NXT One. Uiteindelijk zullen we door uitbreiding van het productportfolio een zo groot mogelijk gedeelte van deze markt kunnen bedienen.


Concurrentie

De motorfietsindustrie is zeer conservatief. De grote merken zijn nog volop bezig met het doorontwikkelen van de traditionele verbrandingsmotor en de focus lijkt nu te liggen op gewichtsreductie en motoren met geforceerde inductie.


De afgelopen jaren zijn er enkele studiemodellen met elektrische aandrijving voorbij gekomen (Project Livewire van Harley Davidson bijvoorbeeld) maar deze projecten halen tot nu toe nooit de productiefase.


Wel zijn er een aantal nieuwe merken op de markt gekomen die elektrische motorfietsen aanbieden. Deze motorfietsen zijn vaak een stuk duurder dan de concurrent met verbrandingsmotor en laten daarnaast ook nog eens veel punten liggen op het gebied van prestaties, kwaliteit en uiterlijk. 

Huidig aanbod elektrisch:


  • Zero, zelfde prijssegment, veel minder motor. Matige schokdempers en remmen, luchtgekoelde motor. 

  • Energica, mooie motorfietsen met goede prestaties maar met een prijskaartje van boven de € 30.000 niet toegankelijk

Daarnaast zijn er nog enkele merken actief in het low-powered/scooter segment. Deze staan qua product zo ver van ons af dat we hier geen concurrent in zien.


Omdat de aanschaf van een motorfiets in veel gevallen een emotionele aankoop is, zijn zaken als prestaties, uiterlijk, afwerking en aanschafprijs doorslaggevend. 

NXT Motors is het eerste merk dat met de NXT One al deze boxjes aanvinkt en heeft daarmee duidelijk bestaansrecht in de hedendaagse en toekomstige motorfietsmarkt.


Huidige klanten

Ondanks het feit dat NXT Motors nog geen commerciële activiteiten heeft ontplooit, weten de kopers ons toch al te vinden. Omdat we nog in de ontwikkelfase zitten kunnen we nog geen orders aannemen en is er van huidige klanten nog geen sprake.

Feedback van klanten

De feedback van potentiële klanten is uitermate positief. Er zijn diverse artikelen over de totstandkoming van de NXT One geplaatst op design specifieke media als Behance, waarop honderden positieve reacties volgden.


Enkele quotes:

  • Josef Böhm 3 maanden geleden: Cool stuff, love the simplicity.
  • Svyatoslav Konahovski 3 maanden geleden, Nice strong project,guys!
  • WS Retouching 4 maanden geleden, Congratulations guys! This is a hell of a Project! I just loved the motorcycle design, the colors match perfectly. the way you showed the steps also make it look even better hahaha! I wish i could ride this! Keep Up the good work!
  • Paco Salinero 4 maanden geleden, fantástico trabajo!!!
  • Nagabhushan Hegde 10 maanden geleden, This is really good, I want to ride one!
  • Wesley Lewis 10 maanden geleden, When can I buy it ? haha take my money! , so sick man!

Er komen veel vragen binnen van geïnteresseerde consumenten waar en wanneer de NXT motorfietsen te koop zijn. Er bestaat veel interesse in landen als de Verenigde Staten, Engeland en zelfs Rusland!

Nieuwe klanten

  • In 2018 willen we 134 klanten blij maken met een NXT motorfiets
  • In 2019 zijn dat er 324
  • In 2020 zijn dat er 732
  • In 2021 verkopen we ruim 1180 motoren

Verkoopverhaal

Ben je als motorrijder op zoek naar een elektrische motorfiets en wil je geen concessies doen op het gebied van prestaties, kwaliteit en looks? Wil je daarbij niet meer betalen dan je zou doen voor een conventionele motorfiets met verbrandingsmotor? Dan is er eigenlijk maar één optie, de NXT One.


De motorfietsen van NXT One zorgen ervoor dat je onafhankelijk wordt van tankstations en werkplaatsen. Gewoon thuis of op het werk opladen en that's it!

Gedaan tot nu toe

Er is tot nu toe nog weinig gedaan aan marketing en sales, omdat de ontwikkeling prioriteit heeft. 


Op marketinggebied hebben we wel alvast een netwerk opgebouwd met belangrijke grote namen in de internationale motorfietsbranche. We zijn in Italië geweest waar we hebben gesproken met de mensen van Motociclismo, een grote uitgever. Zij nemen graag een testmotor in ontvangst om over te kunnen schrijven.

In Nederland zijn we in gesprek met de organisatie van de Motorbeurs over deelname aan de aankomende motorbeurs en aan een nieuw motorfietsevenement dat gehouden wordt aan tegen het einde van de zomer.


Op salesgebied hebben we een pre-order mogelijkheid op de website geplaatst zonder hier verder veel marketing effort in te stoppen, ontwikkeling had immers een hogere prioriteit. Desondanks zijn er toch een tiental voorinschrijvingen binnen gekomen.

Marketing & sales kanalen

NXT Motors bereikt de doelgroep zowel online als offline. Online zal worden ingezet op Youtube, waarbij de motor regelmatig zal terugkomen in tests en reviews. Het grote Italiaanse Motociclismo staat al te trappelen om de motor te testen.

NXT Motors beschikt zelf over professionele opname apparatuur en we zullen daardoor regelmatig mooie promo's maken.

Ook zullen we inzetten op social media, voornamelijk Facebook en Instagram.

Offline zullen we gebruik maken van een meer traditioneel marketingplan. Aanwezigheid op de motorbeurs en andere evenementen zijn een must om een motormerk op te bouwen. 

In samenwerking met Movicon wordt er een mobiele showroom ingericht waarmee motorrijder hotspots wordt aangedaan. Uit data blijkt dat dit zeer effectief is. Harley Davidson, Tesla, ECCO's, allemaal voorbeelden van merken die hun salesvolume zagen stijgen dankzij de mobiele showroom.

In Nederland zullen er ook enkele fysieke showrooms zijn waar de motorfietsen van NXT Motors staan. In het eerste jaar zijn er alvast twee locaties, één in de randstad, de ander in het zuiden van het land. Hier worden de motorfietsen op conventionele wijze verkocht.

Marketing doel

De marketingkanalen worden ingezet zodat potentiële klanten vooraf al de nodige informatie kunnen vinden over het product. Denk hierbij aan testverslagen op Youtube, foto's op Instagram etc. 

Daarnaast is het als nieuw merk erg belangrijk grootschalig in te zetten op social media marketing, zodat het merk NXT Motors zich kan profileren en zodat er merk- en marktacceptatie plaatsvindt. 

Het marketingdoel is om het aantal subscribers en volgers op social media te vergroten, zodat we op eigen kracht veel mensen kunnen bereiken. Daarnaast willen we mensen bereiken in de grote markten in Zuid-Europa. 

Partnerships

Cleantron

Batterij-ontwikkeling en certificatie.

Cleantron is een producent van Cleantech batterypacks gebaseerd op Lithium chemistries.

Cleantron beschikt over een batterypack productielijn en certificatie- en testcapaciteit. Hier worden de NXT Motors batterijen geoptimaliseerd voor maximale prestaties en worden veiligheid en levensduur gewaarborgd.

Omzet tot nu toe

Tot op heden hebben wij nog geen omzet gerealiseerd. 

Verwachte omzet

  • 2018: € 1.900.000 - Salesvolume = 134 motorfietsen
  • 2019: € 4.800.000 - Salesvolume = 324 motorfietsen
  • 2020: € 10.800.000 - Salesvolume = 732 motorfietsen

Aannames

Onze prognoses zijn gebaseerd op marktcijfers afkomstig van de BOVAG en RAI Vereniging als uitgangspunt. Vervolgens hebben we een vijftal internationale marktonderzoeken (Yahoo Finance, Navigant Research) over elkaar heen gelegd en daar een gemiddelde uitgehaald om de groei van het aandeel elektrisch aangedreven motorfietsen te bepalen. Vervolgens is gekeken naar het huidige aanbod van elektrisch aangedreven motorfietsen om de concurrentiepositie van NXT Motors te bepalen. Ook is gekeken naar hoe het aanbod van elektrisch aangedreven motorfietsen er de komende 5 jaar gaat uitzien.

Op basis van al deze gegevens hebben we een conservatieve (low case) prognose gemaakt (zie bijlage) en een most likely case prognose gemaakt en deze in onze financiële planning verwerkt.

Zo gaan we er van uit dat we in 2018 in een heel jaar 134 motoren kunnen verkopen terwijl als we onze propositie één op één gaan vergelijken met een directe concurrent, het veel aannemelijker zou zijn dat we daar in aantallen boven komen te zitten.

Deze prognose kan afwijken van de prognose gemaakt voor onze eerste campagne in 2016. Onze financiële planning is gewijzigd, de financieringsbehoefte is naar beneden bijgesteld dankzij een betere supply chain planning en onze verkoopprognose gaat meer uit van een productiecapaciteit die samenhangt met de eigen kasstroom, in plaats van een productiecapaciteit die mogelijk wordt gemaakt door externe investeringen.

Echter er kunnen geen garanties worden gegeven dat wij op basis van onze gedane aannames de te verwachten omzet zullen realiseren. 


Tot nu toe geinvesteerd

  • €100.000 door de drie oprichters

Vóór de eerste crowdfunding campagne in 2016 hebben de drie oprichters geïnvesteerd in designwerk, promotiemateriaal, man-uren en reiskosten. Er wordt momenteel nog steeds geïnvesteerd door de drie oprichters, door geen salaris te declareren.

  • €100.000 middels Symbid crowdfunding (zomer 2016)

Na de crowdfunding campagne hebben we geïnvesteerd in design & engineering. Ná deze designwerkzaamheden is er geïnvesteerd in materialen voor het prototype en de prototype bouw.

Investeringsbehoefte

We zijn in deze fase op zoek naar €100.000 zodat we de volgende stap kunnen zetten in het ontwikkelingsplan. Voor verdere groei is de investeringsbehoefte groter. Hieronder een omschrijving van de sources of funds en waar de funding voor wordt gebruikt:


Huidige investeringsronde Symbid (Q3 2017) - €100.000

  • Matrijs ontwerp
  • Technische verificatie
  • Batterijcertificatie

Volgende investeringsronde - €150.000

  • Voorraadfinanciering
  • Marketing campagne gericht op Benelux

Subsidies 2017

  • WBSO - € 18.000 Fiscale regeling voor research and development
  • MIT - €25.000 MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren
  • VIA - €100.000 Versneller Innovatie Ambitie

Gebruik van de opgehaalde gelden

NXT Motors gaat op vooruitstrevende wijze produceren. Dit betekent dat er geïnvesteerd wordt in matrijzen waarmee de carrosserie van de motorfiets wordt gefabriceerd.

Het ontwerp van deze matrijzen en de certificatie van de batterij zullen we middels deze campagne kunnen bekostigen.

  • Matrijs ontwerp. € 25.000
  • Technische verificatie matrijs ontwerp. € 20.000
  • Batterij-ontwikkeling en certificatie. € 35.000
  • Overhead. € 20.000

Rendement

In de eerste ronde hebben wij gekozen voor aandelen crowdfunding bij Symbid. Voor deze nieuwe crowdfunding campagne is gekozen voor een converteerbare lening omdat de verwachting is dat er op een ten opzichte van de vorige campagne kortere termijn weer een vervolgronde nodig zal zijn. Dit is dan ook opgenomen in de cash flow prognose. 

De crowdfunding investeerders kunnen in deze ronde dan de bedrijfswaardering afwachten die resulteert uit de vervolgronde, uiteraard krijgen de investeerders in deze ronde dan ook nog eens een korting op die waardering (zoals hieronder beschreven). Tot het conversiemoment worden de investeerders beloond met een rendement in de vorm van rente. Samenvattend zijn wij dan ook van mening dat een converteerbare lening in deze fase van het bedrijf een passende financiering is.  


De bedrijfswaardering pre-crowdfunding campagne 1 in acht nemend, daarbij de vorderingen in technologische ontwikkeling, het merk NXT Motors en de IP, zitten we nu op een bedrijfswaardering van boven de € 1,5 miljoen. 

Deze bedrijfswaarde zal op korte termijn fors gaan toenemen omdat dan de productie van start is gegaan en de eerste leveringen gedaan zijn.


Hieronder worden de voorwaarden van deze specifieke achtergestelde converteerbare lening omschreven.

Jaarlijkse rente                                  : 6,5% 

Looptijd                                              : maximaal 5 jaar, met een     mogelijke verlenging van telkens 2 jaar

Tijd tot conversie aanbod                 : inschatting binnen 12 maanden

Achterstelling                                     : achtergesteld 


CONVERSIE VOORWAARDEN

Een (achtergestelde) converteerbare lening is een lening met het recht om deze om te zetten naar certificaten van aandelen. Het moment waarop dat plaatsvindt noemen we het conversie aanbod.


Conversie triggers:

1.            Een nieuwe investeerder investeert minimaal € 100.000

2.            Het bedrijf wordt verkocht (change of ownership)

3.            Conversieaanbod na 5 jaar door het bedrijf 


Indien een van die situaties zich voordoet krijgt de aandeelhouder een korting op de aandelenprijs van:

  • 15% als de Conversiegrond na 3 maanden, maar binnen 1 jaar na terbeschikkingstelling van de converteerbare lening zich voordoet
  • 20% als de Conversiegrond na 1 jaar, maar korter dan 18 maanden na terbeschikkingstelling van de converteerbare lening zich voordoet
  • 30% als de Conversiegrond na 18 maanden na terbeschikkingstelling van de converteerbare lening zich voordoet.

In het geval een nieuwe investeerder instapt of het bedrijf gekocht wordt, wordt de waardering van het bedrijf bepaald door de prijs die de nieuwe investeerder/koper voor het bedrijf betaalt. In het geval dit niet binnen drie jaar gebeurt, wordt door de ondernemer een onafhankelijke register valuator ingehuurd om het bedrijf te waarderen en op basis daarvan dan een conversieaanbod te doen. 

Recht om niet te converteren
: Indien het conversie aanbod door de investeerder wordt afgeslagen, kan de lening na de volledige looptijd van 5 jaar verlengd met nog een periode van 2 jaar. 

Risico's

Bedrijfsspecifieke risico's:

  • Ontwikkelingsrisico. Door onverwachte verbeterpunten op technisch vlak kan het zijn dat er vertraging optreedt in de ontwikkeling van de NXT One, met tot gevolg dat er pas op een later moment sprake zal zijn van omzet.
  • De markt voor elektrisch aangedreven motorfietsen staat nog in de kinderschoenen. Enerzijds is dit een goed punt omdat dit tijd en ruimte biedt om als nieuw merk deze markt te betreden. Anderzijds kan deze markt ook langzamer op gang komen dan geprognosticeerd, waardoor ons salesvolume lager zal uitvallen.
  • Veranderend overheidsbeleid. Door het afbouwen of wegvallen van voordelen voor elektrisch rijden of door veranderingen in het belastingenlandschap kan de groei van het aandeel elektrisch worden afgeremd, resulterend in lager verkoopvolume.
  • Bad press. Het top Gear - Tesla scenario dient vermeden te worden.

  • Negatief besluit omtrent VIA subsidie. Het risico is echter zeer beperkt omdat een negatief besluit geen showstopper is.

Algemene risico's van investeren in converteerbare leningen:

  • Uitlener stemt ermee in dat zijn vorderingen uit hoofde van de converteerbare leningsovereenkomst zoals deze wordt aangeboden op Symbid op lener een lagere rang inneemt dan alle andere, niet achtergestelde, vorderingen op lener als bedoeld in artikel 3:277 lid 2 BW.
  • Uitlener verstrekt een achtergestelde converteerbare lening om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Uitlener zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf. 
  • Lees hier aandachtig de risico's over investeren in aandelen en leningen van de op Symbid aangeboden bedrijven. Verkrijg tevens inzicht in de default rapportage van Symbid alvorens te investeren.