Idea-equity-label
Convertible
Investeren via een converteerbare lening geeft u het recht het geïnvesteerde bedrag op een later moment om te zetten naar certificaten van aandelen in dit bedrijf
Billboard_gm_raven_def_5753 Play
Medium_thumb_gmtotaal
GMraven BV team 8
GMraven BV Utrecht, NL

GMraven, Suits & Art

GMraven maakt stijlvolle kwaliteits-pakken in samenwerking met Nederlandse kunstenaars.

Wij zoeken investeerders met oog voor ondernemerschap, kunst en stijl

$19.809 gefinancierd
56%
$35.207 3
Benodigd Dagen over
6,00%
Rente
Het concept

GMraven maakt zeer stijlvolle kwaliteits-pakken in samenwerking met Nederlandse kunstenaars.
 Al onze pakken worden in Europa vervaardigd en wij werken samen met gerenommeerden stoffen leveranciers uit Italië, Engeland en Ierland.

Wij ontwerpen en vervaardigen (op maat gemaakte) pakken, shirts en jassen met oog voor stijlvol design, kwaliteit en bovenal originaliteit. GMraven ziet kunst niet alleen voor aan de muur.

Door elementen in onze ontwerpen te combineren met kunst van Nederlandse artiesten krijgen onze pakken een subtiele en unieke signatuur. Pakken met je eigen persoonlijke identiteit. 



Voor een sfeerimpressie, fotoshoots en meer, zie bijlagen.

Unique Selling Points

De pakken van GMraven worden zo een persoonlijk product met een zeer bijzonder design. Het samenbrengen van kunst en kleding geeft unieke pakken en maakt van GMraven een uniek concept. 

  • design & collectie in samenwerking met beginnende en gevestigde kunstenaars;
  • snelle, hoogwaardige (maat)productie in overleg met de klant;
  • online, in de winkel, en bij de klant thuis of op kantoor;
  • flexibel en dynamisch concept dat snel kan inspelen op nieuwe trends;
  • platform voor beginnende en gerenommeerde kunstenaars om hun kunst in een nieuwe context aan de wereld te tonen;
  • door toenemende bekendheid in de kunstwereld, is er veel  potentie voor bijzondere vervolgcollecties en aanvullende producten;
  • hoge kwaliteit maatkleding met aandacht voor de persoon in kwestie;
  • veel mogelijkheden om onze producten in verschillende contexten te tonen. Denk aan exposities, musea, shop in shop etc.

Verdienmodel

GMraven produceert pakken, shirts, jassen en accessoires voor mannen. De kleding en prints worden na het persoonlijk opmeten en kiezen van het design, door kwaliteitsateliers vervaardigd. GMraven verkoopt haar kleding via online kanalen, samenwerkingen en de eigen winkel van GMraven in Utrecht. Andere belangrijke kanalen zijn co-exposities van kunstenaars en verkoop via ambassadeurs van GMraven.

Tot nu toe bereikt

Na het eerste jaar van GMraven (2015) kwam al snel de realisatie dat er verzakelijking nodig was om GMraven door te zetten en te laten groeien. Hier hebben we in 2016 binnen 12 uur een crowdfundingsronde voor opgehaald. Met deze gelden hebben we in 2016 een zeer gedegen fundament gelegd waar we goed op kunnen voort bouwen. Echter is er nu een stukje groeigeld nodig om deze groei door te zetten. De beste beslissing die is gemaakt was om begin 2017 te wisselen van leverancier. Zo produceren we nu kwalitatief zeer hoogstaande producten die allen volledig in Europa zijn geproduceerd. Daarnaast is het grootst bijkomende voordeel dat we nu per stuk kunnen inkopen waardoor de voorraad risico's nagenoeg verdwenen zijn (in 2016 moesten we nog 130 pakken in een keer inkopen wat pijn deed aan de liquiditeit van het bedrijf).

Je zou dus kunnen zeggen dat we 2017 opnieuw zijn begonnen maar dan met een zeer gedegen fundering:

  • GMraven heeft inmiddels een flinke (terugkerende) klantenkring opgemeten en gestoken in GMraven maatkleding;
  • in het eerste jaar, 2015, zijn alle omzettargets gehaald;
  • in juni 2015 hebben we onze eerste eigen winkel geopend in hartje Utrecht;
  • erkenning en support van een aantal fondsen en ministerie voor onze combinatie van ondernemerschap en cultuur;
  • we hebben al diverse BN'ers mogen verwelkomen als ambassadeur van GMraven;
  • de GMraven pakken zijn onderdeel geweest van een aantal kunstexposities. Zowel bij bedrijven als PGGM als exposities van kunstenaars zelf als die van GMraven; 
  • veel nieuwe kunstenaars hebben zich bij GMraven aangesloten.
  • in 2016 zijn we een crowdfunding begonnen waarbij in 12 uur het doelbedrag gehaald werd;
  • met deze investering hebben we het fundament kunnen leggen tot wat GMraven nu is;
  • zo hebben we hiermee onze collectie uitgebreid (sokken, dassen, strikken, schoenen, riemen, overjassen alles onder eigen merk);
  • zijn we ‘verhuisd’ naar een nieuwe Europese supplier waar we per stuk in kunnen kopen; zowel maat als confectie. Dit zorgt voor minder financieel risico in de voorraad / inkoop risico. Tevens hebben we hiermee een gigantische slag in kwaliteit weten te maken;
  • zijn we van een winkel in een keldertje naar een professionele winkel met grote pui en etalage in het centrum van Utrecht verhuisd (zie sfeerimpressie);
  • tevens hebben we in 2016 een nieuwe campagne opgezet en een nieuwe website gebouwd welke binnenkort wordt gelanceerd;
  • zijn we samenwerkingen aangegaan met zeer gerenommeerde weverijen als Dudale Bro’s & Co, Zegna, Standeven, Drapers, Zegna etc. Zo kunnen we voldoen aan alle wensen van de klant.

Benodigde investering en gebruik van het geld

We zijn opzoek naar een investering van EUR 30.000. Hiermee willen we in 2017:

  • een nieuwe collectie uitbrengen. Deze collectie kunnen we per stuk inkopen dus als we eenmaal de startcollectie in de winkel hebben kunnen we, wanneer een pak wordt verkocht, er weer een enkele bijkopen. Zo kunnen we de voorraad bijhouden op een veilige          sustainable manier;
  • 
het marketing project USAP starten (zie bijlage);

  • een expositie houden op de Keizersgracht in Amsterdam i.s.m. Kaoru Yamamoto (Kyas Art Salon)
;
  • een deel aanwenden om mee te doen en hoge ogen te kunnen gooien bij het Rijksmuseum Award welke wordt uitgereikt aan een bedrijf dat op een unieke manier kunst van het Rijksmuseum kan verwerken in alledaagse producten;

  • een deel aanwenden voor andere marketing doeleinden;
  • 
een deel aanwenden voor sales activiteiten als de trouwbeurs etc;

  • opties onderzoeken tot het uitzetten van het merk in China als exclusief Europees hoogstaand pakkenmerk (er werkt iemand voor ons welke ook in Shanghai gaat werken en erg enthousiast is over de potentiële mogelijkheden in China en dit wil gaan onderzoeken/  uiteenzetten);
  • We willen een target van 1.000 klanten halen in het aankomende jaar.

Update_thumb_12764898_10153488601483177_1495186186242659342_o
Guus van der Kemp
Founder - CEO

Guus is de founder en sturende factor achter GMraven. Met zijn energie en positieve attitude weet hij mensen te bewegen. Verantwoordelijk voor de productie, sales, en strategie van GMraven. Hij gelooft dat de kern van ondernemerschap gaat over het hebben van een team en netwerk met de juiste expertise. Guus heeft zijn HBO in Economics en heeft ervaring in sales & marketing, advisory en project man

Update_thumb_1537956_599278396809707_1180041242_o
Joke Hoogenboom
Fashion Designer

Joke is een gerenommeerd fashion designer en is al haar hele leven werkzaam in deze tak van sport. Als iemand iets weet van stoffen en de do’s en don'ts, dan is Joke het wel. Een enorm fijne, rustige en belangrijke factor binnen GMraven. Joke controleert de kwaliteit van de producties en adviseert en stuurt daar waar nodig op het gebied van productie en stijl.

Update_thumb_11792130_864808653568290_6908004640308300700_o
Jonathan van Stiphout
Product management

Ex suitsupply medewerker Jonathan is de zogeheten ‘vakidioot’ binnen het bedrijf. Over elk weefsel, elke stitch kan Jonathan eindeloos vertellen. Jonathan werkt 3 dagen per week voor GMraven en word voornamelijk ingezet op het gebied van kwaliteit, advies, inkoop en product management.

Update_thumb_14379856_1083714588343422_273391611816086699_o
Romy Molenaar
Studente Marketing & communicatie

Romy werkt parttime voor GMraven en onderhoud onze digitale marketing kanalen als Facebook, Instagram, LinkedIn en Youtube. Een vrouwelijke touch binnen het mannenmerk.

Update_thumb_11411802_859308354104958_6120694136570550316_o
Bart Robben
Adviseur en Ambassadeur

Bart Robben is een ondernemer in het medialand Hilversum. Met zijn ervaring en ondernemerschap, welke hij op heeft gedaan met zijn bedrijf Elastique, adviseert hij daar waar nodig. 
Daarnaast ondersteunt hij GMraven vanaf het eerste uur door als ambassadeur op te treden.

Update_thumb_12491968_954798311280528_982498344772855138_o
Floris Schiks
Azië account - Master in Intercultural communication

Na veel buitenland ervaring heeft Floris zijn pijlen op China gericht en veel geïnvesteerd in de Chinese taal (spreekt het vloeiend). Het resultaat hiervan is dat hij nog steeds veel warme relaties / banden heeft lopen in China en hier dan ook graag gebruik van wilt maken ten baten van GMraven.

Juridische structuur

Momenteel is 70% van de GMraven B.V. in handen van Guus van der Kemp. De overige 30% van de aandelen is in handen van een investeringscoöperatie. Deze aandelen zijn begin 2016 uitgegeven via de Symbid crowdfundingsronde.

Personele ontwikkeling

Vanaf 2015 tot augustus 2016 is het bedrijf en het concept uitgewerkt tot wat het nu is door Guus van der Kemp. Sinds augustus 2016 is er 0,5 FTE bijgekomen. Dit zal in de toekomst worden uitgebouwd tot een fulltime medewerker. We merken dat het steeds drukker wordt waardoor extra personeel uiteindelijk onvermijdelijk is.

Naast de medewerkers werken er ook nog mensen op freelance basis voor GMraven. Deze medewerkers worden ingezet voor creative management, content management en social media beheer.

Het product

GMraven is een pakkenmerk dat zich onderscheid door intensief met kunstenaars van Nederlandse bodem samen te werken. Deze kunst wordt in de voeringen van de pakken en andere producten verwerkt. Daarnaast werken we met speciale editie pakken door in te spelen op evenementen en gebeurtenissen in de samenleving. Denk hierbij aan Earth hour day special edition jasjes en allerlei andere edities. Niks is te gek, alles is mogelijk.



Naast het stellen van hoge eisen op het gebied van productie, kwaliteit en originaliteit geeft GMraven Nederlandse kunstenaars een nieuw podium om hun kunst te tonen. Elk pak dat GMraven produceert wordt op deze manier uniek. 



Na een succesvol eerste jaar (2015) waarin GMraven de targets heeft weten te behalen en 2016 als jaar waar veel is geïnvesteerd in GMraven om een zeer gedegen fundament te leggen voor de toekomst wordt het tijd voor consolidatie, een verhoging van de omloopsnelheid en focus op sales en marketing activiteiten.

Uniek

  • Design & collectie in samenwerking met beginnende en gevestigde kunstenaars;
  • flexibel en dynamisch concept dat snel kan inspelen op nieuwe trends;
  • online, in de winkel, en bij de klant thuis of op kantoor;
  • platform voor beginnende en gerenommeerde kunstenaars om hun kunst in een nieuwe context aan de wereld te tonen;
  • snelle, hoogwaardige (maat)productie in overleg met de klant;
  • door toenemende bekendheid in de kunstwereld, is er veel  potentie voor bijzondere vervolgcollecties en aanvullende producten;
  • GMraven zet zijn klanten (members) centraal en laat deze als daadwerkelijke modellen fungeren. Zo krijgen klanten een top foto voor hun socialmedia en GMraven een mooie wisselwerking tussen klant en merk (zie bijlage);
  • GMraven gaat custom confectie pakken aanbieden zodat de klant een persoonlijker product kan aanschaffen;
  • bijzondere unieke voeringen van kunstenaars van Nederlandse bodem;
  • per kunstwerk maar een beperkt aantal pakken om uniekheid te bewaken;
  • hoogstaande stoffen die men niet snel elders in winkels tegenkomt;
  • een merk dat pakken anders op de markt brengt dan alle andere merken.

Verdienmodel

Momenteel worden de pakken verkocht via de online kanalen maar vooral in de winkel in Utrecht. Tevens is er veel nieuwe aanwas van klanten wanneer we nieuwe edities van kunstenaars uitbrengen. Daarnaast verzorgt GMraven veel kleding voor bruiloften waarbij de bruidegom zijn pak volledig, inclusief voering, zelf kan samenstellen. In 2017 willen we ons huidige klantenbestand uitbreiden. Dit zal voornamelijk gebeuren door ons te focussen op kwaliteit, service, uniekheid en marketingacties als USAP en exposities i.s.m. kunstenaars e.d.

Schaalbaarheid

GMraven merkt dat er veel vraag is naar made to measure pakken. Hier wil GMraven graag op inspelen. Dit betekent dat wij naast onze maatpakken, pakken willen aanbieden in confectie maten waarbij de klant nog wel steeds zijn eigen stof, kunstwerk en andere persoonlijke details kan kiezen. Dit zal zorgen voor een verhoging van de omloopsnelheid van de verkopen gezien dit GMraven ook toelaat zijn producten in andere winkels aan te bieden. Momenteel zijn we in gesprek met enkele winkels verspreid door het land om dergelijke pakken daar in store te hangen. Daarnaast willen we de Aziatische markt aanboren door daar GMraven neer te zetten als exclusief Europees merk waar momenteel veel vraag en behoefte naar is.

Door ook in andere winkels te hangen zal de afzet toenemen en kan er worden gespeeld met het idee dat GMraven in een Groningse winkel alleen maar pakken heeft hangen met Groningse kunstenaars. Zo genereert GMraven ook lokaal veel buzz en behoudt het de originaliteit van de pakken.

Huidige status

Op 1 januari 2015 heeft GMraven zijn deuren voor het publiek geopend. In dit jaar zijn de geplande targets gehaald en is het klantenbestand enorm gegroeid. Ook sluiten er steeds meer kunstenaars aan bij het concept.

2016 is voornamelijk een tussenjaar geweest waarin veel knopen zijn doorgehakt. Zo hebben we besloten voor kwaliteit te kiezen en de voorraadrisico’s te verminderen. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe samenwerking met een Europese leverancier. Tevens is er veel geïnvesteerd in nieuwe collecties, uitbreiding assortiment, nieuwe campagne en de daarbijbehorende website / shop. Door deze investeringen en verhuizing van de winkel naar een professioneel pand heeft GMraven eigenlijk pas weer na het derde kwartaal van 2016 weer normaal kunnen draaien. Echter heeft 2016 er wel voor gezorgd dat er nu een degelijk fundament ligt waar we op voort kunnen bouwen en er niet meer hoeft gezocht te worden naar leveranciers e.d. waardoor GMraven in 2017 / 2018 vol de focus kan gaan leggen op sales en marketing. 



Al met al staat het concept en GMraven als een huis en is het nu zaak om met deze investering te groeien om de geplande omzettargets te halen.

Verdere ontwikkelingen

Met enige regelmaat gaat GMraven special editions uitbrengen in samenwerking met de desbetreffende kunstenaars. Hier zullen maar 20 stuks van verkrijgbaar zijn. Dit om nieuw publiek aan te trekken, de uniekheid van de pakken te onderstrepen en meer omzet te genereren.
 Deze special editions kunnen overigens ook toegespitst zijn op feestdagen en andere gebeurtenissen in Nederland.

Doelgroep

De doelgroep van de onderneming zijn individualistische heren van jonge (>25 jaar) tot middelbare (<50 jaar) leeftijd die zich bezig houden met kleding en uiterlijke verzorging en vrijwel dagelijks in pak lopen. 


De kleding wordt niet alleen thuis, maar ook zakelijk of tijdens speciale gelegenheden gedragen. Deze mannen houden van goede kwaliteit en hechten waarde aan (persoonlijke) details. 


Daarnaast wil GMraven ook bedrijven bereiken voor de aankleding van hun werknemers. Hier kan GMraven goed op inspelen door de logo's van het desbetreffende bedrijf te implementeren in het pak (voering).

Marktomvang

Zie meest recente statistieken binnen de modebranche in Nederland volgens een onderzoek van Fashionunited.

Concurrentie

GMraven concurreert uiteindelijk met alle merken die pakken aanbieden. Echter probeert GMraven door zijn onderscheidende vermogen hier bovenuit te stijgen en tevens een nichemarkt te bedienen en te creëren. Wij merken dat onze klanten speciaal naar ons toe komen omdat ze ‘eens wat anders willen’ dan de standaard pakken die de concurrentie aanbiedt.



Tevens zal GMraven niet als andere grote pakkenmerken veel eigen winkels krijgen maar meer focussen op de samenwerking met reeds bestaande winkels. Dit om de overhead kosten laag te houden. Echter is er t.z.t. wel de ambitie om een nieuwe winkel te openen mits de resultaten dat toelaten. Echter zal de focus voornamelijk op samenwerkingen en verhogen van sales liggen.

Huidige klanten


De huidige klanten bestaan voornamelijk uit beginnende young urban professionals die klaar zijn met de standaard pakken die je overal kan kopen. Ook heeft GMraven klanten uit de iets oudere garde die behoefte hebben naar een gepersonaliseerd product. Daarnaast zijn er nog de creatieven die vaak via de kunstenaars bij ons terecht komen. Er heerst in die zin een trend en behoefte onder mannen om zich goed te kleden en hierin te onderscheiden van de massa. Daarnaast mogen pakken weer gedragen worden wat een tendens is wat ons ten goede komt.

Feedback van klanten

GMraven heeft een mooie fanbase opgebouwd in 2015 en 2016.



Afgezien van de vele bedank mailtjes krijgen wij ook feedback op ons socialmedia platform.

 Voor feedback van fans zie deze link.

Nieuwe klanten

We merken dat we veel nieuwe klanten krijgen via mond tot mond reclame. Dit is en blijft voor ons de belangrijkste manier om nieuwe klanten te werven, immers is dat een teken dat de huidige klanten onze service en producten als iets positiefs ervaren.

Daarnaast zijn wij actief bezig om samenwerkingen aan te gaan met wedding planners. We hebben hier al enkele samenwerkingen mee en dit zorgt er vooral voor dat mensen met ons in aanraking komen die dat anders niet kwamen.

Doordat we vanaf september 2016 een nieuwe grotere winkel hebben geopend en daarmee velen malen zichtbaarder zijn geworden halen we tevens veel sales uit winkelend publiek. Wij merken dat vooral de weekenden storm lopen en de aanloop steeds groter en groter wordt.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat onze 'line of business' ook geduld vergt. Hiermee bedoelen we dat het erg belangrijk is om een gedegen klantenkring op te bouwen. Dit vergt nou eenmaal tijd.

Naast bovenstaande willen we dus via deze crowdfunding groeigeld ophalen wat we willen inzetten voor marketing doeleinden. Zie gebruik van de gelden.  

Verkoopverhaal

GMraven is er voor de individualistische man die graag zijn eigen identiteit bewaakt en niet mee wilt gaan met de massa.

Gedaan tot nu toe

  • GMraven heeft inmiddels een flinke (terugkerende) klantenkring opgemeten en gestoken in GMraven maatkleding;
  • in het eerste jaar, 2015, zijn alle omzettargets gehaald;
  • in juni 2015 hebben we onze eerste eigen winkel geopend in hartje Utrecht;
  • erkenning en support van een aantal fondsen en ministerie voor onze combinatie van ondernemerschap en cultuur;
  • we hebben al diverse BN'ers mogen verwelkomen als ambassadeur van GMraven;
  • de GMraven pakken zijn onderdeel geweest van een aantal kunstexposities. Zowel bij bedrijven als PGGM als exposities van kunstenaars zelf als die van GMraven; 
  • veel nieuwe kunstenaars hebben zich bij GMraven aangesloten;
  • in 2016 zijn we een crowdfunding begonnen welke in 12 uur gehaald werd;
  • met deze investering hebben we het fundament kunnen leggen tot wat GMraven nu is;
  • zo hebben we hiermee onze collectie uitgebreid (sokken, dassen, strikken, schoenen, riemen, overjassen alles onder eigen merk);
  • zijn we ‘verhuisd’ naar een nieuwe Europese supplier waar we per stuk in kunnen kopen; zowel maat als confectie. Dit zorgt voor minder financieel risico in de voorraad / inkoop risico. Tevens hebben we hiermee een gigantische slag in kwaliteit weten te maken;
  • zijn we van een winkel in een keldertje naar een professionele winkel met grote pui en etalage in het centrum van Utrecht verhuisd (zie sfeerimpressie);
  • tevens hebben we in 2016 een nieuwe campagne opgezet en een nieuwe website gebouwd welke binnenkort wordt gelanceerd;
  • zijn we samenwerkingen aangegaan met zeer gerenommeerde weverijen als Dudale Bro’s & Co, Zegna, Standeven, Drapers, Zegna etc. Zo kunnen we voldoen aan alle wensen van de klant.

Marketing & sales kanalen

  • Eigen socialmedia GMraven, facebook, youtube en instagram;
  • meerdere blogs, bedoeling dit uit te breiden in 2017;
  • website, de nieuwe website wordt zeer binnenkort gelanceerd;
  • retail, via de eigen winkel als de externe;
  • persoonlijk contact;
  • mond-tot-mond reclame;
  • socialmedia van samenwerkingspartners;
  • influencers via Blogs;
  • beurzen;
  • eigen evenementen en exposities.

Marketing doel

  • Meer klandizie en buzz creëren rondom het merk;
  • meer mensen naar de winkel;
  • meer winkels aantrekken en contracteren;
  • samenwerkingen opzoeken met wedding planners;
  • vermarkten van het concept en merk.

Partnerships

  • GMraven heeft een partnership met Cultuur & Ondernemen vanuit het ministerie van financiën. Deze ondersteunen ondernemingen die ondernemen en cultuur verbinden;
  • GMraven heeft een partnership met het kfHeinfonds te Utrecht. Het kfHeinfonds ondersteund bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen en zo de Nederlandse cultuur ondersteunen;
  • GMraven heeft een aandeelhouderscoöperatie waar enkele aandeelhouders bijzitten welke actief ondersteunend werken aan de groei van GMraven. Deze elk in hun eigen vakgebied (juridisch, sales, marketing, etc).

Omzet tot nu toe

GMraven heeft in 2015 een omzet gerealiseerd van EUR 75.000 en heeft daarbij nagenoeg break-even gedraaid. 

GMraven heeft in 2016 een omzet gerealiseerd van EUR 62.000 en heeft in 2016 een verlies gedraaid doordat we vanwege de verhuizing naar de nieuwe winkel en het vinden van een nieuwe leverancier die aansloot op onze wensen en behoeften pas na het derde kwartaal normaal hebben kunnen draaien. Daarnaast is er dermate veel geïnvesteerd waardoor de cijfers in het rood zijn gekomen. Echter ligt hierdoor een zeer gedegen fundament en hoeven er geen diepte investeringen meer worden gedaan gezien dit allemaal in 2016 is afgerond. 

2017 is daarom ook eigenlijk het echte jaar waarin we  vol aan de spreekwoordelijke bak kunnen om een omzetstijging te realiseren. 

Verwachte omzet

Onze omzet targets in euro's zijn als volgt:

  • 2017    EUR 204.504
  • 2018    EUR 324.050
  • 2019    EUR 467.893
  • 2020    EUR 680.744
  • 2021    EUR 791.736 

Aannames

De omzetverwachtingen voor de jaren 2017-2021 zijn gebaseerd op de volgende aannames:


  • uitbreiding verkoopkanalen. Toename van externe retailers en samenwerkingsverbanden;
  • uitbreiding eigen verkopen door naast maatpakken ook confectie te verkopen in eigen winkel;
  • uitbreiding klantenbestand / naamsbekendheid;
  • afzetgroei in andere markten als Azië.

Tot nu toe geinvesteerd

Afgelopen jaren is er voor circa EUR 125.000 geïnvesteerd. Deze investeringen komen van de fondsen Cultuur & Ondernemen & het kfHeinfonds, een onderhandse lening die de heer van der Kemp privé heeft afgesloten en de crowdfunding ronde uit 2016. Hiermee is wel de volledige basis gelegd en zijn de grootste investeringen achter de rug. De huidige investeringsbehoefte is daarom voornamelijk bedoeld voor werkkapitaal.

Investeringsbehoefte

GMraven beoogt een bedrag van EUR 30.000 op te halen. Dit geld voornamelijk gebruikt worden als werkkapitaal, met de focus op additionele marketing uitgaven. 

Gebruik van de opgehaalde gelden

Gmraven zal met het opgehaalde bedrag in het volgende investeren:


  • nieuwe collectie uitbrengen. Deze collectie kunnen we per stuk inkopen dus als we eenmaal de startcollectie in de winkel hebben kunnen we, wanneer een pak wordt verkocht, er weer een enkele bijkopen. Zo kunnen we de voorraad bijhouden op een veilige sustainable manier;
  • het marketing project USAP starten (zie bijlage);
  • een expositie houden op de Keizersgracht in Amsterdam i.s.m. Kaoru Yamamoto (Kyas Art Salon);
  • een deel aanwenden om mee te doen en hoge ogen te kunnen gooien bij het Rijksmuseum Award welke wordt uitgereikt aan een bedrijf dat op een unieke manier kunst van het Rijksmuseum kan verwerken in alledaagse producten;
  • een deel aanwenden voor andere marketing doeleinden;
  • een deel aanwenden voor sales activiteiten als de trouwbeurs etc;
  • opties onderzoeken tot het uitzetten van het merk in China als exclusief Europees hoogstaand pakkenmerk (er werkt iemand voor ons welke ook in Shanghai gaat werken en erg enthousiast is over de potentiële mogelijkheden in China en dit wil gaan onderzoeken/uiteenzetten).

Rendement

U zult investeren in een converteerbare lening met 6% rente.

Wanneer wij in de toekomst nogmaals een bedrag van EUR 30.000 of meer aan nieuw aandelenkapitaal ophalen krijgt u de optie om te converteren naar aandelen. 

Mocht dat niet het geval zijn dan kunt u na 5 jaar converteren tegen een dan, door een externe partij bepaalde, koers. 

Verder zijn er 2 exit strategieën;

  • GMraven groeit als kool. Crowdfunders kunnen een goede ROI verwachten met een optie tot buyout door de onderneming;
  • GMraven wordt verkocht aan een grotere partij, crowdfunders krijgen geld naar rato van aandelen en waarde.

Voor beide exit strategieën kunnen echter geen garanties gegeven worden aan investeerders. Evenmin kan men er vanuit gaan dat wij in staat zullen zijn een volgende financieringsronde te voltooien. 

Risico's

SPECIFIEKE RISICO'S VAN INVESTEREN IN GMRAVEN B.V. 

  • Per maand hebben wij lasten van bestaande leningen voor een totaalbedrag van EUR 1.200 aan rente plus aflossing;

  • Wanneer we met meer externe kanalen gaan werken zullen we moeten investeren in een programma waarmee we voorraad en verkoop / inkoop beter kunnen monitoren om overzicht te bewaken.
  • GMraven zal moeten blijven pushen voor aandacht van de klant door goed om te gaan met de verscheidene marketing kanalen. Erg belangrijk dat dit niet verslapt en wordt uitgebouwd. 
  • Guus van der Kemp zal meer buiten de winkel aan de slag moeten om meetings en netwerk af te gaan om GMraven continu onder de aandacht te houden en sales te boosten. Hier moet ruimte voor komen.
  • Al met al zijn de bepaalde doelen zeer haalbaar en realistisch. Tevens staat alles klaar om te implementeren. Wanneer de vraag de controle overstijgt betekend dit dat er iemand bij moet komen om dit in goede banen te leiden. Ook zullen er stagaires worden aangetrokken die zich puur en alleen gaan bezig houden met de marketingkanalen om ervoor te zorgen dat dit blijft voldoen aan de eisen die GMraven zichzelf stelt. 

ALGEMENE RISICO’S VAN INVESTEREN IN CONVERTEERBARE LENINGEN

  • Uitlener stemt ermee in dat zijn vorderingen uit hoofde van deze overeenkomst op Lener een lagere rang inneemt dan alle andere, niet achtergestelde, vorderingen op Lener als bedoeld in artikel 3:277 lid 2 BW.

  • Uitlener verstrekt een achtergestelde converteerbare lening om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Uitlener zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf.

  • Lees hier aandachtig de risico's over investeren in aandelen en leningen van de op Symbid aangeboden bedrijven. Verkrijg tevens inzicht in de default rapportage van Symbid alvorens te investeren.