Idea-equity-label
Convertible
nl_geldenondernemen_idea.tooltip.convertible.note
Billboard_gb_header_new Play
Medium_thumb_picto_facebook
Goboony team 5
Goboony Utrecht, NL

Goboony

Stap in Europa’s snelst groeiende camper-deelplatform.
Ons volgende doelbedrag € 750.000

$803.449 gefinancierd
345%
$232.884 0
Minimum doelbedrag Dagen over
€1.000.000 6,00% 5 jaar
Maximum doelbedrag Rente Looptijd
Product

 ========
UPDATE: Bedankt.


Woow! De eindsprint is fantastisch geweest. In de laatste dag nog €100.000 erbij. Super om te merken dat er zoveel mensen zijn die ons een warm hart toedragen en graag meedelen in het succes. Bekijk bijvoorbeeld dit filmpje eens: filmpje [link].


Samen met jullie bouwen we aan het leukste camper-deelplatform van Europa.

Share the freedom!
Mark & Foppe

========

Deze samenvatting dient gelezen te worden als een inleiding op dit Investeringsmemorandum. Iedere beslissing van potentiële investeerders om in te schrijven op de uitgifte moet gebaseerd zijn op bestudering van het gehele Investeringsmemorandum, inclusief de bijlagen.

Samenvatting uitgifte

  • Uitgevende partij: GoBoony B.V.
  • Website uitgevende partij: https://www.goboony.nl/
  • Soort uitgifte: Achtergestelde Converteerbare Obligatie
  • Omvang uitgifte: Minimaal €200.000 - Maximaal €1.000.000
  • Minimale nominale waarde per participatie: €20
  • Doel Uitgifte: Groei
  • Risicoprofiel: Zeer hoog (klik hier voor een toelichting over de Symbid risicoprofielen)
  • Rente: 6% (enkelvoudig)
  • Zekerheidstelling: Geen
  • Aflossing: Na 5 jaar met mogelijkheid tot verlenging van telkens 2 jaar
  • Vervroegde aflossing mogelijkheid: Ja
  • Vergoeding bij vervroegde aflossing: 10% vergoeding voor de investeerder over het vervroegd af te lossen bedrag
  • Conversie: onder bepaalde voorwaarden conversie naar certificaten van aandelen in het kapitaal van GoBoony B.V.
  • Symbid kosten uitgevende instelling: 4-7% success fee
  • Symbid kosten investeerder: 1% administratiekosten

Meer informatie over het rendement vindt u onder het kopje 'rendement en exitbeleid' onder de financiële sectie.



The power of the crowd makes us proud

Als je je dromen wilt realiseren, moet je wakker worden en je handen uit de mouwen steken. Want dromen worden alleen werkelijkheid als je ze najaagt.


De afgelopen twee jaar was voor ons ‘living the dream'. Ondanks dat we met ons team heel hard onze droom najagen, zijn we iedere dag weer verbaasd over Goboony. De droom is inmiddels werkelijkheid geworden.


Onze community is onze kracht. Daarom geloven wij ook in crowdfunding. Help ons mee om te bouwen aan het leukste camper-deelplatform van Europa en word onderdeel van onze droom.


Share the freedom - Goboony!

Mark & Foppe, avonturiers en oprichters van Goboony


Ps. Download hier een .pdf versie van ons investerings document [link]


Het concept
Onze missie is om iedereen in zijn leven tenminste één keer de ultieme vrijheid van een camperreis te laten ervaren. Daarom willen wij samen met jou Europa’s grootste deelplatform voor camperliefhebbers bouwen. En dat is mogelijk. Want wist je dat 2 miljoen campers in Europa gemiddeld 11 maanden per jaar stilstaan? Dat biedt kansen, want als mensen hun camper delen, dan kunnen ze gebruikt worden door mensen die ermee op avontuur willen. Met behulp van Goboony kunnen we met elkaar slim gebruik maken van deze campers.



De kans

In 2017, Goboony’s tweede complete boekjaar, realiseerden we samen met de Goonies (zoals wij onze campereigenaren noemen) een huurvolume van maar liefst drie miljoen euro, en kregen we een 9 als beoordeling voor onze service van onze klanten. Wij groeiden 300% ten opzichte van 2016. Tegelijkertijd groeit ook de populariteit van de camper enorm. Verkooprecords worden gebroken. Plaatst een eigenaar zijn camper in de zomer op Goboony, dan ontvangt hij vaak binnen enkele minuten al zijn eerste huurverzoek.


Een stilstaande camper is veel geld waard
Europa staat vol stilstaande campers, 2 miljoen maar liefst. En dat aantal groeit met 7% per jaar. Kun je voorstellen hoeveel mensen we op avontuur kunnen sturen als 100.000 campereigenaren (slechts 5%) besluiten om hun camper te delen. En zij hebben daar alle reden toe, want een camper levert gemiddeld € 795 per week op en wordt bij ons nu al gemiddeld 8 weken per jaar verhuurd. De gemiddelde jaaropbrengst is maar liefst € 6.360 (realisatie op Goboony in 2017). Daarmee heeft een campereigenaar zijn kosten makkelijk terugverdiend.



Er ligt een gouden kans voor Goboony. Onderzoek van NKC (Nederlandse Kampeerauto Club; 40.000 leden) heeft uitgewezen dat 5 - 10% van de campereigenaren bereid is om zijn camper te delen. Stel dat 5% inderdaad zijn camper gaat delen (uitgangspunt in onze business case), dan betekent dat in 2022 een markt van € 900 miljoen. Maar misschien is dit nog wel een te conservatieve inschatting. Even ter vergelijking: een vakantiehuisje wordt door 50% van de eigenaren verhuurd.


Wij willen deze kans samen met onze community pakken door met jouw hulp Europa’s grootste camper-community te bouwen.



Hoe is Goboony begonnen?
Wij, Mark en Foppe, ontmoetten elkaar down under, toen onze roadtrips elkaar op het zuidereiland van Nieuw-Zeeland kruisten. Beiden hadden we met ons gezin de camper als ideaal reismiddel ontdekt. Enthousiast over het camperen en het besef dat Mark’s eigen camper ook maar 4 weken per jaar gebruikt werd, kwamen we op het idee een Airbnb voor campers te starten. Op 18 april 2015 werd Goboony geboren.

Goboony groeit super snel
Inmiddels groeien we, net als Airbnb, als kool. In twee en een half jaar tijd groeiden we uit tot het grootste camper-deelplatform in Nederland, België, Verenigd Koninkrijk en Italië. Doordat we vanuit Nederland elke markt waarin we actief zijn als eerste betraden is Goboony inmiddels Europa’s snelst groeiende camper-community.



Onze Goonies zijn heel speciaal
Goboony is meer dan een groeionderneming, het is een community van campereigenaren (onze Goonies) die avonturen met elkaar delen. Onze service wordt gemiddeld met een 9 beoordeeld en daar zijn we zeer trots op. Met onze Goonies komen we in heel het land tijdens bijeenkomsten samen en delen we ervaringen en tips met elkaar uit. Het Goboony platform bouwen we samen. In 2017 ontwierpen we met de Goonies een Goboony app die ze vervolgens zelf via crowdfunding financierden. De campagne zat een dag na livegang al vol [link].


Samen met onze community gaan we nu ook de volgende stap zetten. Samen kunnen we realiseren dat we Europa’s grootste camper-deelplatform worden. Daarom geven we jullie nu de kans om met ons mee te groeien. Jouw investering zal meegroeien met de groei van Goboony.

Unique Selling Points



3x slim van Goboony:

  1. Geavanceerd, multi-language en multi-currency platform voorbereid op groei. Goboony heeft vanaf het begin groot gedacht. En dat is nu in ons voordeel. Het platform en de technologie is geïnspireerd op de functionaliteit en het gebruiksgemak van Airbnb en is door ons eigen development-team samen ontwikkeld met campereigenaren, die het verhuren van hun camper en de dagelijkse praktijk daarvan goed kennen.

  2. Native speakers in Goboony HQ, waarmee we iedereen in zijn moedertaal kunnen helpen. Goboony bestaat uit een internationaal team van Nederlanders, Engelsen, Italianen, Belgen en Friezen. Allemaal vrolijke specialisten die niet alleen de lokale mores kennen, maar ook onze verhuurders en huurders in hun eigen taal te woord staan en ondersteunen.

  3. Een hele sterke community van campereigenaren: We ❤ onze Goonies. De kracht van Goboony zit in de community gedachte. “Great minds think alike”. Op Goboony hebben we een gezamenlijk doel en daarom maken we slim gebruik van alle kennis en know how van onze community. Naar onze bescheiden mening is dit de enige manier om echt een waardevolle onderneming te bouwen.

Verdienmodel

Voor de camperverhuurders is het platform gratis. Elke keer wanneer iemand via Goboony een camper huurt, ontvangt Goboony 15% servicekosten van de huursom.


Daarnaast genereren we inkomsten uit de ‘Goboony verzekeringen’ in Italië, een ‘pay as you go’ verzekering, waarmee eigenaren (los van hun eigen verzekering) gedekt zijn bij schade tijdens de verhuurperiode. Deze verzekering gaan we ook in andere landen faciliteren. We zijn daarover in gesprek met verzekeringspartners. De inkomsten van deze verzekering bestaan uit een bedrag per verkochte verzekering. Ook op de verzekeringen voor afkoop van het eigen risico ontvangt Goboony een fee.


Tot nu toe bereikt

Sinds Goboony’s roadtrip in april 2015 begon, groeiden we razendsnel:

  • In 2017 realiseerden we een huurvolume van € 3 miljoen. Dit is  300% ten opzichte van 2016.
  • Meer dan 1 miljoen mensen wereldwijd hebben de site gebruikt om hun droomcamper te vinden.
  • In ruim twee en een half jaar tijd kwamen er meer dan 1.600 campers op de website.
  • In 2017 zijn we begonnen in Italië, België en het Verenigd Koninkrijk. Deze landen leverden samen al ruim 6 keer zoveel boekingen op als ons eerste jaar in Nederland. We weten inmiddels precies hoe we in een land campereigenaren kunnen helpen met verhuren.
  • In Italië ontwikkelden we een camperverzekering die inkomsten genereert.
  • In twee eerdere financieringsrondes in 2016 en 2017 haalden we € 840.000 op bij professionele investeerders en angel investors. Een groot deel daarvan investeert nu ook mee in deze crowdfunding-campagne.
  • In oktober 2017 haalden we met een crowdfunding-campagne een dag na livegang het doelbedrag op voor de realisatie van een mobiele app voor verhuurders.

Benodigde investering en gebruik van het geld

Het minimale streefbedrag voor deze crowdfunding-campagne is € 200.000. Deze investering geeft ons de mogelijkheid om onze positie verder te versterken in de landen waar we nu aanwezig zijn. We kunnen dan het aantal campers uitbreiden door aanwezig te zijn op de belangrijke camperbeurzen, workshops voor campereigenaren te organiseren, te adverteren in camper magazines en de partnerships met lokale camperclubs te intensiveren. Tegelijkertijd kunnen we meer aan marketing besteden om onder de aandacht van potentiële huurders te komen. Dit realiseren we met behulp van ons online advertising- en social media plan waarmee we inmiddels veel ervaring hebben opgedaan in Nederland en België.

Tot eind 2019 hebben we een totale financieringsbehoefte van € 2.000.000. Dit bedrag financieren we middels crowdfunding, leningen en uiteindelijk nog een aandelenuitgifte.

Het minimale streefbedrag en eventueel hogere investeringen (tot maximaal € 1.000.000) gaan we gebruiken voor de volgende zaken:

  • € 200.000: Verstevigen marktpositie in Nederland, Italië, Verenigd Koninkrijk en België.
  • € 300.000: Handmatige supportprocessen automatiseren, zodat we internationaal nog sneller kunnen schalen.
  • € 500.000: Extra online advertising in Italië en UK + extra marketing voor naamsbekendheid & awareness in de kernlanden.
  • € 750.000: Uitrol naar een nieuw Europees camperland.
  • € 1.000.000: Uitrol naar nog een volgende Europees camperland.


Voor de investeerder

Om onze groei in 2018 en 2019 te blijven versnellen hebben we een financieringsbehoefte van in totaal € 2.000.000. Dit bedrag halen we via meerdere investeringsrondes op. Aan deze ronde met investeerders is deze crowdfunding-campagne gekoppeld. Zo nodigen we je uit om samen de grootste camper-community van Europa te bouwen, terwijl je mee profiteert van onze groei.

Converteerbare lening tegen 6% rente
We geven een converteerbare lening uit tegen 6% rente. Converteren betekent dat je bij een volgende investeringsronde de optie hebt om je verstrekte lening plus rente met korting om te zetten in aandelen van Goboony.

Maar er is meer, uiteindelijk draait Goboony om het begeerlijke vrijheidsgevoel van een camper. Daarom sturen we iedere investeerder, afhankelijk van het bedrag dat je investeert, zelf op avontuur. Zo kunnen we later aan het kampvuur, onze ervaringen delen.

Wat krijg je naast het rendement op je belegging
Bij een inleg van...… krijg je ook nog:

€ 250

  • Goboony geur-camper voor aan je binnenspiegel en onze Go & Boony mokkenset.

€ 500

  • Goboony Goodie pakket.
  • Kortingsvoucher t.w.v. € 50 te gebruiken voor het huren van een camper*. Voor jou of iemand die het enorm verdient!

€ 1.000

  • Goboony Goodie pakket.
  • 3 vouchers à € 50 korting voor jou of om weg te geven*.
  • of, als je verhuurder bent, ontvang je de Bronzen family badge***.

€ 2.500

  • Goboony crowdfunder borrel.
  • 3 vouchers à € 100 korting voor jou of om weg te geven**.
  • of, als je verhuurder bent, ontvang je de Zilveren family badge***.

€ 5.000

  • Goboony crowdfunder borrel.
  • 5 vouchers à € 100 korting voor jou of om weg te geven**.
  • of, als je verhuurder bent, ontvang je de Gouden family badge***. Ook nodigen we je uit voor de Goonie fotodag: op een prachtige locatie schiet een professionele fotograaf kraakheldere foto’s van jou en je camper. Zo spat jouw advertentie straks van het scherm.

€ 10.000 of meer

  • Goboony crowdfunder borrel.
  • 10 vouchers à € 100 korting voor jou of om weg te geven**.
  • of, als je verhuurder bent, ontvang je de Gouden family badge***. Ook nodigen we je uit voor de Goonie fotodag: op een prachtige locatie schiet een professionele fotograaf kraakheldere foto’s van jou en je camper. Zo spat jouw advertentie straks van het scherm.

*Je krijgt € 50 korting bij een besteding vanaf € 500. Besteed je minder dan € 500, dan krijg je 10% korting op het totaalbedrag. Je kunt 1 voucher per boeking gebruiken.
**Je krijgt € 100 korting bij een besteding vanaf € 1000. Besteed je minder dan € 1000, dan krijg je 10% korting op het totaalbedrag. Je kunt 1 voucher per boeking gebruiken.
***De family badge laat jouw camper extra opvallen op de website en het weegt positief mee als extra criterium waarop we campers rangschikken in de zoekresultaten.


Risico's

Algemene risicofactoren van het investeren in het MKB:

  • Nadelige verandering van wet- en regelgeving door politieke besluiten.

  • Wijziging in de macro-economische omstandigheden.

  • Uitgevende instelling is afhankelijk van het functioneren van de bestuursleden.

  • Concurrentierisico in markten waarin uitgevende instelling actief is.

  • Risico op faillissement of surseance van de uitgevende instelling.

  • Fiscaal risico door wetswijziging, nieuwe regelgeving of politieke besluitvorming.

Bedrijfsspecifieke risico’s

  • Het concept heeft zich in korte tijd bewezen in Nederland en de cruciale succesfactoren zijn bekend. Een daarvan is de verzekering. In alle landen waar we opereren is er een verzekering, maar nog niet in alle landen in Europa is een verzekering beschikbaar. Daarom hebben we bijvoorbeeld in Italië met een plaatselijke verzekeraar een eigen Goboony verzekering ontwikkeld.

  • Het platform maakt in Nederland en België marge. Maar het heeft nog geen uitgebreid track-record in de andere landen. In alle landen van Europa zijn er deelplatformen voor huizen, auto’s en andere spullen aanwezig en succesvol. Dit is echter geen garantie dat camperdelen ook in alle buitenlanden succesvol zal zijn. Goboony kan in Nederland en België in ieder geval operationeel zelfstandig draaien.

  • De drempel om toe te treden in deze markt is op dit moment laag; de taart is niet verdeeld en een marktplaats platform is relatief snel te ontwikkelen; het snel internationaal uitrollen van het concept is een kritische succesfactor om de concurrentie voor te blijven.

  • De exploitatie en groei van de onderneming is sterk afhankelijk van specialistische kennis en vaardigheden die is ingebracht en dagelijks wordt opgebouwd. Een verlies van belangrijk personeel of partners vanwege beperkte loopbaanperspectieven, lage verdiensten of een andere reden kan leiden tot een aanzienlijk operationeel risico in een kleine organisatie. De belangrijkste personeelsleden en partners worden gebonden middels een Stock Option Plan of Stock Appreciation Rights.

Algemene risico’s investeren in converteerbare leningen:

  • Uitgevende instelling (Uitlener) stemt ermee in dat zijn vorderingen uit hoofde van deze overeenkomst op Lener een lagere rang inneemt dan alle andere, niet achtergestelde, vorderingen op Lener als bedoeld in artikel 3:277 lid 2 BW.

  • Uitgevende Instelling (Uitlener) verstrekt een achtergestelde converteerbare lening om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Uitlener zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf.

  • Uitgevende Instelling (Uitlener) verstrekt een achtergestelde converteerbare obligatie om deze later om te zetten (converteren) naar certificaten van aandelen waarmee uitlener mede-aandeelhouder wordt. Uitlener zet in op de verwachte (exponentiële) waardegroei van het bedrijf en op de verwachte mogelijkheid certificaten later met winst te verkopen. Veelal duurt dit na conversie nog meer dan vijf jaar. Tegenover de kans op een hoog rendement bij exponentiële groei staat echter het risico dat dat de inleg verloren gaat als het niet goed gaat met het bedrijf.

  • Er is sprake van het risico op vervroegde aflossing omdat de uitgevende instelling ervoor kan kiezen om de converteerbare obligatie voor het einde van de looptijd af te lossen. Dit betekent voor u als belegger dat u over een kortere periode dan de looptijd van de converteerbare obligatie een rentevergoeding krijgt bijgeschreven bij het door u ingelegde bedrag. Indien uitgevende instelling over gaat tot gehele of gedeeltelijke vervroegde aflossing is over het vervroegd afgeloste bedrag van de obligatie, tegelijk met deze aflossing en tot dan toe opgebouwde rente, een vergoeding verschuldigd. Deze vergoeding is gelijk aan 10% over het vervroegd af te lossen bedrag.

  • Rangorde uitbetaling: Uitkering van het rendement gebeurd nadat betalingen aan crediteuren en aflossingen aan de lening aan de Rabobank zijn voldaan. Het risico bestaat dat de uitgevende instelling onvoldoende liquide middelen overhoudt om het rendement uit te keren. Dit betekent voor u als belegger dat u rendement (voor een deel) niet kan worden uitbetaal als risico zich verwezenlijkt. In het geval van faillissement hebben de volgende uitkeringen voorrang op de uitbetaling van het rendement op de converteerbare obligaties: Openstaande crediteuren en een lening van de Rabobank. Dit betekent voor u dat bij faillissement mogelijk het rendement op de converteerbare obligatie niet kan worden uitgekeerd.

  • De converteerbare obligatie(s) zijn niet verhandelbaar op een beurs of een platform en daardoor beperkt verhandelbaar. Dat betekent dat er mogelijk geen koper is voor uw converteerbare obligatie(s) als u tussentijds van uw belegging af wilt. U loopt dan dus het risico dat u niet op het door u gewenste moment uw geld terug kan krijgen en uw belegging langer aan moet houden of uw Converteerbare obligatie(s) voor een lagere prijs moet verkopen.

Update_thumb_mark-de-vos-goboony_4103lr
Mark de Vos
Co-founder

Mark kocht een camper na zijn avontuur in Nieuw Zeeland en vond het zonde dat die niet veel gebruikt zou worden en bedacht daarom Goboony. Goede ideeën concreet maken is voor hem het waardevolste en mooiste dat er is. Mark was eerder ondernemer en later Algemeen Directeur van een groep autobedrijven. Hij weet hoe je bedrijven moet laten groeien.

Update_thumb_foppe-mijnlief-goboony_4090lr
Foppe Mijnlieff
Co-founder

Foppe is een gepassioneerd ondernemer, het creatieve brein achter Goboony. Foppe heeft een Master Degree aan de Technische Universiteit in Delft. Na eerst een aantal jaren in het Corporate bedrijfsleven actief te zijn geweest (Stork/Shell), heeft hij inmiddels 15+ jaar ervaring met startups en hen geholpen van idee naar (internationale) business (Mercurius Groep, Skymeter corp., Myjini).

Update_thumb_oane-koning-hettema-goboony_4092lr
Oane Koning Hettema
CMO

Creatief ondernemer waar de ideeën als levenssap door de aderen stromen. Hij startte zijn eerste bedrijf in 1995 : Dizain, het bureau dat marketingstrategie verpakt in creatieve ideeën. Hij deed o.a. opdrachten voor start-ups met grote ambities en voor grote landelijke merken die groot wilden blijven (Aegon, KNSB, Hotels.nl, Beachmasters-Bizz travel) en ontwikkelde voor de Telegraaf de nieuwsapps.

Update_thumb_nicolas-koening-goboony
Nicolas Koenig
CTO

Nicolas heeft 12+ jaar ervaring als Ruby on Rails developer en is eigenaar van meerdere startups (o.a. Stinngo). Als lead developer heeft hij het Goboony platform ontwikkeld. Inmiddels stuurt hij een team van programmeurs aan en werkt hij zelf nog iedere dag mee om Goboony te optimaliseren. Nicolas heeft de unieke gave om de vertaalslag van wat klanten willen om te zetten in een perfect product.

Juridische structuur

De uitgevende instelling GoBoony BV is een besloten vennootschap, opgericht op 9 maart 2015 en gevestigd in Utrecht onder het KvK-nummer 62857452. Het adres van de uitgevende instelling is Groenewoudsedijk 41, 3528 BG, Utrecht. 

De website van de uitgevende instelling is https://www.goboony.nl/

Contactpersoon: Mark de Vos, mark@goboony.com, 085-4016832

De uitgevende instelling wordt bestuurd/beheerd door:

  • Greenfield Delight BV, gezamenlijk bevoegd (met andere bestuurder) met Mark de Vos als directeur;
  • Mijnlieff@fontes BV, gezamenlijk bevoegd (met andere bestuurder) met Fopbertus Daan Mijnlieff als directeur.

Deze bestuurders zijn de oprichters van GoBoony en bezitten gezamenlijk de meerderheid van de aandelen in GoBoony BV.

Personele ontwikkeling


Goboony team
We hebben inmiddels een internationaal team met slimme en vrolijke mensen opgebouwd. Onze landenteams bestaan altijd uit native speakers. Dus echte Italianen, echte Engelsen, een echte Vlaming en een echte Zweedse. Allemaal zijn we gepassioneerde camperliefhebbers. Zo sluiten we zo goed mogelijk aan op de lokale doelgroep, taal en cultuur. Deze filosofie zetten we ook door naar andere landen. Ook hebben we continu een aantal enthousiaste stagiaires die ons helpen met de dagelijks terugkerende taken.


Advisory board
We hebben ons omringd met een team van professionals en een advisory board met branche ervaring en belangrijke strategische kennis en ervaring met scale ups. Zo bestaat onze advisory board uit:

  • Stan Stolwerk, directeur van Europa’s grootste camperclub NKC. Hij helpt Goboony met inzichten en netwerk vanuit de camper branche.

  • Ronald Zwartkruis, zelf succesvol ondernemer en ervaren op het gebied van internationale M&A, helpt ons met strategische vraagstukken.

  • Edwin de Jonge, zelf oprichter van een succesvolle IT startup en inmiddels investeerder in meerdere succesvolle startups, helpt ons met zijn financiële en strategische kennis.

Het product

Wij maken het vinden van een camper in de buurt gemakkelijk, met een selectief en gevarieerd aanbod van campers, dat past bij de vakantiebehoefte van de huurder.
Eenmaal een goede camper gevonden, dan faciliteren wij het contact en contract tussen de huurder en de campereigenaar. Door de drempels van het huren van een particulier te verlagen, en het keuzeproces zo eenvoudig mogelijk te maken, zorgen wij dat niets je meer in de weg staat om op avontuur te gaan.

Goboony zorgt ervoor dat alle formele zaken tussen verhuurder en huurder goed geregeld zijn.
Wij faciliteren het gehele proces van zoeken, boeken, betalen, het huurcontract tot en met de verzekering. Huurders van een camper krijgen bij Goboony de zekerheid dat alles rondom het huren van de camper goed geregeld én goed verzekerd is.

Wij maken het mogelijk voor campereigenaren om hun camper op een veilige en vertrouwde manier te verhuren.
Dat doen we o.a. door goede borgstelling en verzekering. Door onze opgebouwde ervaring uit de dagelijkse praktijk hebben wij een super platform gebouwd en kunnen wij de campereigenaar ontzorgen, zodat hij of zij daar niet veel werk van heeft. En Goboony zorgt natuurlijk voor de marketing, zodat iedereen die een camper wil huren op ons platform terecht komt.  

Uniek


  • Goboony maakt het voor campereigenaren mogelijk om op een gemakkelijke en veilige manier de kosten voor aanschaf en onderhoud van hun camper terug te verdienen, terwijl andere camperliefhebbers niet allemaal een eigen camper hoeven aan te schaffen.
  • We groeien hard doordat we de website vanaf de start meteen met een internationale focus hebben ontwikkeld. Dat uit zich in een multi-language en multi-currency platform. Goboony heeft in ieder land een eigen domeinnaam met uiteraard de lokale taal van dat land. In ons korte bestaan zijn we al naar 4 landen uitgerold. Allemaal landen waar camperdelen nog niet bestond. We zijn daar zogenaamde First Mover.
  • Onze diensten snel uitrollen naar verschillende landen is mogelijk doordat ons internationale team allemaal in één kantoor zit. Onze lokale country managers functioneren het beste als we de lijntjes kort houden. Vanuit Utrecht onderhouden de country managers de community in ‘hun’ land, maar we zoeken de Goonies ook op. Regelmatig vliegen de country managers uit om op beurzen te staan en bijeenkomsten voor Goonies te organiseren. Ons uitgangspunt: bij Goboony spreekt iedereen in zijn moedertaal met elkaar. Die aanpak maakt ons uniek in de wereld.
  • Goboony is meer dan een website of platform: het is een community van liefhebbers die het vrijheidsgevoel delen. We organiseren doorlopend bijeenkomsten, delen ervaringen en ontwikkelen Goboony samen met onze leden, de Goonies. Zo ontwierpen we de “Verhuurders App” die de Goonies zelf via crowdfunding financierden. De Goonies beoordelen Goboony met een 9.
  • We innoveren continu en proberen nieuwe diensten en business modellen uit. In Italië bijvoorbeeld ontwikkelden we een eigen verzekering, waardoor camperdelen mogelijk is geworden.
  • Groeien doe je samen. En vanaf het prille begin werken we nauw samen met de grootste camperclub van Europa (NKC). Dit levert ons toegang tot vele camperaars in binnen- en buitenland.
  • Focus op alleen campers: wij geloven dat je succesvol een community bouwt, omdat we allemaal één bindende passie hebben: het vrijheidsgevoel van een camper. Het aantal campers is in 10 jaar tijd verdubbeld en op Marktplaats staat “camper” al jaren steevast in de top 3 van meest gezochte objecten. In 2017 zelfs op nummer 2, na het woord “gratis”.


Verdienmodel

Voor onze verhuurders (de campereigenaren) is het platform helemaal gratis. Goboony verdient geld op het moment dat een camper geboekt wordt. We ontvangen 15% servicekosten van de totale huursom. Op het moment dat er boeking wordt gerealiseerd ontvangt Goboony een aanbetaling variërend van 25 tot 50% van de huursom (afhankelijk van de periode voor de huurperiode). Dit zorgt voor een goede liquiditeit van ons bedrijf en voor een omzet door het hele jaar heen. Wij betalen de huursom aan de verhuurder op het moment dat de sleuteloverdracht heeft plaatsgevonden. Dit geeft veiligheid aan zowel de huurder als de verhuurder. Als de camper niet naar tevredenheid in ontvangst kan worden genomen is de huurder zijn geld niet kwijt. Het staat dan namelijk nog bij ons de rekening. Gaat alles goed bij de sleuteloverdracht, dan ontvangt de campereigenaar zijn huursom de volgende dag op z’n rekening. Hiernaast genereren we inkomsten uit de ‘Goboony verzekeringen”. In Italië hebben we via een verzekeringspartner een ‘eigen’ camperverzekering. Dit zal op termijn ook in andere landen worden geïntroduceerd. En we bieden andere aanvullende verzekeringen aan huurders, bijvoorbeeld de afkoop van het eigen risico. Op al deze verzekeringen verdienen we een kick-back fee. De komende jaren zal de verzekering een steeds belangrijker onderdeel van ons verdienmodel worden.


Schaalbaarheid

De schaalbaarheid van ons concept zit primair in de potentie van de totale markt van 2 miljoen campers in Europa. Om die ten volle te kunnen benutten zit onze schaalbaarheid nu in het uitrollen naar nieuwe landen. Ons platform en de manier waarop wij het bedrijf hebben georganiseerd zijn ontworpen en ingericht om te schalen. Door ons te focussen op het “core” product, ons strikt te beperken tot 1 doelgroep (camperliefhebbers) en ons in eerste instantie nog niet te richten op bij-producten (waarmee sommige startups zichzelf vastzetten om te schalen), maakt dat wij zeer succesvol kunnen uitrollen naar het buitenland. Ieder land heeft een beetje tijd nodig om Goboony als concept te omarmen; in veel landen waar we nu uitrollen zijn we first mover. Door in een vroeg stadium van ons bestaan onze aanwezigheid te claimen kunnen we markten in ontwikkeling stapelen. Hierdoor kunnen we als bedrijf al in een vroeg stadium een groei-curve doormaken. Gaandeweg zal de markt meer volwassen worden en zullen wij als first mover speler een dominante positie hebben ingenomen en zo onze groei kunnen blijven versnellen. Airbnb is hier natuurlijk het ultieme voorbeeld van.


Huidige status

Platform
Goboony is een camper-deelplatform waarop mensen makkelijk kunnen zoeken en boeken. Met behulp van zoekfilters en het instellen van favorieten maken wij het mensen makkelijk om de droomcamper voor hun vakantie te vinden. Middels het platform leggen huurder en verhuurder met elkaar contact en komt men middels een chatfunctie in gesprek. Wordt het huurverzoek goedgekeurd door de eigenaar, dan kan de huurder een online betaling verrichten om tot een bindende overeenkomst te komen. Goboony int de borg en een week voor vertrek sturen wij een digitaal formulier op (Goform), waarmee huurder en verhuurder de sleuteloverdracht netjes kunnen documenteren. Bij retour worden eventuele naheffingen en mogelijk schades gemeld, zodat Goboony dat kan verrekenen met de borg. Uiteindelijk zal er worden gevraagd om een review, zodat volgende huurders de ervaringen van voorgangers kunnen lezen.

Techniek
Goboony is in house ontwikkeld en actief op de domeinen .nl, .be, .it, .co.uk en .com. Ons systeem draait op Ruby On Rails en een PostgreSQL database. Ieder land heeft een eigen platform in haar eigen taal en haar eigen currency. Via de ‘achterkant’ van ons systeem kunnen via een centraal punt alle domeinen gemanaged worden. In feite draaien alle websites op hetzelfde systeem.

Service
Een belangrijk aspect van ons product is onze dienstverlening. Op dit moment wordt onze dienstverlening door onze klanten met gemiddeld een 9 gewaardeerd. Onze supportdesk is 24/7 bereikbaar via mail en tijdens kantooruren per telefoon, uiteraard in de gesproken taal van het land. Ook bevat onze website een zeer uitgebreid helpcentrum waar mensen terecht kunnen met vragen.

Verdere ontwikkelingen

Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van een mobiele app voor verhuurders. Ook deze zal in alle talen beschikbaar komen. De volgende stap zal een mobiele app voor huurders zijn. Uiteraard is onze website op mobiel al goed te gebruiken. Echter, een app zal de experience van het zoeken en boeken nog beter maken denken wij.

Andere ontwikkelingen spelen in op het delen van ervaringen en belevingen. Mensen inspireren met mooie camper bestemmingen, mooie plekjes waar je met je camper kunt overnachten, gedeeld door onze community die elkaar op ons platform helpen door hun ervaring te delen. Wanneer mensen op onze website komen om zich te oriënteren op hun volgende camperreis zullen ze ook genegen zijn om daar hun volgende camper avontuur te boeken.

In een iets verdere toekomst zien we heel veel mogelijkheden om aan ‘upselling’ te doen. Deze zitten nog niet in onze business modellen verwerkt. Dat is dus onze upside potential. Wij zien mogelijkheden oa. door meer verzekeringsproducten te ontwikkelen en te verkopen, producten aan te bieden rondom de camperreis d.m.v. partnerships met leveranciers, deals aan te gaan met campingnetwerken, georganiseerde services voor uitgifte van campers, een georganiseerde schoonmaakdienst voor het einde van de huurperiode, financieringsmodellen voor het aanschaffen van nieuwe campers die vervolgens via ons platform verhuurd worden.

Doelgroep


De doelgroep voor Goboony is tweeledig. Aan de ene kant is Goboony interessant voor campereigenaren die de kosten voor onderhoud en aanschaf willen terugverdienen. Er zijn campereigenaren die hun camper maar enkele weken per jaar gebruiken en hem de rest van het jaar verhuren. Er zijn ook veel campereigenaren die juist in het voor- en naseizoen hun camper veel zelf gebruiken en hem verhuren in juli en augustus. Zij zijn dan zelf thuis in Nederland, terwijl de vraag naar campers dan juist het grootste is. De gemiddelde leeftijd van de eigenaren op Goboony is 55 jaar.


Aan de andere kant is Goboony natuurlijk interessant voor mensen die met een camper op pad willen maar er zelf geen hebben. Onze doelgroep varieert van 35 tot 55 jaar. De jongere mensen uit deze doelgroep zijn vaak stelletjes of vrienden die met elkaar op reis gaan. Zij maken zomertrips, stedentrips, maar gaan ook vaak lange weekenden weg door het jaar heen. Je ziet dat deze mensen door het jaar heen bij ons terugkomen om meerdere keren een camper te huren. Dan zijn er de jonge gezinnen die vaak in de vakantieperiodes boeken. Een camper is ideaal: papa en mama kunnen reizen en de kinderen hebben een vertrouwde omgeving en weten iedere dag weer waar het speelgoed ligt. En dan zijn er de stellen waarvan de kinderen al het huis uit zijn. Vaak zijn dit ook de mensen die overwegen een camper te kopen en dan liefst een aantal campers wil proberen, alvorens ze zelf tot aanschaf (en verhuur) overgaan.

Wij brengen deze doelgroepen bij elkaar
Goboony is een platform waarbij wij campereigenaren en huurders bij elkaar brengen. “Wij willen dat iedereen in zijn leven een keer de vrijheid van een camperreis kan ervaren." Daarom bouwen we het grootste & meest gebruiksvriendelijke camper-deelplatform van Europa samen met alle campereigenaren die hun camper willen delen.

Goboony is een sterke community, omdat we voor onze Goonies 4x waardevol zijn: gemakkelijk verhuren, veilig betaalproces, goede opbrengsten en misschien wel het allerbelangrijkste ‘het delen van de liefde voor campervakanties met elkaar’.

Marktomvang



In Europa zijn op dit moment ruim 2 miljoen campers en dit aantal groeit per jaar met meer dan 7%. De verwachting is dat er over vijf jaar 2,8 miljoen campers in Europa zijn. Een camper bezitten is voor veel mensen een droom. Niet iedereen kan zich de aanschaf van een camper permitteren. Voor deze hele grote groep mensen is huren een goede optie.

Uit onderzoek van het NKC (Nederlandse Kampeerauto Club) is gebleken dat tussen de 5-10% van de campereigenaren hun camper wil delen. Dat zijn op dit moment ongeveer 100.00 tot 200.000 campers in Europa. Het camperdelen wordt steeds populairder. In Nederland worden bij Goboony inmiddels meer dan 1.000 campers aangeboden. Dit aantal is verdubbeld in 1 jaar tijd.



Een niet gebruikte camper is veel geld waard. De gemiddelde prijs voor een week huren van een camper is € 795. Dat is veel geld. Maar mensen betalen dat graag, want bij professionele verhuurders is dat vaak nog 30 tot 40% duurder. Het loont dus echt om je camper te delen.

De camper wordt gemiddeld 8 weken per jaar extra gebruikt. Dat is al een fantastisch resultaat. Want dat betekent dat er meer mensen van een campervakantie kunnen genieten, zonder dat daar extra campers voor moeten worden geproduceerd.



8 weken × € 795 = gemiddelde jaaropbrengst van € 6.360. Dat levert per jaar een serieus bedrag op voor onze Goonies, waarmee ze minstens hun camperkosten terugverdienen.

De markt voor camperverhuur in Europa is in 2022 goed voor 900 miljoen euro huurvolume.Hierbij gaan wij ervan uit dat 5% van de campereigenaren zijn camper gaat delen. Als wij daarbij de trend aanhouden die vergelijkbaar is met die van de vakantiehuizen markt (50%) en Airbnb, dan is deze schatting nog zeer conservatief.

Concurrentie

Camperdelen is een opkomend fenomeen. De meeste concurrenten zitten dan ook nog in een start-up fase. Goboony is in de zomer van 2015 gestart in Nederland. Op dat moment waren er nog nauwelijks andere aanbieders. Daardoor hebben we in Nederland ook een grote voorsprong kunnen pakken en hebben we op dit moment ook het grootste camperaanbod.




Concurrentie is voor Goboony belangrijk

Het zorgt ervoor dat de markt van camperdelen volwassen wordt en dat de drempel om te gaan delen lager wordt. Dat biedt veel kansen om verder te groeien. Omdat Goboony in de markt bouwt aan een sterke community, hebben we een hoge ‘gun’ & ‘trust’ factor. Een campereigenaar wil via een vertrouwd platform zijn camper graag verhuren. Steeds meer campereigenaren kiezen dan ook voor Goboony.

Goboony richt zich voornamelijk op landen en gebieden waar we ‘First Mover Advantage’ hebben. Goboony heeft in ieder land waar we actief zijn een eigen team van ‘native speakers’ op het hoofdkantoor zitten, die de taal en cultuur van het land kennen. Elk team deelt deze kennis met de andere landenteams, waardoor we snel veel progressie maken in een markt. Inmiddels hebben we deze aanpak succesvol uitgerold in België, het Verenigd Koninkrijk en Italië.

Huidige klanten

We hebben ruim 1.600 campers op het platform en tot nu toe 15.000 mensen op vakantie gestuurd. De huurders zijn grotendeels tussen de 35 en 55 jaar oud en gaan vaak met meerdere mensen op vakantie.


Feedback van klanten

Een rapportcijfer om mee thuis te komen
consumentenbond heeft ons zeer uitgebreid getest en was lovend. Maar het betekent ook dat we de hoge verwachtingen voortdurend waar moeten maken. Daarom werken we nauw samen met onze Goonies en blijven we continu innoveren. Goboony klanten zijn spinnend tevreden. Dat zien we ook terug door dat het aantal terugkerende klanten per jaar groeit met 30%.

Nieuwe klanten

Goboony haalt de nieuwe huurders binnen door sympathieke en effectieve digital marketing campagnes. Daarbij hebben we een partnership met één van de beste digital agencies van Nederland: Storm Digital. Zij werken o.a. voor KLM, ABN Amro en Videoland. Samen met ons internationale team van marketing-specialisten zorgen we dagelijks voor de nieuwe aanwas van klanten via een mediamix van Adwords, Social advertising, Display, PR, blogs en SEO optimalisatie. Inmiddels is 49% van onze bezoekers organisch. Dat wil zeggen dat zij direct binnen komen op Goboony.

Hoort zegt voort. Onze extreem hoge klantbeoordeling van een 9 helpt ook erg bij de verdere groei van Goboony. Daarom besteden we veel aandacht aan de community. Sharing is caring.

Verkoopverhaal

Onze waarden: 


GO Share
“Het leven bestaat uit het verzamelen en delen van herinneringen.”
Je wilt voelen dat je leeft. Je wilt de wereld zien. Je wilt naar bijzondere plekken gaan waar een ander nog niet is geweest. Je wordt blij als je dit kunt delen met je geliefden, je familie of je vrienden. Want door samen te delen wordt het leven leuker. Jouw leven krijgt meer betekenis als je het met een ander deelt. Je levert zo jouw bijdrage aan een betere wereld. Een wereld waarop je zuinig bent.

GO Benefit
“Als je kan delen, dan kan je ook vermenigvuldigen.”
Doordat jij je camper deelt kunnen andere mensen voordelig jouw camper huren en daar krijg je veel voor terug. Mooie verhalen, mooie herinneringen en ook een mooie bijverdienste. Want als je kunt delen, dan kan je ook vermenigvuldigen. En daar profiteren we met zijn allen van.

GO Freedom
“Vrijheid is je eigen weg kunnen bepalen.”
Rijden op een eindeloze weg naar de horizon en keihard meezingen met ‘Little green bag’. Met ontbloot bovenlijf achter het stuur, terwijl de airco je haren van je gezicht blaast. Je voelt je King of the Road. Niets hoeft, alles mag. Links afslaan waar de ander rechtdoor rijdt. Stilstaan en turen naar de ondergaande zon op een plek waar in geen velden of wegen iemand te bekennen is. Je voelt je vrij, want jij bepaalt waar je naartoe gaat.

GO Together
“Wij zijn één grote familie, want Goboony is van ons allemaal” ‘Goboony is van ons allemaal’ Voor elkaar en met elkaar. Onze community is één grote familie. Samen maken we het platform. In onze community zitten dan ook camperliefhebbers die graag hun camper willen delen en daar plezier aan beleven. Want ‘sharing is caring’. De Goonies (onze campereigenaren) leveren actief een bijdrage bij de ontwikkeling van het platform. Ze denken mee, helpen mee en investeren mee.

Gedaan tot nu toe

Marketing & sales kanalen

Voor het aanbod zijn we afhankelijk van campereigenaren die hun camper adverteren op Goboony. We hebben een team van “supply managers” die iedere dag bezig zijn met het werven van nieuwe verhuurders. Deze doelgroep bereiken we via camperbeurzen, camperclubs, advertenties in campermagazines, strategische partnerships en natuurlijk via social media en online advertising. Is eenmaal de interesse gewekt, dan nodigen we hen uit voor een van onze gratis workshops. In Nederland organiseren we de workshop voor verhuurders iedere 3 weken ergens in het land. In de andere landen is dit nu nog iedere 2 maanden, maar ook daar schalen we op. De belangstelling is erg groot en ook de conversie op deze bijeenkomst is bijzonder hoog. Het mooie is dat deze bijeenkomsten ook bezocht worden door onze huidige verhuurders die hun enthousiasme met andere camperliefhebbers graag delen. Zo zorgt uiteindelijk onze community dat het enthousiasme verder wordt verspreid!

De vraag naar campers komt van huurders die zelf al eerder een keer op pad zijn geweest met een camper via Goboony of die dat gehoord hebben van iemand in hun omgeving. Hiernaast groeit het aantal nieuwe huurders hard door digital marketing campagnes. Daarvoor hebben we een partnership met één van de beste digital agencies van Nederland: Storm Digital. Zij werken o.a. voor KLM, ABN Amro en Videoland. Samen met ons internationale team van marketing-specialisten, zorgen we dagelijks voor de nieuwe aanwas van klanten via een mediamix van Adwords, Social advertising, Display, PR, blogs en SEO optimalisatie. Inmiddels is 49% van onze bezoekers organisch. Dat wil zeggen dat zij direct via een zoekmachine binnenkomen op Goboony, zonder dat wij daarvoor betalen.

Marketing doel

Wij willen dat ieder mens in zijn leven een keer de ultieme vrijheid van een camper ervaart. En dat kan makkelijk. Als we onze campers delen zijn er meer dan genoeg. Zo maken we met elkaar slim gebruik van de vele dagen in het jaar waarin onze campers stilstaan. We hebben onszelf ten doel gesteld dat we 1 miljoen campervakanties willen realiseren met campers die anders ongebruikt stilstaan.

Partnerships

In ieder land hebben we inmiddels partnerships. Onze belangrijkste zijn met camperclubs, verzekeringsmaatschappijen, toeleveranciers in de branche, payment providers en online marketingbureaus.

Omzet tot nu toe

De volgende financiële informatie is de meest recent beschikbare informatie. 


Balans en zekerheden 

De datum van deze informatie is 1 december 2017. 

Het eigen vermogen bedraagt €40.442 en bestaat uit: 

  • Aandelenkapitaal: €140,-
  • Agio: €690.684,-
  • Overige Reserves: €-650.382,-

Het vreemd vermogen bedraagt €275.740,- en bestaat uit:

  • Kortlopende schulden: €75.000,-
  • Crediteuren: €50.000,-
  • Converteerbare lening: €100.740,-
  • Andere langlopende schulden: €50.000,-

De verhouding eigen vermogen/vreemd vermogen is 13./87 

Na de uitgifte van de converteerbare obligatie is deze verhouding bij een minimale opbrengst van €200.000,- 8/92. Na de uitgifte van de converteerbare obligatie met de maximale opbrengst van €1.000.000,- is deze verhouding 3/97


Het werkkapitaal bedraagt €-85.000,- en bestaat uit:

  • Vorderingen: €40.000
  • Kortlopende schulden: € -50.000
  • Crediteuren: € -82.003

Het bedrag aan uitstaande leningen is €150.000,-. Dit betreft:

-Er is per 9 november 2016 een converteerbare leningen verstrekt van € 100.000 met een rente van 5%. De conversie hiervan wordt in het tweede kwartaal van 2018 verwacht.

-Per 30 november 2017 is er een achtergestelde lening ontvangen van in totaal € 50.000 van 23 verhuurders aangesloten bij Goboony voor het ontwikkelen van de “Verhuurders App”. 


Resultatenrekening
De volgende informatie ziet op de periode 1-1-2017 t/m 31-12-2017 en is de meest recent beschikbare informatie. 

De omzet voor deze periode bedraagt €358.457,-.
De operationele kosten over deze periode bedragen:
€14.940 (Huisvesting kosten)
€52.800 (Algemene kosten)

€344.700 (Marketingkosten)
€367.875 (Personeelskosten)


De overige kosten over deze periode bedragen:
€11.123 (Afschrijvingen)
De netto winst over deze periode bedraagt € - 432.981

De volgende informatie ziet op de situatie na uitgifte van de obligatie.


De opbrengst van de aanbieding is naar verwachting minimaal €200.000,- en maximaal €1.000.000

Na de uitgifte van de converteerbare obligatie met de maximale opbrengst van €1.000.000 is de eigen vermogen verhouding 3/97. 


Na de uitgifte van de converteerbare obligatie bedraagt het werkkapitaal EUR 115.000 bij een minimale opbrengst en EUR 915.000 bij een maximale opbrengst en bestaat uit:
- Vorderingen: €40.000

-Kortlopende schulden: € -50.000

-Crediteuren: € - 75.000

-Opbrengst crowdfunding campagne: €200.000 - €1.000.000


Ontwikkeling volume op het platform
2017 was ons tweede volledige jaar. Het volume op het platform is 300% gestegen ten opzichte van 2016 naar € 3.000.000.

Verwachte omzet

Op basis van het totaal aantal campers dat nu op het platform staat, de groei in de huidige 4 landen en de uitrol naar nieuwe landen verwachten de volgende volumes op het platform (afgerond): 

  • 2018: € 10.000.000 
  • 2019: € 31.200.000
  • 2020: € 77.200.000

let op, het platformvolume is niet gelijk aan de omzet. Zie de winst- en verliesrekening in de bijlage voor de exacte cijfers. 

Aannames

  • De ervaringen in Nederland, België, Italië en het Verenigd Koninkrijk zijn geëxtrapoleerd naar nieuwe markten.

  • Het aantal campers is de afgelopen 10 jaar met gemiddeld 7% per jaar gegroeid. De branche verwacht dit ook voor de komende 5 jaar.

  • De gemiddelde huurperiode is 10 dagen en dat zal niet significant veranderen.

  • De gemiddelde huurprijs is voornamelijk afhankelijk van het soort camper. We verwachten nog een kleine stijging van de huurprijs van circa 5% per jaar door de toevoeging van gemiddeld nieuwere en luxere campers.

  • We verwachten dat in 2022 5% van alle campers in Europa gedeeld worden. Dat levert circa 800.000 extra campervakanties op. Wij verwachten dat de vraag naar campers om te huren dan nog steeds groter is dan het aanbod omdat er in Europa jaarlijks 485 miljoen lange vakanties worden genoten.

Tot nu toe geinvesteerd

Er is € 840.000 geïnvesteerd in Goboony, door middel van aandelenkapitaal, een converteerbare lening en een achtergestelde lening. 

Converteerbare Lening
Er is per 9 november 2016 een converteerbare leningen verstrekt van € 100.000 met een rente van 5%. De conversie is gebaseerd op het volume in het buitenland en wordt in het tweede kwartaal van 2018 verwacht.

Achtergestelde Lening
Per 30 november 2017 is er een achtergestelde lening ontvangen van in totaal € 50.000 van 23 verhuurders aangesloten bij Goboony voor het ontwikkelen van de “Verhuurders App”.   

Investeringsbehoefte

In twee en een half jaar tijd groeiden we uit tot het grootste camperdeelplatform in Nederland, België, Verenigd Koninkrijk en Italië. In al deze landen maakten wij het als eerste mogelijk om je camper zelf via het internet veilig te delen. Dit leverde ons een voorsprong op die we nu, samen met jouw financiële bijdrage, onoverbrugbaar willen maken. Om samen te bereiken dat we de grootste camper-community van Europa worden, is allereerst de groei in de landen waar we gestart zijn heel belangrijk. Daarmee verstevigen we onze positie in de markt en wordt het lastiger voor nieuwkomers om een markt te betreden. Met behulp van jouw investering kunnen we dit bereiken. Maar wellicht realiseren we meer en kunnen we met behulp van jullie investering nieuwe Europese landen betreden! Hierbij een overzicht op welke manier we jullie investering gaan inzetten:

  1. Met het doelbedrag van € 200.000 kunnen we de benodigde groei realiseren in onze kernlanden Nederland, Italië, Verenigd Koninkrijk en België. Met de investering kunnen we het aantal campers uitbreiden. Dit bereiken we door aanwezig te zijn op de belangrijke camperbeurzen, workshops voor campereigenaren te organiseren, te adverteren in campermagazines en de partnerships met lokale camperclubs te intensiveren. Tegelijkertijd kunnen we meer marketing bedrijven om onder de aandacht van potentiële huurders te komen. Dit realiseren we met behulp van ons online advertising- en social media plan waarmee we inmiddels veel ervaring hebben opgedaan in Nederland en België.

  2. Halen we meer op dan ons doelbedrag van € 200.000, dan zullen we allereerst (bij een bedrag van € 300.000) onze interne support processen verder automatiseren. Hierdoor kunnen we intern nog leaner opereren en internationaal makkelijker opschalen. De automatiseringsplannen liggen hiervoor klaar en kunnen uitgerold worden.  

  3. Mochten we in totaal meer dan € 500.000 ophalen (wat natuurlijk te gek zou zijn!), dan kunnen we nog meer budget aan online advertising voor Italië en Verenigd Koninkrijk besteden. Deze landen hebben zoveel potentieel, dat wanneer we hier meer naamsbekendheid en awareness genereren we onszelf echt stevig kunnen positioneren.

  4. Wordt het bedrag nog hoger, € 750.000 (dan hangen hier de slingers al lang aan het plafond!), dan zullen we gaan uitbreiden naar het volgende Europese land waar campers nog massaal stilstaan. Dit zal betekenen dat we ofwel zelf de markt betreden omdat daar nog geen platform actief is, of door middel van overnames van beginnende andere deelplatformen die we kunnen helpen met onze IT en online marketing kennis.

  5. Het maximale bedrag dat we via crowdfunding ophalen is € 1.000.000. Mochten we die astronomische grens halen, dan zullen we nog een volgend camperland in Europa uitbreiden. Dan kunnen we met jullie financiering onze plannen om Europa’s grootste camperdeelplatform gaan realiseren.

Uiteindelijk hebben onze plannen voor 2018 en 2019 een totale financieringsbehoefte van € 2 miljoen. Dit bedrag financieren we deels middels deze crowdfunding-campagne. Het andere deel zullen we financieren met overbruggingskredieten, leningen en uiteindelijk nog een aandelenuitgifte aan een professionele private equity partij, waarvoor we reeds met partijen in gesprek zijn. Een nieuwe aandelenuitgifte is ook het moment waarop jij je lening kan converteren met een korting op de dan geldende aandelenprijs (meer daarover in het hoofdstuk Rendement). In deze crowdfunding-campagne willen we nu minimaal € 200.000 tot maximaal € 1.000.000 realiseren. De hoogte van het bedrag dat we via deze campagne ophalen bepaalt hoe hard onze ‘motor’ op korte termijn kan gaan draaien. Doe je mee, dan ontstaat de unieke kans om mee te profiteren van onze groei en kan jouw investering later bij een volgende ronde converteren naar aandelen in Goboony (mogelijk al binnen een jaar).

Gebruik van de opgehaalde gelden

Hierbij nog een even de korte samenvatting van hoe we de investering gaan inzetten:

  • € 200.000: Verstevigen marktpositie in Nederland, Italië, Verenigd Koninkrijk en België.
  • € 300.000: Handmatige supportprocessen automatiseren, zodat we internationaal nog sneller kunnen schalen.
  • € 500.000: Extra online advertising in Italië en UK + extra marketing voor naamsbekendheid & awareness in de kernlanden.
  • € 750.000: Uitrol naar een nieuw Europees camperland.
  • € 1.000.000: Uitrol naar nog een volgend Europees camperland.

Rendement

Het rendement wordt uitgekeerd in de vorm van enkelvoudige rente op de converteerbare obligatie en daarnaast in geval van conversie naar certificaten van aandelen mogelijk dividend op deze certificaten van aandelen en/of waardestijging bij verkoop van deze certificaten van aandelen.

De rente bedraagt 6% op jaarbasis over de initiële hoofdsom.  

De belegger ontvangt gedurende de looptijd van de converteerbare obligatie jaarlijks enkelvoudige rente over de initiële hoofdsom. Deze zal niet worden uitgekeerd, maar worden bijgeschreven bovenop het ingelegde bedrag. 

De investering levert niet genoeg inkomsten op vóór de eerste uitbetalingsdatum om uit die inkomsten het rendement van alle beleggers te kunnen vergoeden. 

Het rendement wordt niet vergoed uit de inleg van andere beleggers. 

Er zijn naast de beleggers geen andere personen die inkomsten (anders dan als bedoeld onder ‘kosten’) ontvangen uit de investering.


Om onze groei in 2018 en 2019 te blijven versnellen hebben we een financieringsbehoefte van in totaal € 2 miljoen euro. Dit bedrag halen we via twee investeringsrondes en een banklening op. Voor deze crowdfunding-campagne is gekozen voor een converteerbare lening, omdat we deze uitgeven in samenwerking met investeerders en tussen 12 en 18 maanden de tweede ronde middels een aandelenuitgifte aan een private equity partij wordt verwacht.

We geven een converteerbare lening uit tegen 6% rente, gecombineerd met de optie om in certificaten van aandelen om te zetten tegen een korting tot 34%. Het plafond is vastgesteld op 20% aandelen en een maximale waardering van 10 miljoen euro.

Basiskorting
De basiskorting die je ontvangt is afhankelijk van de tijd tussen de uitgifte en conversie:

  • 15% korting bij een conversie binnen 3 tot 12 maanden;

  • 20% korting bij een conversie binnen 12 tot 18 maanden;

  • 30% korting bij een conversie na 18 maanden.

Extra korting
Beleg je € 10.000 of meer dan ontvang je een extra korting van 1% tot 4%, bovenop de basiskorting:

  • 1% extra korting bij een inleg van € 10.000 tot € 25.000;

  • 2% extra korting bij een inleg van € 25.000 tot € 50.000;

  • 4% extra korting bij een inleg van € 50.000 of meer.

De investeerders die snel beslissen ontvangen de 1% extra korting al vanaf € 1.000 op hun inleg vóór 25 januari.


Exit beleid
Onze exit horizon is 2022. We willen dan het grootste camper-deelplatform ter wereld zijn met een waardering die 5 tot 10 keer groter is bij de exit dan bij het moment dat je aandeelhouder wordt. Als exit mogelijkheid zijn er twee scenario's waarbij men uit kan stappen door de verkoop van de aandelen:

  • Koop door een strategische partij. Bijvoorbeeld een partij in de travel industry (Airbnb, Expedia, TripAdvisor) of een partij uit camperwereld, zoals een grote producent;

  • Bij een beursgang.

Risico's

Zie voor een uitgebreide omschrijving van de risico's de "Samenvatting" sectie bovenaan deze pagina

Verklaringen uitgevende instellingen

Geen wijziging van betekenis

Sinds de laatst gepubliceerde en gecontroleerde jaarrekening van de uitgevende instelling heeft zich geen negatieve wijziging van betekenis voorgedaan in de vooruitzichten van de uitgevende instelling.

Tendensen 

Er zijn geen gegevens over bekende tendensen, onzekerheden, eisen, verplichtingen of gebeurtenissen waarvan redelijkerwijze mag worden aangenomen dat zij ten minste in het lopende Boekjaar wezenlijke gevolgen zullen hebben voor de vooruitzichten van de uitgevende instelling.

Geen wijziging van betekenis in de financiële- of handelspositie

Sinds de laatst gepubliceerde en gecontroleerde jaarrekening van de uitgevende instelling heeft zich geen wijziging van betekenis voorgedaan in de financiële of handelspositie van de uitgevende instelling en de groep waartoe de uitgevende instelling behoort.

Corporate Governance Code

Aangezien de Nederlandse corporate governance code slechts van toepassing is op vennootschappen met statutaire zetel in Nederland waarvan aandelen of certificaten van aandelen zijn toegelaten tot de officiële notering van een van overheidswege erkende gereglementeerde markt (effectenbeurs), past de uitgevende instelling (niet beursgenoteerd) deze code niet toe.

Potentiële tegenstrijdige belangen

Er is geen sprake van (potentiële) belangenconflicten tussen de plichten jegens de uitgevende instelling van de leden van het bestuur van de uitgevende instelling enerzijds en hun eigen belangen en/of andere verplichtingen anderzijds.

Procedures

Er zijn geen overheidsingrepen, rechtszaken of arbitrages, met inbegrip van dergelijke procedures die, naar beste weten van de uitgevende instelling hangende zijn of kunnen worden ingeleid, over een periode van ten minste de voorafgaande 12 maanden die een invloed van betekenis kunnen hebben of in een recent verleden hebben gehad op de financiële positie of rentabiliteit van de uitgevende instelling of de groep waartoe de uitgevende instelling behoort.

Cijfers

Alle cijfers in dit Informatiememorandum zijn niet gecontroleerd, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.


Symbid en het platform


Enige achtergrond Symbid

De activiteiten van Symbid bestaan grotendeels uit het aannemen en doorgeven van orders voor retail, vermogende en professionele beleggers. Door middel van haar activiteiten ondersteunt Symbid de interactie tussen betrokken beleggers en vooruitstrevende startende en groeiende bedrijven in het MKB in Nederland. Het gaat daarbij om de financiering van verschillende soorten projecten die met een betrokken groep investeerders of ambassadeurs positieve impact op de maatschappij realiseren. Ons platform verzorgt online een niet gepersonaliseerde aanbeveling bij een breed publiek door organisaties in staat te stellen om haar project op een transparante en financieel gedegen wijze te profileren en de relatie met haar financiers/beleggers professioneel op te bouwen en te onderhouden.


Verbonden agentschap

Symbid Coöperatie UA heeft een zoals gedefinieerd in de Wet Financieel Toezicht (Wft) Verbonden Agentschap met de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid genaamd, Ilfa Tools & Service B.V.; Ilfa is een beleggingsonderneming in de zin van de Wft, heeft hiervoor een vergunning van de AFM ontvangen als bedoeld in artikel 2:96 Wft en staat hiermee onder toezicht van de AFM.


Overige bij de uitgifte betrokken partijen


Bij de uitgifte vervullen de volgende rechtspersonen een belangrijke rol:


  • GoBoony B.V. (de uitgevende partij);


  • Symbid Crowdfunding, een handelsnaam van Symbid Coöperatie UA., een coöperatieve vereniging met uitgesloten aansprakelijkheid, statutair gevestigd te Rotterdam, kantoorhoudende aan Marconistraat 16, Rotterdam en ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 52466825;

  • Stichting Symbid Loan Administration, een stichting, statutair gevestigd te Rotterdam, kantoorhoudende aan Marconistraat 16, Rotterdam en ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 64667448; De stichting vervult een rol door het behartigen van de belangen van Uitleners in geval van calamiteiten, zoals indien van toepassing bij betalingsproblemen, het uitwinnen van zekerheden en toezicht houden op de afhandeling van geldstromen tussen Leners en Uitleners.