Idea-equity-label
Convertible
Investeren via een converteerbare lening geeft u het recht het geïnvesteerde bedrag op een later moment om te zetten naar certificaten van aandelen in dit bedrijf
Billboard_pfroverfund Play
Medium_thumb_parkflyrent-twitter
ParkFlyRent BV team 6
ParkFlyRent BV Schiphol-Rijk, NL

Autodelen op het vliegveld

Samen maken we reizen betaalbaar, sociaal en duurzaam. Hoe? Door reizigers hun auto te laten delen met andere reizigers, zonder gedoe. Groei je met ons mee?

$233.743 INVESTED
131%
$178.977 0
Required Days left
7,00% 5 jaar
Interest rate Duration
Small_thumb_parkflyrent-twitter Autodelen op het vliegveld
INNER CIRCLE
The concept

OVERFUNDING! Na succesvol €150.000,- opgehaald te hebben willen we doorpakken tot €350.000. Dan kunnen we nog meer Nederlanders bekend maken met autodelen op de luchthaven, sneller groeien en de Nederlandse ParkFlyRent vestigingen winstgevend maken.

For English summary click here.

Samen maken we reizen betaalbaar, sociaal en duurzaam.

Reizigers die een vliegreis maken willen het liefste  van en naar het vliegveld met de auto. 

  • Maar ja, parkeren bij het vliegveld is erg duur (zie ook de dit artikel in de Telegraaf van vorige week). 
  • Op je bestemming huur je vaak een auto, en ook die is duur en de service is ook vaak erg matig.

ParkFlyRent is de AirBnB voor je auto.

We zetten de miljardenmarkten van vliegveldparkeren en -autoverhuur op zijn kop door het mogelijk te maken dat reizigers tijdens de reis hun auto's delen met andere reizigers.

  • Dat betekent dat je bij ParkFlyrent gratis kan parkeren bij het vliegveld, dat je meedeelt in de huuropbrengst en dat bij terugkomst een blinkend schone auto op je staat te wachten.
  • Onze huurauto's zijn ongeveer 25% goedkoper dan de gevestigde merken.
  • We zijn gestart met vliegvelden in Nederland en zijn voornemens uit te breiden door heel Europa. 
  • We vervangen daarmee huurauto's door stilstaande auto's in te zetten. Dat is voordeliger, duurzamer en socialer. 

Nu zijn we klaar voor de volgende stap: investeren in het versnellen van de groei van ParkFlyRent dankzij de crowd:

  • We groeien steeds sneller: over de eerste 4 maanden van 2017 hebben we 2x zoveel aanmeldingen voor een gratis parkeerplaats ontvangen als over de eerste 4 maanden in 2016; over maart en april 2017 hebben we 3x zoveel reserveringen gekregen als in maart en april 2016. 
  • De klant reviews zijn zeer positief: gemiddeld krijgen we een 9,2 van onze klanten. Ook de Consumentenbond is lovend.
  • Onze verhuurbezettingsgraad is hoog en stabiel, dus de verwachting is dat de omzet ook hard zal gaan groeien in de komende maanden.

Unique Selling Points

Voor parkeerders: reizigers die vertrekken van Schiphol of Eindhoven Airport besparen op parkeerkosten, krijgen een schone auto bij terugkomst en delen mee in de huuropbrengsten. Het totale voordeel is gemiddeld €160 per reis van 2 weken. 

Voor autohuurders: reizigers betalen ongeveer 25% minder voor een goede huurauto en krijgen ook nog een uitstekende service zoals blijkt uit onze klant reviews.

Voor iedereen: met iedere 26 deelauto's vervangen we één nieuwe huurauto: daarmee besparen we 12.500 Kwh energie en 17 ton CO2.

Revenue model

We verdienen geld door de geparkeerde auto's te verhuren aan andere reizigers die op de luchthaven aankomen en die op zoek zijn naar een goede, voordelige huurauto. 

Zo kunnen we ongeveer 25% lagere prijzen bieden dan de grote bekende merken zoals Avis & Hertz, terwijl we veel minder kosten hebben omdat we onze huurauto's niet op de balans hebben staan. Onze bruto marge is dan ook ruim 50%.

Achieved so far

De afgelopen 3 jaar hebben we ons gericht op het bouwen van een stevige basis en zijn we klaar voor snelle groei:

  1. We zijn nu actief met 2 locaties in Nederland: een bemande vestiging bij Amsterdam Airport Schiphol en een onbemande vestiging bij Eindhoven Airport.
  2. We hebben duizenden enthousiaste gebruikers die vaak binnen 12 maanden weer terug komen. Gemiddeld krijgen we een 9,2 als waardering. Zie ook de positieve reviews van de Consumentenbond, op Facebook en Trustpilot en de tweets, mailtjes en kaartjes die we ontvangen van onze gasten.
  3. Met ons nieuwe IT platform zijn we minder tijd bezig zijn met administratie en meer met onze klanten. En zijn we klaar om zonder veel kosten nieuwe talen & luchthaven locaties toe te voegen.
  4. Op onze internationale verkoopkanalen kunnen we zonder moeite extra luchthavenlocaties aan toevoegen
  5. We weten hoe we efficiënt nieuwe gebruikers kunnen werven:
    • De digitale marketing campagnes op Facebook & Google genereren veel bezoekers voor onze website tegen lage kosten.
    • We weten hoe we met PR in het 8-uur journaal kunnen komen door het introduceren van autodelen op de luchthaven. Ook halen we de pers door het openen van nieuwe locaties. Ook de buitenlandse pers zoals de Huffington Post weet ons te vinden.
    • We zijn actief op de belangrijkste vergelijkingsplatforms waar consumenten parkeerplaatsen met elkaar vergelijken.
    • ParkFlyRent heeft sinds de oprichting reeds vele prijzen gewonnen en wist zich regelmatig te kwalificeren als finalist, waaronder: ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs, Sprout Challenger, Connekt Affiliation, Junior Mercator Award, New Venture, Accenture Innovation Awards en Athlon Smart Mobility Award.

Required investment and purpose

We bieden een aantrekkelijk rendement op op de benodigde investering van €600.000. Daarmee kunnen we winstgevend worden in 2019 en uitbreiden naar het buitenland.

Van de €600.000 willen we graag zoveel mogelijk ophalen via deze Symbid campagne. We zijn enthousiast over het idee dat onze gebruikers en ons netwerk mee kunnen delen in het succes van ParkFlyRent. 

Afhankelijk van het resultaat van deze Symbid campagne bepalen we het tijdstip en de timing van de vervolgfinanciering, bijvoorbeeld via een nieuwe crowdfunding campagne of via een private investeerder. Dat zou dan in een conversiemoment kunnen resulteren voor de crowdfunding investeerders die in deze ronde via Symbid investeren.

  • Met een minimum investering van €150.000 kunnen we in Nederland groeien door meer geld te investeren in marketing en versterking van lokaal management, zodat de twee vestigingen winstgevend kunnen worden.
  • Als we meer dan €350.000 ophalen kunnen we in Nederland groeien en daarnaast de voorbereidingen treffen voor de eerste buitenlandse vestigingen Kopenhagen & Billund in Denemarken.

Tenslotte bieden we nog een paar extra voordelen:

  • Bij een investering van €2.500 krijg je naast de 7% rente en de conversie optie, een vermelding op de muur van het ParkFlyRent kantoor met naam & foto
  • Bij een investering van €5.000 krijg je naast de 7% rente, de conversie optie, een vermelding op de muur van het ParkFlyRent kantoor met naam & foto ook een uitnodiging voor e-karting event in Amsterdam met ParkFlyRent management
  • Bij een investering van €10.000 krijg je naast de 7% rente, de conversie optie, een vermelding op de muur van het ParkFlyRent kantoor met naam & foto ook een uitnodiging voor een sharing economy tour in Amsterdam met ParkFlyRent management

Update_thumb_niels
Niels de Greef
Oprichter & CEO

Niels de Greef is ParkFlyRent in 2014 gestart uit persoonlijke frustratie tijdens het reizen. Hiervoor gaf hij leiding aan teams tot 400 man als interimmanager, en startte hij twee succesvolle ondernemingen.

Update_thumb_jochem
Jochem de Boer
Mede-oprichter & Marketing

Jochem de Boer kwam bij in juni 2016 bij ParkFlyRent via een management buy-in om de groei te versnellen. Jochem heeft 18 jaar internationale marketingervaring bij zowel grote bedrijven als Philips en Procter&Gamble, maar ook bij een start-up als Shapeways.com

Update_thumb_pieter
Pieter de Jong
Assistent vestigingsmanager ParkFlyRent Schiphol

Pieter houdt zich vanaf het begin van zijn carrière bezig met de deeleconomie, eerst bij ShareNL en sinds april 2016 bij ParkFlyRent waar hij de dagelijkse operatie coördineert.

Legal structure

  • ParkFlyRent BV is de holding BV met daaronder de werkmaatschappij. De leningovereenkomst zal met de ParkFlyRent BV zijn, en ook nieuwe vestigingen in binnen- of buitenland zullen onder deze BV vallen, zodat je meedeelt in de internationale groei.
  • ParkFlyRent Schiphol BV is de werkmaatschappij voor Nederland, waarin de activiteiten bij Schiphol & Eindhoven Airport ondergebracht zijn.

Human development

Het ParkFlyrent team bestaat naast Niels, Jochem & Pieter uit 8 parttimers en stagiaires, waarmee we 7 dagen per week de goede service aan onze klanten kunnen leveren. Daarnaast helpen we ook HBO-studenten om werkervaring op te doen en een stage- of afstudeerscriptie te schrijven.

The product

ParkFlyRent is een 2-zijdige marktplaats: we verbinden stilstaande auto's met reizigers op zoek naar een goede en voordelige huurauto. Daarmee vervangen we huurauto's die ieder jaar vernieuwd worden.

  1. Reizigers die naar de luchthaven komen om hun vliegreis te beginnen, doen dat het liefst met hun eigen auto blijkt uit ons onderzoek. Dat is betrouwbaar, comfortabel met je bagage en lekker snel. Helaas ook nogal duur: ongeveer €60 per week blijkt uit recent onderzoek. Er zijn 22.500 parkeerplaatsen voor reizigers op Schiphol.
  2. Reizigers die naar Nederland komen en vanaf de luchthaven het land willen verkennen, zijn op zoek naar een goede maar betaalbare huurauto. En goede service uiteraard.
  3. Met iedere 26 deelauto's kunnen we één huurauto's van de grote, bekende merken vervangen en besparen we 12.500Kwh energie en 17 ton CO2. Omdat die huurauto's ieder jaar worden vervangen door een nieuwe auto. Rondom Schiphol zijn nu 6000 huurauto's actief.

Unique Selling Points

ParkFlyRent zet zowel de luchthaven parkeermarkt als de luchthaven verhuurmarkt op zijn kop met een combinatie van de laagste prijzen en de beste service.

  1. Onze parkeerders kunnen gratis parkeren, krijgen een schone auto bij terugkomst en zijn snel op de luchthaven. Daarbij delen ze mee in de huuropbrengsten. Goedkoper kan niet: zo besparen ze gemiddeld €80 per week, of €160 per reis. Tenslotte verlenen wij uitstekende service: we verhuren de auto, selecteren de huurders, verzekeren de auto tijdens de verhuur onder onze eigen verzekeringspolis en handelen eventuele boetes en schades opgelopen tijdens de verhuur af. En dat bevalt uitstekend: zie ook de positieve reviews van de Consumentenbond, op Facebook en Trustpilot.
  2. De huurders zijn op zoek naar een voordelige en technisch goede huurauto. Wij zijn tenminste 25% goedkoper dan de grote merken, terwijl onze waardering op een vergelijkbaar hoog niveau ligt met een 8,4.


Revenue model

We verdienen geld door de geparkeerde auto's te verhuren aan andere reizigers die op de luchthaven aankomen en die graag een goede, voordelige huurauto willen rijden. 

  • We bereiken deze huurders via onze internationale verkoopkanalen zoals Economybookings en via onze eigen website. In de toekomst kunnen we meer verkoopkanalen inschakelen om meer potentiële huurders te kunnen bereiken.
  • Daarnaast realiseren we extra omzet door het verkopen van een extra verzekering om het eigen risico van €1000 te verlagen naar €250, het verhuren van accessoires zoals kinderstoeltjes, GPS.
  • Tenslotte verlenen we extra betaalde service aan de huurders zoals het verwerken van boetes en het aftanken van auto's. 

Scalability

We hebben een stevig fundament gebouwd om snel uit te kunnen breiden in aantallen gebruikers en met nieuwe lokaties.

  1. Met ons nieuwe IT platform zijn we minder tijd bezig zijn met administratie en meer met onze klanten. En kunnen we zonder veel kosten uitbreiden met nieuwe talen & luchthaven locaties.
  2. Op onze internationale verkoopkanalen kunnen we zonder moeite extra luchthavens toevoegen.
  3. Onze effectieve marketingcampagnes kunnen we uitbreiden in Nederland en in andere landen opnieuw gebruiken.
    • De digitale marketing campagnes op Facebook & Google leveren veel bezoekers tegen lage kosten.
    • We weten hoe we met PR in de landelijke pers kunnen komen door het introduceren van autodelen op de luchthaven en door het openen van nieuwe locaties.
    • We zijn actief op de belangrijkste vergelijkingsplatforms waar consumenten parkeerplaatsen met elkaar vergelijken.

Current status

De afgelopen 3 jaar hebben we hard gewerkt aan de klanttevredenheid, de infrastructuur voor het toevoegen van nieuwe vestigingen en partnerships. Dat resulteert nu in sterke groei van het aantal parkeerders & huurders. 
  • Inmiddels hebben duizenden reizigers tot volle tevredenheid van de service gebruik hebben gemaakt (gemiddeld krijgen we een 9,2 van onze klanten), waarbij de geparkeerde auto's ongeveer 70% van de tijd verhuurd worden. Ook de reviews zijn zeer positief: gemiddeld krijgen we van onze gebruikers een 8,5 op Trustpilot en 4.5 sterren op Facebook. Ook de Consumentenbond is lovend.
  • We zijn momenteel actief bij 2 luchthavens: Amsterdam Airport Schiphol & Eindhoven Airport. En hebben dus bewezen dat ons platform makkelijk kunnen uitbreiden met nieuwe vestigingen.
  • We hebben samenwerkingsverbanden met autoleasebedrijven zoals Privatelease.com en reisbedrijven zoals Parcompare
  • In maart & april 2017 hebben we 140 aanmeldingen gekregen voor gratis parkeren, 3x zoveel als in dezelfde maanden in 2016. Dat betekent dat we on-track zijn voor onze doelstellingen van 2017 en dat de omzet de komende maanden ook snel zal gaan stijgen.
  • ParkFlyRent heeft sinds de oprichting reeds vele prijzen gewonnen en wist zich regelmatig te kwalificeren als finalist, waaronder: ANWB Duurzame Mobiliteitsprijs, Connekt Affiliation, Junior Mercator Award, New Venture, Accenture Innovation Awards en Athlon Smart Mobility Award.

Planned developments

We plannen 3 grote ontwikkelingen in Nederland:

  1. De marketingaanpak voor de consumentenmarkt optimaliseren door het aanspreken van nieuwe doelgroepen, bijvoorbeeld via platformen zoals Nudge, waar mensen samenkomen die geïnteresseerd zijn in hoe ze de duurzaamheid van hun eigen dagelijks leven en hun vakantiereizen kunnen vergroten
  2. B2B partnerships realiseren om meer parkeerders te bereiken, vooral met reisbranchegerelateerde bedrijven (zoals luchtvaartmaatschappijen) en autoleasebedrijven
  3. Bezettingsgraad verhuur optimaliseren door een automatische koppeling tussen ons IT-systeem en de internationale verhuurkanalen

Target group

We verbinden reizigers die via de luchthavens op reis gaan met reizigers die op dezelfde luchthavens aankomen.

  • Onze parkeerders zijn 35+ en zij gaan voor tenminste 5 dagen op reis. Hun auto is maximaal 8 jaar oud en technisch in goede staat.
  • Onze huurders zijn voor 70% afkomstig uit het buitenland, en voor 30% zijn het mensen woonachtig in Nederland. Zij zijn 20+ jaar oud.

Market size

De luchthaven parkeermarkt is zeer groot: de 20 grootste luchthavens in Europa realiseren ongeveer 210 miljoen parkeerdagen. Om onze doelstellingen van 2022 te behalen moeten we een marktaandeel van 2% halen. Ter info: alleen bij Schiphol staan al 22.500 parkeerplaatsen voor reizigers. Ervan uitgaande dat de gemiddelde parkeerduur 14 dagen is, en 70% bezettingsgraad, zijn dat 378.000 parkeerders per jaar. Helaas is het parkeren ook nogal duur: ongeveer €60 per week blijkt uit recent onderzoek

De autoverhuurmarkt op de 20 grootste luchthavens in Europa heeft een jaarlijkse omzet van €1,1 miljard. Om onze doelstellingen van 2022 te behalen moeten we een marktaandeel van 4% halen op die luchthavens.

Competition

We hebben concurrenten aan zowel de parkeerkant als de verhuurkant van onze marktplaats.

  • Parkeerconcurrentie
    • We concurreren vooral met andere goedkopere parkeerplaatsen rondom de luchthaven, zoals Comfortparking en Cheapparking. ParkFlyRent onderscheidt zich op prijs (we zijn gratis) en een uitstekende service.
    • Ook concurreren we met het OV, zeker op Schiphol waar de treinverbinding heel goed is. ParkFlyRent is meestal goedkoper en daarbij waarderen mensen het vooral dat ze bij terugkomst snel weer naar huis kunnen.
    • Tenslotte is het haal/breng verkeer een concurrent. Als de reizigers weten dat ParkFlyRent bestaat, geven ze daar de voorkeur aan omdat ze dan niemand anders hoeven te vragen om ze te halen en brengen.
  • Verhuurconcurrentie
    • We concurreren met andere autoverhuurmaatschappijen op en rondom de luchthaven. We onderscheiden ons op prijs (we zijn ongeveer 25% goedkoper dan de grote, gevestigde merken) terwijl onze service net zo goed (of vaak beter) wordt beoordeeld door onze klanten.

Current customers

We hebben duizenden enthousiaste gebruikers die vaak binnen 12 maanden weer terug komen. Sommige gebruikers komen zelfs meer dan 5 keer per jaar terug. Onze gebruikers zijn gemiddeld 30-65 jaar oud en de meest aangeboden auto's zijn de Volvo V70, de Fiat 500 en de Opel Astra. 

Customer feedback


Customer feedback

De feedback is zeer positief:


  • Zie de enthousiaste reviews van de Consumentenbond, op Facebook en Trustpilot


  • We hebben een NPS score van 73: 73% van onze gebruikers geeft ParkFlyRent een 9 of een 10, terwijl 27% van de gebruikers de service met een 7 of 8 waardeert. Gemiddeld krijgen we een 9,2 van onze klanten.

New customers

De doelstelling is om in 2017 850 parkeerders aan te trekken. In 2020 is de doelstelling om 15.800 parkeerders aan te trekken. In ieder jaar verwachten we dat 35% terugkerende klanten zijn, en dat we 65% nieuwe klanten moeten aantrekken.

Sales pitch

Voor consumenten: Met ParkFlyRent parkeer je gratis bij de luchthaven en verhuur je de auto volledig verzekerd, zonder gedoe. Dat heeft 4 grote voordelen:

  1. Je bespaart ongeveer €50 aan parkeerkosten per week
  2. Je verdient gemiddeld €30 per week omdat je meedeelt in de verhuuropbrengsten.
  3. Bij terugkomst is je auto blinkend schoon, van binnen en buiten.
  4. Tenslotte neemt ParkFlyRent al het 'gedoe' uit handen rondom de verhuur, van het selecteren van de huurders, tot de verzekering en het afhandelen van eventuele boetes en/of schade.
Voor bedrijven met stilstaande leaseauto's: in plaats van het afkopen van een lease contract, kan je ongeveer 50% van de maandelijkse leasekosten terugverdienen door de auto via ParkFlyrent te verhuren. ParkFlyRent neemt al het 'gedoe' uit handen rondom de verhuur, van het selecteren van de huurders, tot de verzekering en het afhandelen van eventuele boetes en/of schade.


Bedrijven actief in de reiswereld kunnen partner worden van ParkFlyRent, waarbij ze een commissie kunnen verdienen op iedere parkeerplaats die via hen gereserveerd wordt. 

What has been done before

Tot nu toe vergroten we de naamsbekendheid van ParkFlyRent vooral via digitale marketing & PR. Deze strategie kunnen we ook gebruiken als we naar nieuwe landen uitbreiden.

  • Via Facebook bereiken we meer dan 50.000 mensen per maand, vooral met video
  • Via Google bereiken we mensen die op zoek zijn naar een voordelige parkeerplaats bij Schiphol en/of Eindhoven, of naar een voordelige huurauto.
  • Via PR hebben we 100.000-den mensen bereikt met het idee achter ParkFlyrent ("AirBnB voor je auto") zoals het 8-uur journaal maar ook bijvoorbeeld de aandacht voor nieuwe vestigingen. Daarnaast komen onze gebruikers aan het woord om te vertellen hoe goed het autodelen tijdens de vakantie bevalt.
Verder zijn we actief op vergelijkingswebsites waar reizigers op zoek gaan naar een voordelige parkeerplaats en waar ParkFlyRent uiteraard altijd de meest voordelige aanbieder is.


Marketing & sales channels

Dankzij de crowdfunding kunnen we meer investeren in de naamsbekendheid van ParkFlyRent:

  1. We zullen onze video reclame budgetten op Facebook vergroten, net als de advertentiebudgetten op Google
  2. Zo gaan we meer mensen uit de ParkFlyRent doelgroep bereiken, zoals bijvoorbeeld de duurzame consument.
  3. Ook kunnen we de vindbaarheid in Google verbeteren door een search engine optimization project te starten.

Ook kunnen we dankzij de crowdfunding nieuwe verkoopkanalen openen, zowel om nieuwe parkeerders te vinden als de bezettingsgraad van de verhuur verder te verbeteren.

  • Om parkeerders te vinden kunnen we extra affiliate marketing platforms inschakelen
  • We gaan meer samenwerkingen aan met reisgerelateerde websites, zoals bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen
  • We kunnen actief worden op extra autoverhuurvergelijkers zoals rentalcars.com

Marketing objective

Het ultieme doel van de marketing & sales inspanningen is om parkeeraanmeldingen te realiseren zodat we onze omzet doelstellingen kunnen behalen: 

  • 2016: 276 (gerealiseerd)

  • 2017: 829
  • 2018: 3.288
  • 2019: 8.340
  • 2020: 15.845

Partnerships

We hebben vooral partnerships met reis- en autogerelateerde bedrijven:

Turnover so far

  • Omzet in 2014: €19.189
  • Omzet in 2015: €34.203
  • Omzet in 2016: €56.258

Projected turnover

Uitgaande van de te verwachten €600.000 financiering in 2017 en 2018, verwachten wij de volgende omzet:

  • Omzet prognose 2017: €246.000
  • Omzet prognose 2018: €957.000
  • Omzet prognose 2019: €2.566.000
  • Omzet prognose 2020: €5.043.000

Uitgaande van een low case scenario met €290.000 financiering in 2017 en 2018, verwachten wij de volgende omzet:

  • Omzet prognose 2017: €197.000
  • Omzet prognose 2018: €590.000
  • Omzet prognose 2019: €1.294.000
  • Omzet prognose 2020: €1.890.000

Assumptions

Gemiddeld verwachten we dat de parkeeraanmeldingen via de volgende kanalen bij ParkFlyRent komen:

  • Media: 37%
  • Terugkerende klanten: 35%
  • Vergelijkingswebsites: 9%
  • Loyaliteitsprogramma: 8%
  • Google: 6%
  • B2B partners: 3%
  • Facebook: 2%
De omzet uit autoverhuur komt vooral via kanalen zoals Economycarrentals.com en voor een minderheid via onze eigen website.

Invested so far

Er is tot nu toe €520.000 geïnvesteerd door management en 3 informele investeerders.

  • Oprichting ParkFlyRent BV in Februari 2014: €85.000 in aandelen.

  • Januari 2015: €45.000 lening door informele investeerders & CEO.

  • April 2015: €10.000 lening door dezelfde informele investeerders.

  • Juli 2015: €130.000 (€50.000 investering in aandelen door Dasym en €80.000 converteerbare lening door informele investeerders)

  • Juni 2016: €250.000 investering in aandelen door management en twee informele investeerders.

De voorwaarden van de al bestaande investeringen zijn terug te vinden in het volgende document.

Investment requirement

In totaal hebben we €600.000 nodig om in 2019 winstgevend te worden. 

  • Absolute prioriteit is om in Nederland verder te groeien door meer geld te investeren in marketing, IT en versterking lokaal management zodat de twee vestigingen winstgevend kunnen worden.
  • Daarnaast gaan we voorbereidingen treffen voor de eerste buitenlandse vestigingen Kopenhagen & Billund in Denemarken. 

In totaal hebben we €600.000 nodig, dus zullen we in 2018 het resultaat van deze Symbid crowdfunding campagne aanvullen tot €600.000 via een nieuwe externe financiering. Bijvoorbeeld via een nieuwe crowdfunding campagne, of via een private investeerder. Dat zou dan in een conversiemoment kunnen resulteren voor de crowdfunding investeerders die in deze ronde via Symbid investeren.

Purpose of investment

De investering zullen we besteden aan:
  • investeringen in marketing: 43%
  • versterken lokaal management: 43%
  • IT: 7%
  • kosten van de Symbid crowdfunding: 7%

Return

ParkFlyRent biedt een jaarlijks rendement van 7% op de converteerbare leningen, met een looptijd van 5 jaar. 

  • Deze rente wordt aan het einde van de looptijd uitgekeerd of converteert naar keuze mee bij conversie naar aandelen. 
  • Bij conversie naar aandelen biedt ParkFlyRent een conversiekorting van:
    • 15% wanneer de conversie binnen 1 jaar plaatsvindt
    • 20% binnen 12 tot 18 maanden
    • 30% na 18 maanden
    • Alleen als er binnen 3 maanden een conversiemoment komt is er geen korting.

We hebben constructieve gesprekken met verschillende professionele investeerders. Als dit tot een nieuwe investering van meer dan €100.000 in ParkFlyrent leidt dan betekent dat een conversie moment.

Wij voorzien de volgende scenario’s voor investeerders:

  • Scenario 1: Om verdere internationale groei te stimuleren komt er na 2 maanden een investeerder aan boord. Dan is de opgebouwde rente 1,17%. Met 0% conversiekorting heeft de investeerder bij conversie een rendement van 1,17% (2/12e van 7%) opgebouwd in 2 maanden, en is al na 2 maanden een aandeelhouder in ParkFlyRent.
  • Scenario 2 (meest waarschijnlijk): Om verdere internationale groei te stimuleren komt er binnen 1 jaar een investeerder aan boord. Als dit bijvoorbeeld na 10 maanden gebeurd, is de opgebouwde rente 5,83% (10/12e van 7%). Met 15% conversiekorting heeft de investeerder bij conversie een rendement van 24,5% opgebouwd in 10 maanden.
  • Scenario 3: Om verdere internationale groei te stimuleren komt er na 15 maanden een investeerder aan boord. Dan is de opgebouwde rente 8,75%. Met 20% conversiekorting heeft de investeerder bij conversie een rendement van 35,9% opgebouwd in 15 maanden.
  • Scenario 4: Om verdere internationale groei te stimuleren komt er na 24 maanden een investeerder aan boord. Dan is de opgebouwde rente 14%. Met 30% conversiekorting heeft de investeerder bij conversie een rendement van 62,9% opgebouwd in 24 maanden.
  • Scenario 5: Binnen 5 jaar komt er geen extra investeerder aan boord. Of je kiest ervoor om niet te converteren als er een investeerder bij komt. Na vijf jaar wordt de lening afgelost met 35% opgebouwde rente. Tenzij ParkFlyRent gebruik heeft gemaakt van haar recht om de lening vroegtijdig af te lossen. 

Risks

Er zijn 3 grote bedrijfsrisico's met bijbehorende beheersmaatregelen, naast de algemene risico's van investeren via crowdfunding:

Risico 1: Omzetdoelstellingen worden niet gehaald

  • Beheersmaatregelen:
    • we gaan investeren in een automatische API-koppeling met onze internationale verkoopkanalen, gekoppeld aan een zogeheten 'pricecrawler'  zodat we beter kunnen inspelen op prijsschommelingen op de verhuurmarkt.
    • Om voldoende parkeerders aan te trekken hanteren we een zorgvuldig marketingbeleid, waarbij we eerst kleine bedragen investeren en bij succes de investeringen vergroten.
  • De consequentie van onvoldoende omzetgroei is dat we uiteraard de variabele uitgaven (zoals lokaal management en de minst renderende marketinguitgaven) aanpassen aan de omzetgroei. De ultieme consequentie is dat we sneller een nieuwe financieringscampagne zullen starten.

Risico 2: De recensies van klanten worden negatief

  • Beheersmaatregelen: het gehele team is gericht op het verzorgen van een goede klantervaring. Zelfs parkeerders die schade hebben gehad geven ons een 8 voor de service en komen vaak binnen 12 maanden weer terug.

Risico 3: Verzekering van de deelauto's wordt opgezegd

  • Beheersmaatregelen: we gaan per 15 mei over naar een nieuwe verzekeraar. Die stelt ons ook in staat om duurdere auto's en buitenlandse kentekens te verzekeren.

  • Daarnaast hebben we ook contacten met een alternatieve verzekeraar om in het geval van een probleem naar over te kunnen schakelen.

Algemene risico's van investeren in converteerbare leningen:

  • Uitlener stemt ermee in dat zijn vorderingen uit hoofde van de converteerbare leningsovereenkomst zoals deze wordt aangeboden op Symbid op lener een lagere rang inneemt dan alle andere, niet achtergestelde, vorderingen op lener als bedoeld in artikel 3:277 lid 2 BW.

  • Uitlener verstrekt een achtergestelde converteerbare lening om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Uitlener zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf.

  • Lees hier aandachtig de risico's over investeren in aandelen en leningen van de op Symbid aangeboden bedrijven. Verkrijg tevens inzicht in de default rapportage van Symbid alvorens te investeren.